Проведено семінар щодо надання послуг у ЦНАП відповідно до нових повноважень
24 лютого у місті Суми відбувся семінар «Діяльність ЦНАП як інтегрованого офісу та децентралізація повноважень з надання адміністративних послуг». Метою заходу було обговорення проблематики покращення якості надання адміністративних послуг через вдосконалення роботи центрів надання адміністративних послуг (ЦНАП) у містах і районах області з врахуванням нових повноважень, що передаються органам місцевого самоврядування і РДА у сферах: реєстрації бізнесу, нерухомості, місця проживання, а також виконання в повному обсязі розпорядження КМУ №523 від 16.05.2014р.
24 лютого у місті Суми відбувся семінар «Діяльність ЦНАП як інтегрованого офісу та децентралізація повноважень з надання адміністративних послуг».
Захід організовано Центром політико-правових реформ, Центром досліджень місцевого самоврядування (м. Львів) та Сумською обласною державною адміністрацією.
Метою заходу було обговорення проблематики покращення якості надання адміністративних послуг через вдосконалення роботи центрів надання адміністративних послуг (ЦНАП) у містах і районах області з врахуванням нових повноважень, що передаються органам місцевого самоврядування і РДА у сферах: реєстрації бізнесу, нерухомості, місця проживання, а також виконання в повному обсязі розпорядження КМУ №523 від 16.05.2014р.
Семінар організований для керівників районних та міських Центрів надання адміністративних послуг Сумщини з метою обміну думками та визначення шляхів розв’язання актуальних проблем взаємовідносин ЦНАП та центральних органів виконавчої влади (ЦООВ) щодо передачі повноважень. Учасники семінару обговорили можливості вдосконалення роботи ЦНАП і підвищення якості обслуговування, а також отримали роз’яснення щодо законодавчих змін та новацій.
Відкрив роботу семінару заступник директора Департаменту економічного розвитку і торгівлі Сумської ОДА Олексій Оксантюк. «За рік змінилось законодавство, додались нові послуги, тому ми зібралися для того, щоб обговорити актуальні питання, обмінятися досвідом щоб вдосконалити діяльність ЦНАП», – відзначив він.
Учасників семінару привітав заступник сумського міського голови Віктор Волонтирець. Він звернув увагу на те, що «ЦНАП – це вимога часу й інструмент боротьби з корупцією. Переконаний, що питання діяльності таких установ нині є основними для органів місцевого самоврядування та державної виконавчої влади. Оскільки задоволення потреб територіальних громад, жителів має виходити на вищий рівень».
Заступник голови правління Центру політико-правових реформ Віктор Тимощук подав презентацію щодо стану справ із виконанням закону України «Про адміністративні послуги», досягненнями цієї реформи у 2015 році і завданнями на 2016 рік. Також Віктор надав експертні коментарі щодо виконання прийнятих законів з передачі повноважень з реєстрації місця проживання, а також реєстрації бізнесу і нерухомості. При цьому ключовим акцентом початку 2016 року є те, що органи місцевого самоврядування та районні державні адміністрації нині повинні належно підготуватися до квітня-травня цього року щодо отримання нових повноважень. Політика децентралізації повноважень з надання найпопулярніших адміністративних послуг це дійсно серйозне досягнення України. Вона дозволяє створити умови для кращої якості послуг, адже тепер за організацію цих послуг в повному обсязі відповідатимуть місцеві органи влади, а не міністерства та інші державні служби і агентства. При цьому функції реєстрації місця проживання громадян передаються усім органам місцевого самоврядування, що має наблизити цю послугу до людей та дещо спростити її процедуру. Значною мірою успіх цієї реформи також буде залежати від того як ключові міністерства і служби будуть готові «віддавати» свої повноваження. Наразі є достатньо конструктивною позиція Мінюсту та Держгеокадастру, повна підтримка Мінекономрозвитку. Але гальмом цієї реформи ще залишається Державна міграційна служба та МВС. Адже досі у ЦНАП не передається (не встановлюється) обладнання для роботи з новими ID-паспортами та закордонними паспортами. Натомість виставлені ДМС вимоги щодо придання та підключення цього обладнання є неадекватними з точки зору вартості та вимог до захисту. Усім потрібно зрозуміти, що ЦНАП лише тоді можна буде визнати повноцінними інтегрованими офісами, коли у них буде надаватися увесь перелік найнеобхідніших послуг: реєстрація актів цивільного стану (тут ще бажане рішення парламенту щодо міст обласного підпорядкування); реєстрація місця проживання; видача паспортів; реєстрація нерухомого майна, землі; реєстрація бізнесу. Для сільських громад актуальним є питання наближення послуг з призначення субсидій та державної соціальної допомоги. На перспективу 2-3 років потрібно опрацьовувати і питання децентралізації послуг з видачі (обміну) посвідчень водія, реєстрації транспортних засобів. До речі, для ЦНАП райдержадміністрацій гострим є питання перерозподілу граничної чисельності, видатків та обладнання на виконання нових повноважень, які мають бути передані Мін‘юстом. На жаль, досі Уряд такого перерозподілу не здійснив.
