У Київській міській державні адміністрації відбувся семінар щодо поліпшення діяльності міського та районних ЦНАП Києва
21 жовтня у Києві відбувся семінар «Діяльність ЦНАП як інтегрованого офісу та децентралізація повноважень з надання адміністративних послуг». Захід організовано Центром політико-правових реформ, Центром досліджень місцевого самоврядування (м. Львів) та Департаментом (Центром) надання адміністративних послуг виконавчого органу Київської міської ради (КМДА).
21 жовтня у Києві відбувся семінар «Діяльність ЦНАП як інтегрованого офісу та децентралізація повноважень з надання адміністративних послуг».
Захід організовано Центром політико-правових реформ, Центром досліджень місцевого самоврядування (м. Львів) та Департаментом (Центром) надання адміністративних послуг виконавчого органу Київської міської ради (КМДА).
Метою проведення семінару було обговорення проблематики покращення якості надання адміністративних послуг через вдосконалення роботи центрів надання адміністративних послуг (ЦНАП) м. Києва з врахуванням нових повноважень, що передані органам місцевого самоврядування у сферах: реєстрації бізнесу, нерухомості, місця проживання, а також виконання в повному обсязі розпорядження КМУ №523 від 16.05.2014 р.
Семінар організований для керівників та адміністраторів районних Центрів надання адміністративних послуг м.Києва і Департаменту (Центр) надання адміністративних послуг виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) задля обміну досвідом та визначення шляхів розв’язання актуальних проблем взаємовідносин ЦНАП та центральних органів виконавчої влади (ЦОВВ) щодо передачі повноважень. Учасники семінару обговорили можливості вдосконалення роботи ЦНАП і підвищення якості обслуговування, а також отримали роз’яснення щодо законодавчих змін та новацій.
Роботу семінару відкрила директор Департаменту (Центр) надання адміністративних послуг виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) Наталія Шамрай, яка підкреслила важливість і потребу такого заходу для налагодження якісної роботи всього персоналу районних ЦНАП м.Києва та департаменту.
Заступник голови правління Центру політико-правових реформ Віктор Тимощук подав презентацію щодо стану справ із виконанням Закону України «Про адміністративні послуги», досягненнями цієї реформи у 2015-2016 роках і наступними завданнями. Він також надав експертні коментарі щодо виконання прийнятих законів з передачі повноважень з реєстрації місця проживання, а також реєстрації бізнесу і нерухомості. Політика децентралізації повноважень з надання найпопулярніших адміністративних послуг це дійсно серйозне досягнення України. Вона дозволяє створити умови для кращої якості послуг, адже тепер за організацію цих послуг в повному обсязі відповідають місцеві органи влади, а не міністерства чи інші державні служби та агентства. При цьому функції реєстрації місця проживання громадян передані усім органам місцевого самоврядування, що суттєво наблизило цю послугу до людей. І, до речі, вже сьогодні у громадах, які ефективно налагодили реєстрацію місця проживання у своїх ЦНАП, цю послугу можна отримати за 15-20 хвилин. Раніше на це йшло мінімум 3 робочі дні.
Значною мірою успіх реформи з децентралізації повноважень щодо надання адміністративних послуг залежить від того як ключові міністерства і служби готові «віддавати» свої повноваження. Наразі є достатньо конструктивною позиція Мін¢юсту (з деякими зауваженнями до роботи Реєстру прав на нерухомість) та Держгеокадастру (хоча останній з незрозумілих причин затримує доступ органів місцевого самоврядування до роботи з відомостями ДЗК), повна підтримка Мінекономрозвитку.
Але гальмом цієї реформи залишається Державна міграційна служба та МВС. Адже досі у ЦНАП не передається обладнання (не переносяться робочі місця) для роботи з новими ID-паспортами та закордонними паспортами. Тобто має місце повний саботаж виконання Ропорядження КМУ №523, хоча багато ЦНАП пропонують для ДМС значно кращі умови для роботи з відвідувачами, аніж мають ці територіальні підрозділи. Виставлені ДМС вимоги щодо вартості придбання та підключення цього обладнання є вкрай високими. Більше того, навіть на придбаному на вимогу ДМС обладнанні, органам місцевого самоврядування досі не дають можливості працювати з паспортними адміністративними послугами, хоча таку можливість передбачив ще Закон №888 від 10.12.2015 року.
Урядовцям, і насамперед Міністру внутрішніх справ та керівнику ДМС, потрібно зрозуміти, що ЦНАП лише тоді можна буде визнати повноцінними інтегрованими офісами, зручними для людей, коли у них буде надаватися увесь перелік найнеобхідніших послуг: реєстрація актів цивільного стану (тут вже є публічна згода Міністра юстиції, але ще потрібен відповідний законопроект та рішення парламенту щодо міст обласного підпорядкування); реєстрація місця проживання; видача паспортів; реєстрація нерухомого майна, землі; реєстрація бізнесу. На перспективу 2-3 років потрібно опрацьовувати і питання децентралізації послуг з видачі (обміну) посвідчень водія, реєстрації транспортних засобів. Не вирішеною досі є проблема із спрямуванням адміністративного збору за видачу витягів та інформації з реєстрів Мінюсту (і нерухомості, і суб’єктів господарювання), адже всі кошти за ці послуги залишаються у державному бюджеті. Враховуючи, що весь тагяр роботи взяли на себе органи місцевого самоврядування та РДА, потрібно перенаправити 85% плати за такі послуги до місцевих бюджетів, на компенсацію відповідних витрат місцевих органів.
