Прес-конференція «Міраж Всеукраїнського референдуму»
18 квітня у «Главкомі» відбулася прес-конференція, на якій
Юлія Кириченко та Ігор Когут обгрунтували позицію щодо недоцільності з політичної точки зору та неможливості – з правової, провести всеукраїнський референдум разом з достроковими президентськими виборами 25 травня
18 квітня у прес-центрі інформаційного агентства «Главком» відбулася прес-конференція на тему: «Міраж всеукраїнського референдуму».
Юлія Кириченко, експерт Центру політико-правових реформ з конституційного права та Ігор Когут, голова ГО « Лабораторія законодавчих ініціатив» висловили позицію щодо недоцільності з політичної точки зору та неможливості – з правової, провести всеукраїнський референдум разом з достроковими президентськими виборами 25 травня.
На сьогодні в Україні, по-перше, відсутній Президент України, який уповноважений за Конституцією призначати всеукраїнський референдум та проголошувати всеукраїнський референдум за народною ініціативою.
По-друге, відсутній демократичний механізм проведення всеукраїнського референдуму, який би дозволяв чесно встановити результати народного волевиявлення на референдумі. Чинний Закон був прийнятий режимом В.Януковича лише з метою проведення маніпулятивних референдумів в інтересах влади.
По-третє, навіть за цим Законом ми вже не встигаємо провести всеукраїнський референдум, оскільки мінімальний процес підготовки займає 50 днів, а з народною ініціативою – ще плюс 40 днів, тобто всього 90. Навіть, якщо референдум оголосили б зараз, то часу замало. Зменшення строків проведення референдуму шляхом внесення змін до Закону про всеукраїнський референдум зашкодить провести референдум відповідно до демократичних процедур.
Відсутня й політична доцільність проведення всеукраїнського референдуму 25 травня. Ідея проведення всеукраїнського референдуму щодо питань територіальної організації влади нав’язується нам ззовні. Будь-якому референдуму відповідно до Кодексу належної практики щодо референдумів Ради Європи має передувати дотримання трьох передумов: свободи вираження поглядів і свободи преси, свободи пересування, а також свободи зборів і свободи об’єднань. В умовах анексії АРК, збройних заворушень в низці областей Сходу України, інспірованих Росією, референдум не стане засобом ухвалення рішення громадянами України, натомість, перебуває під ризиком маніпулятивного використання і прикриття інших цілей.
Проведення всеукраїнського референдуму за умов внутрішньої політичної потреби можливий після зміни Закону про всеукраїнський референдум та обрання Президента України. Після цього можливо говорити про проведення всеукраїнського референдуму, а також позачергових парламентських виборів. Цілком очевидно така потреба виникне у разі проведення комплексної конституційної реформи.