Директор департаменту «Центр надання адміністративних послуг у місті Луцьку» Лариса Карп’як розповіла про організацію та досвід роботи ЦНАП у місті Луцьку з врахуванням нових повноважень органів місцевого самоврядування. Зараз там надається більше 300 послуг структурних підрозділів Луцької міської ради і Волинської ОДА та територіальних підрозділів ЦОВВ. Щоденно до нього звертаються 800-900 громадян. При цьому навіть у суботу до міського ЦНАП вже звертається 200-300 лучан.
Радник луцького міського голови Роман Матвійчук розповів про формування та розвиток мережі ЦНАП у Волинській області відповідно до кращих практик і реалізації нових повноважень. Це вдалося досягти шляхом формування єдиних організаційних підходів, впровадження електронного документообігу у ЦНАП районів і міст області. Особливо важливою для успіху на регіональному та місцевому рівні є підтримка голови ОДА політики спрямування територіальних органів і підрозділів ЦОВВ до конструктивної співпраці з ЦНАП органів місцевого самоврядування та райдержадміністрацій. Також дуже важливим є фактор «першої особи» і в органах, що відповідають за функціонування ЦНАП, тобто особисте розуміння цієї проблематики головами РДА та міськими головами.
Заступник голови правління Центру досліджень місцевого самоврядування Ігор Бригілевич відзначив необхідність формування належних ЦНАП. Важливим у цьому процесі залишається формування якісних інформаційних і технологічних карток для інформування громадян про послуги та адміністраторів про процедуру надання кожної послуги.
На семінар були запрошені представники територіальних органів центральних органів виконавчої влади (ЦОВВ) у Сумській області – Міністерства юстиції, Державної міграційної служби і Держгеокадастру. Вони відповіли на актуальні запитання учасників семінару і надали необхідну на сьогодні інформацію, яка стосується передачі повноважень щодо реєстрації бізнесу і нерухомості, реєстрації /зняття з реєстрації місця проживання, виконання окремих функцій державних кадастрових реєстраторів посадовими особами місцевої влади.
Загалом учасників семінару цікавили відповіді на більше як три десятки питань, які були зафіксовані на початку заходу. Ці питання стосувалися багатьох сфер діяльності ЦНАП, зокрема щодо:
1) тлумачення і виконання законодавчих вимог з надання адміністративних послуг (недосконалість законодавства щодо нерухомого майна, зміни до законодавства щодо послуг Держгеокадастру, нові правила реєстрації МПЖ, реорганізація територіальних органів Міністерства юстиції і перехідний період, акредитовані суб’єкти з надання адміністративних послуг);
2) взаємовідносин ЦНАП і територіальних підрозділів ЦОВВ та передачі повноважень місцевій владі з надання послуг (створення реєстрів територіальних громад, передача обладнання від ДМС у ЦНАП, взаємодія підрозділів щодо реєстрації бізнесу і нерухомості);
3) організації діяльності ЦНАП (оргструктура ЦНАП, взаємодія і розподіл обов’язків між фронт-офісом і бек-офісом, органи реєстрації МПЖ у міській раді, нові штатні посади в ОМС (місто районного підпорядкування), посада державного реєстратора у РДА і кошти, перспективи існування і розвитку ЦНАП у РДА, взаємодія фронт-офісу і бек-офісу при реєстрації МПЖ, «регуляторність» документації);
4) персоналу ЦНАП (навчання адміністраторів щодо підвищення професійної та психологічної підготовки, навантаження на адміністраторів і оплата праці у ЦНАП РДА);
5) надання електронних послуг та технічні питання (доступність електронних послуг, доступ до реєстру прав на нерухоме майно, створення локальних реєстрів);
6) фінансування діяльності ЦНАП (матеріально-технічне забезпечення ЦНАП і адміністратора, графа у бюджеті на кошти за надання послуг РДА …).
Експерти семінару і представники територіальних підрозділів ЦОВВ у своїх виступах відповіли на більшість з поставлених питань, запропонували механізми їх вирішення, виходячи з сучасного стану справ і можливостей ЦНАП.
Учасники заходи взяли активну участь у обговоренні представлених тем, надали пропозиції і рекомендації щодо поліпшення діяльності ЦНАП, а також підтримали потребу формування і реалізації державою послідовної політики щодо розвитку ЦНАП та реальної передачі послуг ЦОВВ органам місцевого самоврядування.
Семінар-тренінг проведено за фінансової підтримки Представництва Фонду Фрідріха Науманна в Україні.