Рекомендації Венеціанської комісії та ПАРЄ щодо конституційної реформи в Україні
Із підписанням політичної частини угоди про Асоціацію України з Європейським Союзом ЦППР розпочинає моніторинг проведення конституційної реформи. Критерієм моніторингу є рекомендації Венеціанської комісії та ПАРЄ
Із підписанням політичної частини угоди про Асоціацію України з Європейським Союзом ЦППР розпочинає моніторинг проведення конституційної реформи. Критерієм моніторингу є рекомендації Венеціанської комісії та ПАРЄ
Зміст рекомендації |
Джерело |
---|---|
Провести істинну і всеосяжну конституційну реформу з дотриманням конституційно встановленої процедури, на основі демократичної участі всіх суб’єктів суспільства |
п. 10 Резолюції 1755 (2010) Парламентської Асамблеї Ради Європи “Функціонування демократичних інституцій в Україні” Висновок Венеціанської комісії “Про конституційну ситуацію в Україні” CDL-AD(2010)044 |
Внести конституційні зміни, які встановлять чіткий розподіл влад, а також запровадять належну систему стримувань і противаг між та всередині виконавчої, законодавчої та судової гілок влади |
п. 2 Резолюції 1755 (2010) Парламентської Асамблеї Ради Європи “Функціонування демократичних інституцій в Україні” п. 66 Висновку щодо конституційної ситуації в Україні CDL-AD(2010)044 п. 8 Резолюція 1549 (2007) Парламентської Асамблеї Ради Європи “Функціонування демократичних інституцій в Україні” |
Обрана система правління повинна бути якомога чіткішою та зрозумілішою, і конституційні положення не мають створювати передумов для зайвих складнощів. Якщо обирається президентське правління, певні мінімальні вимоги щодо парламентського впливу та контролю мають бути забезпечені. У парламентському правлінні, в свою чергу, ключові вимоги, що випливають з принципу розподілу влади мають бути дотримані. |
п. 14 Висновку щодо трьох законопроектів про внесення змін до Конституції CDL-AD(2003) 19 |
Забезпечити належні механізми парламентського контролю над діями виконавчої влади |
п. 27 висновку Венеціанської комісії щодо конституційної ситуації в Україні після прийняття Конституційного Договору між Верховною Радою України та президентом України CDL(1995)040-e п.п. 66, 74 Висновку щодо конституційної ситуації в Україні CDL-AD(2010)044 |
Реформувати виборче законодавство. Проблема системи парламентських виборів є однією з причин слабкості політичної системи. Прийняти для парламентських виборів пропорційну виборчу систему, яка ґрунтується на відкритих виборчих списках і регіональних виборчих округах |
п.12 Резолюція 1549 (2007) Парламентської Асамблеї Ради Європи “Функціонування демократичних інституцій в Україні” п.7.1.2. Резолюції 1755 (2010) Парламентської Асамблеї Ради Європи “Функціонування демократичних інституцій в Україні” п. 32 Висновку Венеціанської комісії щодо законопроекту «Про внесення змін до Закону «Про вибори народних депутатів України», внесеного народними депутатами Лавринович та Портнов CDL-AD(2009)019 |
Гарантувати вільний та незалежний мандат народних депутатів. Вилучити конституційні положення про можливість відкликання народних представників політичними партіями (“імперативний мандат”). |
1) п. 13 Висновку щодо змін до Конституції України, прийнятих 8 грудня 2004 року CDL-AD(2005)015 2) Резолюція 1549 (2007) Парламентської Асамблеї Ради Європи “Функціонування демократичних інституцій в Україні” 3) п.7.1.3. Резолюції 1755 (2010) Парламентської Асамблеї Ради Європи “Функціонування демократичних інституцій в Україні” |
Вилучити з Конституції положення про формування парламентської коаліції. |
п. 20 Висновку щодо змін до Конституції України, прийнятих 8 грудня 2004 року CDL-AD(2005)015 |
Вимоги несумісності депутатського мандату з іншими видами діяльності потребують перегляду. |
п.п. 17,18 Висновку щодо трьох законопроектів про внесення змін до Конституції CDL-AD(2003) 19 |
Порядок порушення питання про відповідальність уряду потребує перегляду. Вимога 1/3 народних депутатів від конституційного складу Верховної Ради видається зависокою; положення про неможливість розгляду питання про відповідальність Кабінету Міністрів протягом року з дня схвалення Програми діяльності Уряду – необґрунтованим. |
Коментарі до статті 87 Висновку щодо Конституції України CDL-INF(1997)002 |
Закріпити таку процедуру формування Кабінету Міністрів, яка б забезпечила згуртованість цього органу. |
п. 25 Висновку щодо змін до Конституції України, прийнятих 8 грудня 2004 року CDL-AD(2005)015 |
Запровадити конструктивний вотум недовіри Уряду. |
п. 18 Висновку щодо змін до Конституції України, прийнятих 8 грудня 2004 року CDL-AD(2005)015 |
