Що вас цікавить?

Політичний аналіз подій за період з 20 по 26 лютого

26.02.2018

Щотижневий політичний аналіз Центру політико-правових реформ включає аналіз найважливіших процесів та подій у сферах конституціоналізму, політичних партій та виборів, урядування та публічної адміністрації, судівництва, протидії корупції, кримінальної юстиції, та ін.

У рубриці “Щотижневий політичний аналіз” подана вся щотижнева аналітика, здійснювана Центром політико-правових реформ.

Якщо ви бажаєте отримувати експертний аналіз електронною поштою – за останній тиждень і щовівторка – прохання надіслати листа за адресою media@pravo.org.ua.




Суди не здатні оперативно розглянути справи від НАБУ і САП


1. Експертна позиція ЦППР

Наразі суди не в змозі оперативно розглянути справи, скеровані НАБУ та САП до суду. Така ситуація обумовлена кількома причинами: завантаженість судів, неявка учасників судового провадження, відводи суддів, неможливість сформувати колегію суддів тощо.

2. Позиція відповідних органів влади

За інформацією, наданою прес-службою НАБУ, Спеціалізована антикорупційна прокуратура направила до суду 116 обвинувальних актів. Проте судовий розгляд 44 з них й досі не розпочато. НАБУ наполягає на необхідності якнайшвидшого створення в Україні Спеціалізованого антикорупційного суду, який зможе поставити крапку у справах НАБУ.

3. Експертна оцінка позиції відповідних органів

Позиція НАБУ щодо необхідності створення Вищого антикорупційного суду відповідає позиції ЦППР.

4. Необхідні регуляції, які вимагають від органу діяти відповідним чином 

Пункт 16 Прикінцевих і перехідних положень Закону «Про судоустрій і статус суддів», пункт 2 ч. 2 ст. 31 Закону «Про судоустрій і статус суддів», ст. 2 КПК, ст. 21 КПК.

5. Пропозиція ЦППР: як вирішити проблему, використовуючи наявні юридичні механізми

Без створення Вищого антикорупційного суду вирішити проблему з оперативністю розгляду справ, в яких досудове розслідування проводиться НАБУ, буде вкрай важко.



Висновок щодо проекту Закону України «Про вибори народних депутатів України» № 7366


1. Експертна позиція ЦППР

6 грудня 2017 року було зареєстровано проект Закону про вибори народних депутатів (за мажоритарною системою) № 7366 (н.д. Барна та інші). Переважна більшість народних депутатів – ініціаторів законопроекту обрані в одномандатних округах. Сам факт реєстрації цього проекту викликає багато запитань, оскільки має ознаки невідповідності положенням ч.4 ст.100 Регламенту ВРУ, згідно з якими альтернативні проекти не можуть реєструватись щодо прийнятого в першому читанні законопроекту.

Відповідно до вимог Регламенту Верховної Ради України, після реєстрації основного законопроекту народні депутати можуть зареєструвати альтернативні законопроекти протягом двох тижнів. Водночас, важливим у контексті реєстрації цього конкретного законопроекту є те, що у разі відкликання і повторного внесення законопроекту на розгляд Парламенту в межах двотижневого строку, строк внесення альтернативних законопроектів не переривається. Саме тому останнім днем для подання альтернативних законопроектів до проекту № 7366 (навіть у разі його відкликання та повторного внесення) було 20 грудня 2017 року.

Так, 8 грудня 2017 р. проект Закону № 7366 було відкликано, але 19 грудня, за день до кінця строку подання альтернативних законопроектів його було повторно внесено до Верховної Ради за підписами 30 народних депутатів від «Блоку Петра Порошенка «Солідарність», «Народного фронту», «Радикальної партії Олега Ляшка» та позафракційних народних депутатів, значна частина яких була обрана на виборах 2014 року в одномандатних округах. Через відкликання законопроекту та його повторне внесення через 10 днів, а саме 19 грудня, решта народних депутатів України мала лише один день на внесення альтернативних законопроектів.

2. Позиція відповідних органів влади

Відсутня. 

3. Експертна оцінка позиції відповідних органів

Ч. 3 ст. 1 проекту Закону України «Про вибори народних депутатів України» № 7366 (далі – Проект) визначає, що вибори депутатів здійснюються за мажоритарною системою відносної більшості в 450 одномандатних виборчих округах (далі – одномандатні округи).

Сама ідея запровадження мажоритарної системи відносної більшості в одномандатних округах не може бути підтримана з кількох причин.

Через агресію Російської Федерації Україна не контролює територію АР Крим та частини Донецької та Луганської областей. На цих територіях фактично не можуть утворюватися округи, окружні та дільничні виборчі комісії, не зможе відбуватися агітація, голосування та підрахунок голосів. Станом на лютий 2018 року не обрано 27 народних депутатів з 225 мажоритарних округів. Оскільки автори Проекту пропонують утворювати 450 округів, то в наступному скликані ВРУ може бути вакантними 50-55 місць, що суттєво ускладнить ефективність роботи Парламенту, насамперед  ухвалення законів.

Мажоритарна система відносної більшості в українських умовах сприяє організації підкупу виборців під час виборів, а потім розвитку політичної корупції у міжвиборчий період.

З Експертним висновком ЦППР на проект Закону про вибори народних депутатів (за мажоритарною системою) № 7366 можна ознайомитися за посиланням.

4. Необхідні регуляції, які вимагають від органу діяти відповідним чином 

Запровадження мажоритарної системи суперечить Коаліційній угоді та Плану законодавчого забезпечення реформ в Україні.

5. Пропозиція ЦППР: як вирішити проблему, використовуючи наявні юридичні механізми

Верховній Раді України, з огляду на попередньо взяті на себе зобов’язання, слід відхилити проект Закону про вибори народних депутатів (за мажоритарною системою) №  7366 (н.д. Барна та інші).