На Житомирщині пріоритетним стає створення ЦНАП у громадах
5 липня 2017 року у Житомирі відбувся семінар, метою якого було обговорення проблематики покращення якості надання адмінпослуг через вдосконалення роботи центрів надання адміністративних послуг у містах і районах області та створення і організація їх діяльності у новоутворених об’єднаних територіальних громадах
5 липня 2017 року у Житомирі відбувся семінар «Розбудова ЦНАП як інтегрованого офісу та децентралізація повноважень з надання адміністративних послуг».
Захід організовано Центром політико-правових реформ, Центром досліджень місцевого самоврядування та Житомирською обласною державною адміністрацією.
Метою заходу було обговорення проблематики покращення якості надання адміністративних послуг через вдосконалення роботи центрів надання адміністративних послуг (ЦНАП) у містах і районах області та створення і організацію їх діяльності у новоутворених об’єднаних територіальних громадах (ОТГ).
Семінар організований для керівників та адміністраторів районних та міських ЦНАП області і представників об’єднаних територіальних громад для обміну думками, обговорення можливостей вдосконалення роботи ЦНАП, створення ЦНАП в ОТГ, підвищення рівня якості обслуговування.
На початку семінару директор департаменту економічного розвитку, торгівлі та міжнародного співробітництва Житомирської ОДА Олексій Шатило зазначив, що в області вже функціонує 30 ЦНАП при РДА і міських радах. В результаті децентралізації створено багато ОТГ. В 10 з них планується створити ЦНАП, щоб забезпечити потреби громади і надавати на місцях послуги, яких потребують мешканці.
Заступник голови правління Центру політико-правових реформ Віктор Тимощук представив презентацію «Актуальні питання у сфері адміністративних послуг і становлення ЦНАП». Доповідач представив досягнення у сфері адміністративних послуг за 2016 рік, подав бажаний перелік послуг, які повинні надаватись у всіх ЦНАП, зауважив на необхідності «заведення» базових послуг органів влади у ЦНАП і надання безпосередньо адміністраторами та представниками суб’єктів надання адмінпослуг у ЦНАП «швидких послуг». Важливим є надання послуг за життєвими ситуаціями, коли одна життєва подія (народження, одруження, вихід на пенсію, і т.п.) вимагає набору певних послуг, які необхідні громадянам. Кращі ЦНАП вже працюють над цим і пропонують громадянам комплексний підхід.
Керівник ЦНАП Луцька Лариса Карпяк представила доповідь щодо досвіду інтеграції нових послуг у ЦНАП. У 2016 році у ЦНАП Луцька почали надавати соціальні послуги за участі працівників департаменту соціальної політики, а тепер ці послуги надаються вже через адміністраторів ЦНАП. На даний час особливо популярні послуги щодо призначення житлових субсидій і державних допомог, видачі посвідчень певним пільговим категоріям громадян. Також з кінця 2016 року у ЦНАП вже на власному обладнанні почали видавати паспорти громадян України для виїзду за кордон і паспорти у формі картки. Для цього було закуплено за кошти міського бюджету 5 робочих станцій, на яких працюють адміністратори. Впроваджено нову систему електронної черги, надаються консультації через скайп. Найближчим часом в рамках реалізації проекту ЄС буде розширено площу приміщення ЦНАП на 180 кв.м, де буде облаштовано додатково 5 робочих місць і суттєво розширено місця для очікування громадян. Планується також відкриття філії ЦНАП, впровадження у ЦНАП послуг РАЦС, запис через портал в електронну чергу, створення колл-центру. За 5 місяців цього року вже надано більше 76 тис. послуг.
Керівник проекту ЄС Роман Матвійчук представив моделі створення ЦНАП в ОТГ, ознайомив учасників з досвідом створених ЦНАП, зокрема Голобської ОТГ та інших ОТГ Волинської області. Він також розповів про можливості надання послуг в ОТГ завдяки виїзному адміністратору, «мобільного офісу», на віддалених місцях для роботи адміністраторів та/або старост, вказав на корисні форми міжмуніципального співробітництва для надання адмінпослуг. Доповідач подав етапи створення (модернізації) ЦНАП – 19 кроків, представив показники витрат на створення ЦНАП. Також Р.Матвійчук розповів про електронні сервіси у ЦНАП та доступні на ринку системи електронного документообігу, поінформував про досвід створення порталу ЦНАП Волинської області.
Заступник голови правління Центру досліджень місцевого самоврядування Ігор Бригілевич представив основні засади, завдання і потреби створення «міськрайонних» ЦНАП як один з основних шляхів створення належних ЦНАП. Зараз в Україні функціонує майже 450 ЦНАП РДА, які потребують реальної допомоги, щоб стати корисними для громадян у наданні послуг. Одним з шляхів поліпшення якості послуг у цих ЦНАП і вдосконалення їх діяльності є створення спільних («міськрайонних») ЦНАП. РДА і місцева влади повинні співпрацювати у цьому питанні і економно використовувати публічні ресурси. Наразі в Україні є тільки поодинокі випадки такої співпраці. Але відчуваються і позитивні тенденції, що є вкрай важливо, аби у райцентрах не утворювали по два ЦНАП (окремо ОМС і РДА), а спільно надавалися послуги для громади і району. Це особливо важливо у контексті децентралізації та створення ОТГ.
Експерти семінару у своїх виступах представили своє бачення вирішення більшості з поставлених питань, запропонували механізми їх реалізації.
Учасники заходу взяли активну участь у обговоренні представлених тем, надали пропозиції і рекомендації щодо поліпшення діяльності ЦНАП, а також підтримали потребу формування і реалізації державою послідовної політики щодо розвитку ЦНАП та подальшої передачі повноважень органам місцевого самоврядування.
Семінар проведено за фінансової підтримки Представництва Фонду Фрідріха Науманна в Україні.