preloader

Що вас цікавить?

Встановлена Законом процедура відбору суддів Конституційного Суду не дозволяє провести конкурсний відбір, як того вимагає Конституція , – експерти

09.11.2017
Конституціоналізм /
Конституційна реформа

9 листопада на прес-конференції «Відбір суддів до Конституційного Суду: головні небезпеки конкурсу» експерти обговорили проблеми процедури відбору, колізії законодавства та вимоги, які б мали висуватися до кандидатів 


 

Наразі в Конституційному Суді не вистачає ще 5 суддів, що вплинуло на відсутність рішень чи висновків Суду в 2017 році. 13 листопада 2017 року має відбутися перше призначення судді КСУ за квотою З’їзду Суддів. Інформацію про 6 рекомендованих для З’їзду суддів кандидатів оприлюднили експерти Центру політико-правових реформ (ЦППР) на прес-конференції «Відбір суддів до Конституційного Суду: головні небезпеки конкурсу».  «5 з 6 рекомендованих кандидатів на посаду судді КСУ раніше не були рекомендовані, за результатами конкурсу, на посаду судді до Верховного Суду. Тобто, їх рівень не є достатнім для призначення суддею Верховного Суду. Проте Рада суддів надала цим кандидатам рекомендації, що вони відповідають критерію правника визнаного рівня компетентності та можуть бути суддями КСУ», – констатує експерт ЦППР Богдан Бондаренко.

Другий суб'єкт, який вже до кінця 2017 року має призначити двох суддів КСУ – це Президент. Петро Поршенко  сформував склад конкурсної комісії, яка здійснює формальну оцінку поданих кандидатами документів, проводить співбесіди з претендентами та рекомендує їх Президентові. Суддя Конституційного Суду у відставці Віктор Шишкін зазначає, що, хоч формально склад конкурсної комісії і не викликає відкритих відозр, але поки що зарано хвалити її роботу. «Той, хто оцінює кандидатів, завжди має бути вищим за рівнем професіоналізму, порівняно із самими кандидатами. Поки що я не впевнений, що всі члени конкурсної комісії самі відповідають вимогам, які б фактично мали висуватися до них самих», – продовжує Шишкін. Крім того, він не впевнений, що у всіх кандидатів достатньо того рівня мужності, аби здійснювати обов'язки судді КСУ. «Якщо немає внутрішнього стрижня, то навіть найглибші знання у галузі права тут не допоможуть. Сьогодні у наших суддів КСУ немає мужності. Чи можуть вони сказати Президентові, якщо того вимагають обставини і його дії, щоб він  читав Конституцію? Ні, не можуть», – заключає експерт. 

Третій суб'єкт, що призначає ще двох суддів КСУ, – це Верховна Рада. Парламент визначив, що подавати кандидатури за його квотами можуть лише парламентські фракції, депутатські групи та групи позафракційних народних депутатів, а не самі кандидати. Були внесені зміни до Закону України «Про Регламент Верховної Ради України» та доповнені статтею 2084 (Порядок призначення на посаду суддів Конституційного Суду України), яка не узгоджується із ст. 12 Закону «Про Конституційний Суд». Адже в ньому встановлено, що претенденти на посаду судді КСУ можуть самостійно подавати свої кандидатури для конкурсного відбору. «Такі проблеми викликані тим, що в Конституції України прописана надто загальна норма щодо конкурсного відбору: мало бути передбачено існування загальної конкурсної комісії, рішення якої розповсюджувалися б на усіх суб’єктів подання кандидатур: З’їзд суддів, Верховну Раду та Президента. Оскільки цього не сталося, конституційна новела, щодо відбору суддів, в Законі зведена нанівець”, – наголошує голова правління ЦППР Ігор Коліушко. Консультант з правових питань Центру Разумкова Віктор Мусіяка погоджується: «Наприклад, візьмемо конкурсну комісію, яку сформував Президент. Якщо він самостійно визначав, хто увійде до її складу, то хто ж фактично здійснюватиме відбір суддів? Ця комісія чи Порошенко? Звісно, що він. Тому я закликаю громадськість слідкувати за процесом конкурсного відбору суддів КСУ, тому що Суд отримав новий статус і саме зараз ми маємо шанс налагодити конституційне судочинство в Україні». 

У зв’язку із проблемами процедури відбору, встановленої Законом України «Про Конституційний Суд», та відсутністю єдиної конкурсної комісії для всіх суб’єктів призначення, сьогодні неможливо провести відбір суддів КСУ на засадах конкурсного відбору. Крім цього, ні Закон, ні З'їзд суддів, ні Верховна Рада, ані Президент не встановили критерії оцінки 2-х нових конституційних вимог до кандидатів – високих моральних якостей та визнаного рівня компетентності правника. Як було зазначено, у Раді суддів вже пройшла процедура підготовки питання для відбору суддів КСУ конкурсних засадах. «Було 18 претендентів, поки що рекомендації були надані 6-ом: яким чином Рада визначила, що ці 6 кращі за інших? Загальних об’єктивних критеріїв для такого відбору не встановлено», – зазначає Богдан Бондаренко.

Загальна інформація:

У червні 2016 року відбулася конституційна реформа, що змінила статус Конституційного Суду України. Для імплементації конституційних новел 13 липня 2017 року ухвалений Закон «Про Конституційний Суд України».

8 вересня розпочався відбір кандидатів на посаду судді КСУ за квотою З’їзду суддів, призначення – 13 листопада.

9 жовтня розпочався відбір за квотою Верховної Ради, призначення – до 7 грудня включно.

19 жовтня відбір розпочався за квотою Президента, призначення має відбутися до 19 грудня включно.

За додатковою інформацією звертайтеся до Ярини Бусол, тел. +38 095 153 2542, busol@pravo.org.ua