Результати опитування "Державне бюро розслідувань: пріоритети роботи"
Вже в середині чи наприкінці 2018 року ДБР має запрацювати, а прокуратура перестане розслідувати злочини, які віднесені до підслідності Бюро. ЦППР та УМДПЛ з 4 по 15 грудня провели опитування експертів і громадськості щодо очікувань від ДБР, результати узагальнені у Звіті
22 листопада 2017 року Президент України призначив Романа Трубу директором Державного бюро розслідувань, який згодом затвердив своїх заступників.
13 грудня Кабінет Міністрів України затвердив структуру ДБР, а протягом місяця з дня свого призначення Директор повинен представити програму розвитку нового органу правопорядку на 5 років.
Вже в середині або наприкінці 2018 року цей орган має запрацювати, а прокуратура перестане розслідувати злочини, які віднесені до підслідності ДБР. Мова йде про найрезонансніші злочини в країні за участю високопосадовців та правоохоронців, які до цього розслідувались недостатньо ефективно внаслідок поєднання в органах прокуратури функції слідства та процесуального керівництва.
Створення ДБР, про яке йшла мова майже 20 років історії нашої держави, є значним кроком в сфері реформування органів правопорядку. Однак відкритим є питання очікувань як експертів, так і громадськості щодо проблем, які пов’язані з функціонуванням цього органу.
Центр політико-правових реформ (ЦППР) та Асоціація українських моніторів дотримання прав людини в діяльності правоохоронних органів (УМДПЛ) провели опитування (шляхом онлайн-анкетування) експертів і громадськості щодо очікувань від ДБР. Онлайн-анкетування відбувалося з 4 по 15 грудня 2017 року і охопило понад 40 експертів та 110 представників громадськості.
Анкета для експертів складалася з понад 20 питань, а вибірка сформована відповідно до участі цих експертів у створенні ДБР. Водночас окрема анкета, менша за обсягом, була запропонована представникам громадськості, вибірка яких хоч і не є репрезентативною, однак відображає певні тенденції у поглядах серед громадянського суспільства.
Опитування було сфокусоване на питаннях підслідності ДБР, процесі обрання керівництва та добору працівників ДБР, роботи цього органу на регіональному рівні, можливості проведення оперативно-розшукової діяльності та самостійного зняття інформації з каналів зв’язку тощо. Разом з тим було виділено основні точки перетину та розбіжностей в поглядах між громадськістю та експертами. Запропоновані респондентам питання часом виходили за межі чинного законодавства та мали на меті дізнатись бачення функцій, повноважень та структури ДБР для ефективної боротьби з найбільш небезпечними категоріями злочинів в Україні. Опитування має стати зрізом очікувань від ДБР та підґрунтям для фахового обговорення майбутнього цього органу правопорядку.