Розподілити повноваження між Президентом та Урядом так, щоб не було дублювань, які можуть стати джерелом конфліктів між цими органами. |
пп. 21-30 Висновку щодо змін до Конституції України, прийнятих 8 грудня 2004 року CDL-AD(2005)015 |
Варто переглянути положення, за яким право законодавчої ініціативи належить як Кабінету Міністрів, так і Президенту. Це може породжувати зайві політичні конфлікти. |
1) п.17 висновку Венеціанської комісії щодо конституційної ситуації в Україні після прийняття Конституційного Договору між Верховною Радою України та президентом України CDL(1995)040-e 2) Коментарі до статті 93 Висновку щодо Конституції України CDL-INF(1997)002 3) п.29 Висновку щодо змін до Конституції України, прийнятих 8 грудня 2004 року CDL-AD(2005)015 |
Удосконалити процедуру контрасигнування. |
п.п. 33, 34, 45 Висновку щодо змін до Конституції України, прийнятих 8 грудня 2004 року CDL-AD(2005)015 |
Закріпити вимогу про призначення Верховною Радою на посади, які характеризуються політичною нейтральністю їхніх функцій, кваліфікованою більшістю голосів. |
1) п. 32 Висновку щодо змін до Конституції України, прийнятих 8 грудня 2004 року CDL-AD(2005)015 2) п.35 Висновку щодо трьох законопроектів про внесення змін до Конституції CDL-AD(2003) 19 |
Зменшити кількість голосів, необхідних для подолання вето Президента. Вимога 2/3 народних депутатів від конституційного складу Верховної Ради є надмірною. |
Коментарі до статті 94 Висновку щодо Конституції України CDL-INF(1997)002 |
Слід посилити роль Уповноваженого Верховної Ради з прав людини. |
п.51 Висновку щодо змін до Конституції України, прийнятих 8 грудня 2004 року CDL-AD(2005)015 |
У статусі Президента варто прибрати положення, що Президент є гарантом прав і свобод людини і громадянина. Гарантування прав людини є завданням суду. |
Коментарі до статті 102 Висновку щодо Конституції України CDL-INF(1997)002 |
Прокуратурі не варто присвячувати окремий розділ в Конституції. |
Коментарі до VIIРозділу Висновку щодо Конституції України CDL-INF(1997)002 |
Запровадити вимогу кваліфікованої більшості голосів при призначенні суддів Конституційного Суду Верховною Радою та з’їздом суддів. |
п. 43, 44 Висновку щодо змін до Конституції України, прийнятих 8 грудня 2004 року CDL-AD(2005)015 |
Закріпити спеціальну вимогу, відповідно до якої попереднє рішення про звільнення судді Конституційного Суду має прийматися самим Конституційним Судом. |
п. 46 Висновку щодо змін до Конституції України, прийнятих 8 грудня 2004 року CDL-AD(2005)015 |
Передбачити у Конституції ухвалення нормативного акту про внутрішню організацію та функціонування Конституційного Суду самим судом. Має зберігатися відмінність між питаннями, що регулюються законом та тими, що залишаються для врегулювання внутрішніми правилами суду. |
п. 47 Висновку щодо змін до Конституції України, прийнятих 8 грудня 2004 року CDL-AD(2005)015 |
Посилити гарантії безперервності роботи Конституційного Суду. |
1) Коментарі до статті 148 Висновку щодо Конституції України CDL-INF(1997)002 2) Висновок щодо можливих удосконалень Конституції та законодавства для забезпечення безперервного функціонування Конституційного Суду України CDL-AD(2006)016 |
Варто закласти різні підходи до формулювання фундаментальних прав і свобод людини та соціальних, економічних, культурних та екологічних прав. Фундаментальні права мають в повні забезпечуватись судом у разі їх порушення Соціальні, економічні, культурні та екологічні права не можуть бути прямо забезпечені судом. |
Загальні коментарі до розділу ІІ Висновку щодо Конституції України CDL-INF(1997)002 |
Чітко унеможливити смертну кару на конституційному рівні. Формулювання «ніхто не може бути свавільно позбавлений життя» не є однозначним в питанні можливості смертної кари в Україні. |
1) Коментарі до статті 27 Висновку щодо Конституції України CDL-INF(1997)002 2) Висновок щодо конституційних аспектів смертної кари в Україні CDL-INF(1998)001rev-e |
Варто передбачити принцип пропорційності, тоді, коли йдеться про можливість обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина. |
Загальні коментарі до розділу ІІ Висновку щодо Конституції України CDL-INF(1997)002 |
Переглянути перелік прав, які можуть бути обмежені в умовах воєнного чи надзвичайного стану. Він є надто довгим. Включення туди права на житло та права на відшкодування шкоди, завданої державою, є незрозумілими. |
Коментарі до статті 64 Висновку щодо Конституції України CDL-INF(1997)002 |
Варто включити положення про права юридичних осіб. |
Загальні коментарі до розділу ІІ Висновку щодо Конституції України CDL-INF(1997)002 |