Щодо ситуації із голосуванням у парламенті законопроектів у сфері судівництва
У зв’язку з наближенням часу проведення з”їзду суддів України (7 квітня) потрібно прийняти законопроект №3678 про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо зміцнення суддівського самоврядування
27 березня у парламенті голосуватиметься одразу в цілому законопроект №4378-1 щодо відновлення довіри до судової влади.
Робоча група з питань судової реформи і реформи прокуратури Реанімаційного пакету реформ, у якій бере участь експерт Центру політико-правових реформ Роман Куйбіда, вважає, що попри переваги проекту він містить чимало вад, які можуть бути усунуті лише при доопрацюванні до другого читання.
Так, цей проект закону:
1) допускає “двоголів’я” в судах – голів судів обиратимуть “більшістю від 3/4 складу суду”. Іншими словами, у суді з 20 суддів, щоб стати головою, достатньо отримати підтримку восьми суддів. Якщо буде два претенденти, які отримають по 8-9 голосів, то буде два голови суду, кожному з яких треба буде платити по підвищеній зарплаті. Чому б суддям цим не скористатися, щоб ще підвищити свій добробут?
2) передбачає складну систему суддівського самоврядування, яку неодноразово критикувала Венеціанська комісія. Залишаються такі “прокладки” між зборами суддів і з`їздом суддів, як конференції і ради суддів загальних і спеціалізованих судів; при цьому апеляційні суди фільтруватимуть склад конференції суддів, і в результаті – і з`їзду суддів України;
3) ставить під загрозу визнання тимчасової спеціальної комісії з перевірки суддів неконституційною, оскільки частину її складу формуватиме парламент, який Конституцією не наділений таким повноваженням (Конституція вичерпно визначає повноваження парламенту);
4) залишає суддям, звільненим з посади за порушення присяги, можливість поновитися на посаді через Європейський суд з прав людини й у результаті уникнути відповідальності, бо:
– не приводить склад Вищої ради юстиції до європейських стандартів (більшість у такому органі мають становити судді, обрані суддями);
– не встановлює строків давності для звільнення судді за порушення присяги;
– позови суддів, яких буде звільнено за порушення присяги, буде розглядати палата Вищого адмінсуду, усі судді якої самі підпадають під перевірки за цим законом.
Усі ці недоліки законодавства дали можливість колишньому судді Верховного Суду Олександру Волкову, якого звільнили за порушення присяги, виграти в Європейському суді з прав людини справу в України.
Тому для досягнення цілей законопроекту – очищення суддівського корпусу від суддів, які дискредитували себе на цій посаді, – проект потрібно доопрацювати.
Натомість у зв’язку з наближенням часу проведення з”їзду суддів України (7 квітня) потрібно прийняти законопроект №3678, який передбачить нові правила для проведення такого з”їзду, які враховують висновки Венеціанської комісії. Проектом також передбачено переобрання усіх голів судів і їх заступників більшістю суддів, які працюють у відповідному суді.