У Тернополі відбувся семінар щодо вдосконалення діяльності ЦНАП та реалізації нових повноважень місцевими органами влади
27 квітня 2016 року у Тернополі відбувся семінар «Діяльність ЦНАП як інтегрованого офісу та децентралізація повноважень з надання адміністративних послуг». Захід організовано Центром політико-правових реформ, Центром досліджень місцевого самоврядування (м. Львів) та Тернопільською обласною державною адміністрацією.
27 квітня 2016 року у Тернополі відбувся семінар «Діяльність ЦНАП як інтегрованого офісу та децентралізація повноважень з надання адміністративних послуг».
Захід організовано Центром політико-правових реформ, Центром досліджень місцевого самоврядування (м. Львів) та Тернопільською обласною державною адміністрацією.
Метою заходу було обговорення проблематики покращення якості надання адміністративних послуг через вдосконалення роботи центрів надання адміністративних послуг (ЦНАП) у містах і районах області з врахуванням нових повноважень, що передаються органам місцевого самоврядування і РДА у сферах: реєстрації бізнесу, нерухомості, місця проживання, а також виконання в повному обсязі розпорядження КМУ №523 від 16.05.2014р. Окрема увага приділялася питанню надання адміністративних послуг у новоутворених об’єднаних територіальних громадах.
Семінар організований для керівників та адміністраторів районних та міських Центрів надання адміністративних послуг області і представників об’єднаних територіальних громад з метою обміну думками та визначення шляхів розв’язання актуальних проблем взаємовідносин ЦНАП та центральних органів виконавчої влади (ЦОВВ) щодо передачі повноважень. Учасники семінару обговорили можливості вдосконалення роботи ЦНАП і підвищення якості обслуговування, а також отримали роз’яснення щодо законодавчих змін та новацій.
Директор департаменту економічного розвитку, інвестиційної діяльності та міжнародного співробітництва Тернопільської ОДА Галина Воляник зазначила, що «вдосконалення діяльності Центрів надання адміністративних послуг та їхнє наближення до європейських стандартів є одним з найголовніших пріоритетів влади та інструментів боротьби з корупцією. На часі створення 26-ти ЦНАП у об’єднаних територіальних громадах області. Вже розроблені відповідні змістовні концепції».
Заступник голови правління Центру політико-правових реформ Віктор Тимощук подав презентацію щодо стану справ із виконанням закону України «Про адміністративні послуги», досягненнями цієї реформи у 2015 році і завданнями на 2016 рік. Він також надав експертні коментарі щодо виконання прийнятих законів з передачі повноважень з реєстрації місця проживання, а також реєстрації бізнесу і нерухомості. При цьому ключовим акцентом 2016 року є те, що органи місцевого самоврядування та районні державні адміністрації нині повинні належно підготуватися до квітня-травня цього року щодо отримання нових повноважень. Політика децентралізації повноважень з надання найпопулярніших адміністративних послуг це дійсно серйозне досягнення України. Вона дозволяє створити умови для кращої якості послуг, адже тепер за організацію цих послуг в повному обсязі відповідатимуть місцеві органи влади, а не міністерства чи інші державні служби та агентства. При цьому функції реєстрації місця проживання громадян передаються усім органам місцевого самоврядування, що має наблизити цю послугу до людей та дещо спростити її процедуру. Значною мірою успіх цієї реформи також буде залежати від того як ключові міністерства і служби будуть готові «віддавати» свої повноваження. Важливо забезпечити впровадження законів, які Верховна Рада ухвалила в кінці 2015 року. Необхідно прагнути, щоб хороші ЦНАП були не тільки у великих містах, але й в менших населених пунктах та об'єднаних територіальних громадах.
Наразі є достатньо конструктивною позиція Мін¢юсту та Держгеокадастру, повна підтримка Мінекономрозвитку. Але гальмом цієї реформи ще залишається Державна міграційна служба та МВС. Адже досі у ЦНАП не передається (не встановлюється) обладнання для роботи з новими ID-паспортами та закордонними паспортами. Натомість виставлені ДМС вимоги щодо придання та підключення цього обладнання є неадекватними з точки зору вартості.
