Що вас цікавить?

Призначення суддів КСУ без наявності вакантних місць є нелегітимним

26.11.2021
Конституціоналізм /
Конституційний Суд

ЦППР закликає Президента не провокувати подальшу ескалацію міжінституційного конфлікту між главою держави і КСУ та скасувати свої укази № 596/2021 та № 597/2021.


26 листопада Президент підписав укази № 596/2021 «Про призначення О. Грищук суддею Конституційного Суду України» та № 597/2021 «Про призначення О. Петришина суддею Конституційного Суду України» за відсутності відповідних вакансій у КСУ за квотою Президента.  

ЦППР вже звертав увагу на те, що Указ Президента від 27 березня 2021 року № 124/2021 «Про деякі питання забезпечення національної безпеки України», відповідно до якого глава держави скасував укази Президента України від 14 травня 2013 року № 256 «Про призначення О. Тупицького суддею Конституційного Суду України» та від 17 вересня 2013 року № 513 «Про призначення О. Касмініна суддею Конституційного Суду України», є неконституційним. 

Відповідно до Конституції України в редакції після набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя)» від 2 червня 2016 року Президент України, Верховна Рада України та з’їзд суддів України призначають по шість суддів КСУ, однак рішення про звільнення з посади судді КСУ ухвалює виключно КСУ, а не суб’єкт призначення (частина друга статті 148, стаття 149-1). Також суддя КСУ не може бути звільнений через скасування акта про його призначення, оскільки набуття повноважень судді КСУ пов’язане зі складенням ним присяги на спеціальному пленарному засіданні Суду, а не з ухваленням акта про його призначення (частина сьома статті 148 Конституції України). Тому скасування такого акта не породжує будь-яких юридичних наслідків для суддів КСУ, які вже набули повноважень.

Призначення нових суддів КСУ за відсутності відповідних вакансій у КСУ за квотою Президента суперечить логіці конкурсного відбору суддів КСУ, а також підриває легітимність конституційного складу та діяльності КСУ в цілому. Як відомо, частина членів конкурсної комісії з відбору суддів КСУ, зокрема Богдан Футей, попереджали, що не можна призначати суддів КСУ, доки у КСУ не з’являться вакансії. Крім того, призначення суддів КСУ у нелегітимний спосіб провокує конфлікт всередині самого КСУ, оскільки виконуючий обов’язки Голови КСУ може  не скликати спеціальне пленарне засідання КСУ для складання присяги суддями за відсутності вакантних посад за квотою Президента України (частина друга статті 17 Закону «Про Конституційний Суд України»).  

ЦППР наголошує на необхідності імплементації рекомендацій Венеційської комісії (висновки CDL-AD(2020)039 та CDL-AD(2021)006-e) щодо запровадження конкурсного відбору суддів КСУ. Саме призначення суддів КСУ на підставі прозорого конкурсного відбору є запорукою відновлення суспільної довіри до КСУ як єдиного органу конституційної юрисдикції в Україні. Однак, призначення суддів КСУ можливе лише за наявності вакансій за квотою відповідного суб’єкта призначення, тому що в протилежному випадку це ставить під сумнів легітимність складу КСУ.

З огляду на все це ЦППР закликає Президента не провокувати подальшу ескалацію міжінституційного конфлікту між главою держави і КСУ, який шкодить стабільності конституційного порядку, міжнародному іміджу України та національній безпеці держави, та скасувати укази № 596/2021 та № 597/2021 до моменту складання присяги новопризначеними суддями КСУ, оскільки на сьогодні відсутні вакантні посади за квотою Президента. 

ЦППР закликає КСУ утриматися від приведення до присяги новопризначених суддів КСУ за квотою Президента України до виникнення вакансій суддів КСУ відповідно до Конституції України.