З 2017 року олігархи не зможуть більше мати «кишенькові партії» – М.Хавронюк
Нарешті ми маємо цілком європейський, одночасно узгоджений усіма основними політичними силами України і реальний в контексті його застосування закон, який суттєво, в рази зменшує можливий вплив бізнесу на внутрішню і зовнішню політику України…
Прийнятий Верховною Радою закон про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запобігання і протидії політичній корупції (№2123а) дозволить зменшити вплив великого бізнесу на політику завдяки державному фінансуванню політичних партій.
Так вважає директор з наукового розвитку Центру політико-правових реформ Микола Хавронюк.
«Нарешті ми маємо цілком європейський, одночасно узгоджений усіма основними політичними силами України і реальний в контексті його застосування закон, який суттєво, в рази зменшує можливий вплив бізнесу на внутрішню і зовнішню політику України», – сказав він у коментарі газеті «Львівська пошта».
М.Хавронюк висловив сподівання, що після того, як цей закон запрацює на повну силу (а це має статися трохи більше ніж за рік, після 1 січня 2017 року, і має вплинути на чергові парламентські та президентські вибори) олігархи та інші мільярдери і мільйонери не зможуть більше мати "кишенькові" партії. Партії ж ставатимуть насправді політичними, а не "лідерськими", їх почнуть будувати на ідеологічних засадах.
Цей закон, зокрема:
1) значно обмежує розмір коштів, які можуть бути надані на підтримку політичної партії певними особами;
2) містить конкретний і великий перелік осіб – юридичних та фізичних, – які взагалі не мають права матеріально підтримувати політичні партії;
3) встановлює обов’язок партій здійснювати за чіткими правилами систематичний аудит – внутрішній та зовнішній, а також звітувати;
4) встановлює суб’єктів і порядок здійснення жорсткого контролю за надходженням партіям коштів та їх витрачанням;
5) передбачає адміністративну та кримінальну (у т.ч. у вигляді спеціальної конфіскації незаконно наданих коштів) відповідальність як за незаконне надання коштів, так і за порушення порядку звітування тощо.
Частково він починає діяти – в частині запровадження щорічного державного фінансування статутної діяльності політичних партій – з 1 січня 2017 року, частково – в частині подання партіями звітів партій про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру – з 1 січня 2016 року, частково – з дня початку діяльності Національного агентства з питань запобігання корупції (прогноз – листопад-грудень 2015 р.), а врешті положень – з наступного дня після опублікування, тобто вже у жовтні-листопаді 2015 року.
«Є політична воля і бажання великої частини політикуму, громадськості, міжнародних організацій та держав ЄС і США контролювати процес втілення, імплементації цього закону. Для цього найближчим часом спільними зусиллями будуть розроблятися необхідні підзаконні акти, здійснюватися необхідне інституційне забезпечення», – додав Микола Хавронюк.
Як відомо, 8 жовтня Верховна Рада ухвалила закон про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запобігання і протидії політичній корупції (№2123а).
Законом встановлюється державне фінансування політичних партій. Визначається, що за рахунок коштів державного бюджету України фінансується статутна діяльність політичних партій, не пов'язана з їхньою участю у виборах народних депутатів, виборах президента України і місцевих виборах, а також відшкодовуються витрати політичних партій, пов'язані з фінансуванням їхньої передвиборної агітації під час чергових та позачергових виборів народних депутатів України.
Встановлюється, що партія має право на отримання державного фінансування її статутної діяльності, якщо на останніх чергових або позачергових виборах народних депутатів її виборчий список кандидатів у народні депутати у загальнодержавному виборчому окрузі отримав не менше 3% дійсних голосів виборців, які взяли участь у голосуванні у загальнодержавному виборчому окрузі.
Кошти, виділені з держбюджету на фінансування статутної діяльності партій, перераховуються на зазначені рахунки політичних партій у розмірі 25% загального розміру щорічного державного фінансування для кожної політичної партії на початку кожного кварталу.
Крім того, законом, зокрема, визначається, що не допускається здійснення внесків на підтримку політичних партій, серед іншого, державними та комунальними підприємствами, установами і організаціями, а також юридичними особами, в яких не менше 10% статутного капіталу або прав голосу прямо або опосередковано належать державі, органам місцевого самоврядування чи нерезидентам або кінцевими бенефіціарними власниками (контролерами) яких є особи, уповноважені на виконання функцій держави або місцевого самоврядування відповідно до закону “Про запобігання корупції”.
Визначається, що партія, яка була суб’єктом виборчого процесу на виборах президента України, виборах народних депутатів або брала участь у чергових чи позачергових місцевих виборах, а також партія, яка отримує державне фінансування, зобов’язана пройти зовнішній незалежний фінансовий аудит звітності про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру в рік, наступний за роком проведення таких виборів чи отримання державного фінансування.
Крім того, законом у Кодексі про адміністративні правопорушення та у Кримінальному кодексі України, зокрема, встановлюються штрафи за порушення порядку надання або отримання внеску на підтримку політичної партії, а також за подання завідомо недостовірних відомостей у звіті партії про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру.
Кабінет міністрів України має під час підготовки проекту закону "Про Державний бюджет України на 2017 рік" передбачити фінансування у повному обсязі заходів, передбачених цим законом.
Нагадаємо, Верховна Рада 16 липня прийняла в першому читанні проект закону №2138а "Про внесення зміни до статті 87 Бюджетного кодексу України (щодо фінансування політичних партій)". Ним передбачено забезпечення держфінансування партій з 2017 року.