Закон Януковича-Медведчука про референдум 24 березня розгляне Конституційний Суд
Центр політико-правових реформ, Реанімаційний пакет реформ закликає журналістів акредитуватися на слухання у КСУ, що розпочнуться 24 березня о 10.00 (акредитація до 18.00 23 березня за телефонами: 238-10-80, 238-10-25 та електронною поштою (press@ccu.gov.ua).
Центр політико-правових реформ, Реанімаційний пакет реформ закликає журналістів акредитуватися на слухання у КСУ, що розпочнуться 24 березня о 10.00 (акредитація до 18.00 23 березня за телефонами: 238-10-80, 238-10-25 та електронною поштою (press@ccu.gov.ua).
Янукович + закон про референдум = кінець світу
В останній день роботи Верховної Ради 6-го скликання (6.11.2012), коли по всій Україні йшли бої тодішньої опозиції за чесний підрахунок голосів на парламентських виборах, головуючий Адам Мартинюк (член Компартії України) поставив на голосування і за 10 хвилин добився ухвалення Закону «Про всеукраїнський референдум» (далі – Закон). При цьому Адам Мартинюк грубо порушив Регламент ВР – вніс текст законопроекту у першому читанні (хоча депутати подали більше тисячі поправок до другого читання). Камера 5-го каналу зафіксувала близько 50 народних депутатів, що насправді (а не на табло) були присутніми у залі.
В результаті в українському законодавчому полі з’явився диктаторський закон, що дозволяє владі (а саме – Президенту) проводити будь-які рішення через референдум.
Закон дозволяє змінювати Конституцію у неконституційний спосіб, забирає можливість у опонентів влади висловлювати свою думку у ЗМІ, контролювати процес підрахунку голосів, фактично забороняє журналістам висвітлювати як перебіг референдуму, так і встановлення результатів (аж до відкликання ліцензії та заборони друку газет), не відповідає європейським стандартам (згідно висновку Венеційської комісії).
Застосування Закону відкрило перед Януковичем можливість встановлення будь-якої моделі державного устрою України.
Одразу після ухвалення Закону по Україні почалася масована рекламна кампанія Віктора Медведчука за проведення референдуму, зокрема, і на тему федералізації України. В кампанію також включилися комуністи.
Закон про референдум як спокуса для «вирішення» питання Донбасу
Одним із пунктів Мінських домовленостей є вимога внести зміни до Конституції – встановити особливий порядок місцевого самоврядування в окремих районах Донецької і Луганської областей. Президент Порошенко не знайшов у Верховній Раді необхідних 300 голосів для внесення цих змін до Конституції. Однак тиск Росії щодо виконання цього пункту продовжується. Експерти Коаліції «За чесний референдум» вбачають небезпеку, що чинний диктаторський Закон Януковича-Медведчука буде застосовано саме для схвалення на референдумі пункту про Донбас.
Сама Верховна Рада навіть після Революції Гідності не скасувала Закон, Сьогодні для цього треба ухвалити нову редакцію закону, підготовлену експертами Коаліції «За чесний референдум» у відповідності до європейських стандартів і рекомендацій Венеційської комісії. Комітет ВР з питань правової політики (голова – Руслан Князевич, фракція БПП) не зробив нічого для розгляду нової редакції «Про всеукраїнський референдум» на Комітеті і у сесійні залі.
Така ситуація дає підстави стверджувати, що є політичне бажання залишати чинним Закон «Про всеукраїнський референдум» Януковича-Медведчука.
24 березня о 10.00 Конституційний Суд починає усне слухання (відкрите засідання) за конституційним поданням 57 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) Закону України „Про всеукраїнський референдум“ (суддя-доповідач Михайло Гультай).
Депутати звернулися до КСУ з цим поданням ще 1 грудня 2014 року. Провадження у цій справі було відкрито у лютого 2015 року за ініціативою судді КСУ Петра Стецюка. Однак судді, що дуже оперативно розглядали інші подання, навіть виходили працювати у суботу, більше року не починали розгляд Закону Януковича-Медведчука про референдум.
Невідомо, чому судді саме зараз вирішили розглянути цей Закон. Тому надзвичайно важливо надати цьому процесу максимальної публічності, щоб судді відчували особливий правовий характер та навіть сакральність цієї справи для громадянського суспільства та держави.
Адже застосування цього Закону, навіть з добрими намірами, призведе до ще більшого протистояння у суспільстві і подальшої делегітимізації процесу розв’язання ситуації на Донбасі.
Фактично Київським апеляційним адміністративним судом вже визнано ухвалення цього Закону з порушенням процедури встановленої в Конституції та Регламенті ВРУ. Відразу після Революції Гідності 26 лютого 2014 року Суд визнав протиправними дії та бездіяльність головуючого під час розгляду проекту Закону про всеукраїнський референдум першого заступника Голови Верховної Ради України VI скликання Мартинюка Адама Івановича щодо проведення пленарного засідання не у відповідності до вимог Конституції України та законів України, щодо організації голосування народних депутатів України, щодо організації розгляду питання в умовах неповноважного засідання Верховної Ради України щодо незабезпечення роботи Верховної Ради України як колегіального представницького органу, повноваження якого здійснюються спільною діяльністю народних депутатів України, щодо не забезпечення права законодавчої ініціативи народних депутатів України під час розгляду та прийняття Закону України «Про всеукраїнський референдум» .
Див.: http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/37535704
Центр політико-правових реформ, Реанімаційний пакет реформ
Контактна особа – представниця народних депутатів у Конституційному Суді у справі Закону «Про всеукраїнський референдум» Юлія Кириченко (juliakyr@gmail.com, https://www.facebook.com/juliakyr?fref=ts)