Усім потрібно зрозуміти, що ЦНАП лише тоді можна буде визнати повноцінними інтегрованими офісами, коли у них буде надаватися увесь перелік найнеобхідніших послуг: реєстрація актів цивільного стану (тут ще потрібна згода Мінюсту та рішення парламенту щодо міст обласного підпорядкування); реєстрація місця проживання; видача паспортів; реєстрація нерухомого майна, землі; реєстрація бізнесу. Для сільських громад актуальним є питання наближення послуг з призначення субсидій та державної соціальної допомоги. На перспективу 2-3 років потрібно опрацьовувати і питання децентралізації послуг з видачі (обміну) посвідчень водія, реєстрації транспортних засобів. До речі, для ЦНАП райдержадміністрацій гострим є питання перерозподілу граничної чисельності, видатків та обладнання на виконання нових повноважень, які мають бути передані Мін‘юстом. На жаль, досі Уряд такого перерозподілу не здійснив. Крім того, виникла проблема зі спрямуванням адміністративного збору за видачу витягів та інформації з реєстрів Мінюсту (і нерухомості, і суб’єктів господарювання), адже всі кошти за ці послуги залишаються у державному бюджеті. Враховуючи, що весь тагяр роботи взяли на себе органи місцевого самоврядування та РДА, потрібно перенаправити 85% плати за такі послуги до місцевих бюджетів, на компенсацію відповідних витрат ресурсів місцевих органів.
Радник луцького міського голови Роман Матвійчук розповів про формування та розвиток мережі ЦНАП у Волинській області відповідно до кращих практик і реалізації нових повноважень. Цього вдалося досягти шляхом формування єдиних організаційних підходів, впровадження електронного документообігу у ЦНАП районів і міст області. Особливо важливою для успіху на регіональному та місцевому рівні є підтримка головою ОДА політики спрямування територіальних органів і підрозділів ЦОВВ до конструктивної співпраці з ЦНАП. Також дуже важливим є фактор «першої особи» і в органах, що відповідають за функціонування ЦНАП, тобто особисте розуміння цієї проблематики головами РДА та міськими головами.
Керівник Центру адміністративних послуг "Прозорий офіс" Вінницької міської ради Євген Іщук розповів про організацію роботи щодо надання адміністративних послуг у основному офісі та трьох філіях, куди протягом дня звертаються більше 3 тисяч громадян. Єдина автоматизована програма обробки звернень, електронна черга прийому громадян, відпрацьовані процедури послуг сприяють якісному і швидкому наданню послуг. Хоча і в місті Вінниці наразі є тимчасові труднощі, пов’язані з неукомплектованістю штатом, особливо у частині державних реєстраторів нерухомості.
Загальна площа 4 підрозділів Центру – 5257 м2, з яких центральний офіс – 1200 , Замостя – 1013, Вишенька – 2036, Старе місто – 1008. Всього створено 230 робочих місць, які обладнані сучасною комп'ютерною і оргтехнікою і під'єднані до мережі Інтернет. 8 віддалених робочих місць адміністраторів в облаштованих за стандартами “Прозорого офісу” пунктах обслуговування мешканців на базі ЖЕК міста. Зручні умови очікування (супутні послуги, безоплатний Wi-Fi, телефони, кавові апарати, банкомати, дитячі кімнати, інфомати). Доповідач представив організаційну структуру ЦНАП, розповів про послуги, які там надаються. Вінниця є одним з небагатьох міст, де в ЦНАП надаються послуги соціального характеру і пенсійного фонду. На даний час в загальній кількості звернень громадян вони становлять майже 60 %.
У Вінницькій міській раді нові повноваження реалізуються посадовими особами департаменту адміністративних послуг, де з 04.02.2016 року утворено відділ державної реєстрації юридичних осіб та ФОП, відділ державної реєстрації речових прав на нерухоме майно. Повноваження з питань реєстрації місця проживання покладено на адміністраторів «Прозорого офісу», які працюють з електронним реєстром мешканців.
Заступник голови правління Центру досліджень місцевого самоврядування Ігор Бригілевич відзначив необхідність формування належних ЦНАП. Важливим у цьому процесі залишається формування Концепції надання послуг (створення і розвитку ЦНАП); облаштування приміщення; затвердження необхідних документів, серед яких важливим є формування якісних інформаційних і технологічних карток послуг для інформування громадян про послуги та адміністраторів про процедуру надання кожної послуги; підготовки персоналу.
На семінар були запрошені представники територіальних органів центральних органів виконавчої влади. Загалом учасники семінару сформували майже півтора десятка питань. Вони стосуються багатьох сфер діяльності ЦНАП, зокрема: виконання законодавчих вимог з надання адміністративних послуг; взаємовідносин ЦНАП і територіальних підрозділів ЦОВВ та передачі повноважень місцевій владі з надання послуг; організації діяльності ЦНАП та фінансування; підготовки персоналу ЦНАП.
Експерти семінару у своїх виступах представили своє бачення вирішення більшості з поставлених питань, запропонували механізми їх реалізації.
Учасники заходу взяли активну участь у обговоренні представлених тем, надали пропозиції і рекомендації щодо поліпшення діяльності ЦНАП, а також підтримали потребу формування і реалізації державою послідовної політики щодо розвитку ЦНАП та реальної передачі повноважень органам місцевого самоврядування.
Семінар-тренінг проведено за фінансової підтримки Представництва Фонду Фрідріха Науманна в Україні.