Начальник відділу розвитку системи надання адміністративних послуг департаменту розвитку підприємництва та регуляторної політики МЕРТ України Олександр Каменчук у своєму виступі звернув увагу учасників заходів на професійні аспекти надання послуг, пропоновані зміни у законодавстві та практиці, зокрема:
– щодо оплати праці адміністраторів і керівників ЦНАП – нині група оплати знижена, але зараз йде робота, щоб поновити попередню групу оплати праці,
– адміністратор не «кур’єр», а повноцінний учасник надання послуг і надавач послуг, у випадках передбачених законом,
– погодження від різних органів влади для надання послуги не повинен робити замовник послуги,
– в Законі «Про адміністративні послуги» потрібно виписати умови для відмови у наданні послуги, щоб це не робили підзаконними актами,
– виписати відповідальність за неналежне надання послуг,
– щодо змін в розпорядження КМУ №523 від 16.05.2016 р., то у проекті наразі включили найбільш важливі дозвільні послуги, і решту найбільш потрібних громадянам послуг.
Радник Луцького міського голови Роман Матвійчук розповів про формування та розвиток мережі ЦНАП у Волинській області відповідно до кращих практик і реалізації нових повноважень. Цього вдалося досягти шляхом формування єдиних організаційних підходів, впровадження електронного документообігу у ЦНАП районів і міст області. Особливо важливою для успіху на регіональному та місцевому рівні є підтримка головою ОДА політики спрямування територіальних органів і підрозділів ЦОВВ до конструктивної співпраці з ЦНАП. Також дуже важливим є фактор «першої особи» і в органах, що відповідають за функціонування ЦНАП, тобто особисте розуміння цієї проблематики головами РДА та міськими головами.
Доповідач надав інформацію про отримані кошти ЦНАП Волинської області, які надішли до місцевих бюджетів за 1 півріччя 2016 року. Він відзначив позитивний вплив децентралізації послуг на діяльність ЦНАП області. Наприклад, у ЦНАП м.Володимир-Волинський та м.Нововолинськ адміністратори ЦНАП протягом 15-20 хв. надають послугу з реєстрації/зняття з реєстрації місця проживання.
Керівник Центру адміністративних послуг "Прозорий офіс" Вінницької міської ради Євген Іщук розповів про організацію роботи щодо надання адміністративних послуг у центральному офісі та трьох філіях, куди протягом дня звертаються 2500-3000 громадян. Єдина автоматизована програма обробки звернень, електронна черга прийому громадян, відпрацьовані процедури послуг сприяють якісному і швидкому наданню послуг.
Загальна площа 4 підрозділів Центру – 5257 м2, з яких центральний офіс – 1200 м2, Замостя – 1013 м2, Вишенька – 2036 м2, Старе місто – 1008 м2. Всього створено 230 робочих місць, які обладнані сучасною комп'ютерною і оргтехнікою, працюють в одній мережі. 8 віддалених робочих місць адміністраторів в облаштованих за стандартами “Прозорого офісу” у пунктах обслуговування мешканців на базі ЖЕК міста. Створені зручні умови очікування (супутні послуги, безоплатний Wi-Fi, телефони, кавові апарати, банкомати, дитячі кімнати, інфомати). Доповідач представив організаційну структуру ЦНАП, розповів про послуги, які там надаються. Вінниця є одним з небагатьох міст, де в ЦНАП надаються адміністративні послуги соціальної сфери і пенсійного фонду. На даний час в загальній кількості звернень громадян вони становлять майже 60 %.
У Вінницькій міській раді нові повноваження реалізуються посадовими особами департаменту адміністративних послуг, де з 04.02.2016 року утворено відділ державної реєстрації юридичних осіб та ФОП, відділ державної реєстрації речових прав на нерухоме майно. Повноваження з питань реєстрації місця проживання покладено на адміністраторів «Прозорого офісу», які працюють з електронним реєстром мешканців.
Нещодавно у одному з офісів розпочато надання послуг РАЦС, а в іншому – послуг МВС щодо видачі посвідчень водія і реєстрації транспортних засобів. Підготовлено необхідні приміщення у трьох філіях для надання послуг з видачі закордонних паспортів і ID-карток. Найближчим часом «Прозорий офіс» міської ради може стати одним з перших ЦНАП в Україні, де будуть надаватися практично всі базові послуги, включно з соціальними і пенсійними.
Заступник голови правління Центру досліджень місцевого самоврядування Ігор Бригілевич відзначив необхідність формування належних ЦНАП. Важливим у цьому процесі залишається формування Концепції надання послуг (створення і розвитку ЦНАП); облаштування приміщення; затвердження необхідних документів, серед яких ключовим є формування якісних інформаційних і технологічних карток адміністративних послуг для інформування громадян про послуги та адміністраторів про процедуру надання кожної послуги; підготовки персоналу.
Учасники семінару сформували кілька десятків питань. Вони стосуються багатьох сфер діяльності ЦНАП, зокрема: виконання законодавчих вимог з надання адміністративних послуг; взаємовідносин ЦНАП і територіальних підрозділів ЦОВВ та передачі повноважень місцевій владі з надання послуг; організації діяльності ЦНАП та фінансування; підготовки персоналу ЦНАП тощо.
Експерти семінару у своїх виступах представили своє бачення вирішення більшості з поставлених питань, запропонували механізми їх реалізації.
Учасники заходу взяли активну участь у обговоренні представлених тем, надали пропозиції і рекомендації щодо поліпшення діяльності ЦНАП, а також підтримали потребу формування і реалізації державою послідовної політики щодо розвитку ЦНАП та передачі повноважень органам місцевого самоврядування.
Семінар-тренінг проведено за фінансової підтримки Представництва Фонду Фрідріха Науманна в Україні.