Що вас цікавить?

Підтримка та розвиток демократичних процесів в Україні під час та після війни

17.11.2022
Загальні новини /
Новини ЦППР

Експерти Центру політико-правових реформ розпочали роботу в межах нового проєкту «Підтримка та розвиток демократичних процесів в Україні під час та після війни» за сприяння National Democratic Institute



Цей проєкт має на меті підтримати зміцнення демократії в Україні під час війни та в післявоєнний період і зосередитися на політичних реформах, викладених у Плані національного відновлення.

У межах проєкту означено 3 ключові цілі, реалізація яких спрямована на підтримку:
– демократичного та прозорого законодавчого процесу в Україні;
– 
процесу деполітизації формування Конституційного Суду України та правоохоронних органів з метою підвищення ефективності та неупередженості їх роботи;
– демократичного та інклюзивного конституційного процесу в Україні (у післявоєнний період).

На значущості цього проєкту наголошує членкиня правління Центру Юлія Кириченко: «Сьогодні Українське суспільство вимагає Справедливості. Справедливість стає засадничою цінністю кожного в Україні. Заради утвердження справедливості експерти ЦППР наполеглево працюють над існуванням доброчесного та професійного Конституційного Суду України. Цей проєкт є також продовженням цієї роботи, зокрема, ми зосередимо зусилля над  встановленням процедури призначення суддів КСУ, яка дасть можливість обійняти високу посаду судді КСУ найпрофесійнішим правникам з високими моральними якостями».

Законодавчий процес в Україні продовжує здійснюватися в конституційних межах навіть в умовах війни. При цьому, якщо раніше існував корупційний, олігархічний та інший негативний вплив на парламентський процес, то сьогодні демократичні механізми стали ще більш вразливими до нього.

«Протягом багатьох років саме існування олігархів в Україні, які мали і продовжують мати надмірну економічну та політичну вагу в суспільному житті, заперечує конституційну засаду Української Республіки: “Носієм суверенітету і єдиним джерелом влади в Україні є народ”. Основних причин впливовості олігархів дві: зловживання монопольним становищем на ринку, що здійснюються під політичним “дахом”, і монополізація інформаційного простору. Це дозволяє олігархам безконтрольно збагачуватися, за рахунок цього придбавати владу як товар і доводити суспільству, ніби і перше, і друге робиться виключно в його ж, суспільства, інтересах. Тому нагальним завданням наразі є добитися, щоб в Україні почало ефективно діяти антиолігархічне законодавство, завдяки чому вплив олігархів на формування державної політики буде зменшений в інтересах українського суспільства в цілому. Це дозволить забезпечити й інтеграцію України в ЄС, яка буде гарантією не повернення України до старих правил політичної гри “під килимом”», —  наголошує на перспективах реалізації проєкту член правління Центру Микола Хавронюк.

Загрози демократичному процесу експерти вбачають й у системі правопорядку. Так, експерт Центру з кримінальної юстиції Євген Крапивін окреслює проблему наступним чином: «для збереження демократичного процесу необхідно зменшити політичний вплив на систему правопорядку, а саме — Генерального прокурора та керівників органів правопорядку. Порядок призначення та звільнення Генерального прокурора залишається надмірно політичним, особливо, що стосується висловлення йому недовіри, а процес включення органів правопорядку до системи виконавчої влади відповідно до рішень Конституційного Суду України досі не завершено. Відтак особливу увагу під час війни та після її завершення варто звернути на питання зменшення політичного впливу на виконавчу владу та систему правосуддя, починаючи з найвищого рівня. Такі зміни необхідні уже зараз».

Після закінчення війни неминуче постане питання змін до Конституції України щодо ключових процесів державного управління. Попередні проблеми, починаючи від балансування гілок влади в рамках напівпрезидентства до процедури введення воєнного стану, з’являться на порядку денному парламенту, як це вже відбувалося після суспільно-політичних криз. Відтак, експерти Центру вбачають необхідність заздалегідь розробити Концепцію конституційної реформи, яка б містила напрямки змін і конкретні сценарії, які потенційно можна застосувати по завершенню війни.

Напрацюваннями в межах проєкту регулярно ділитимемось у соціальних мережах Центру політико-правових реформ.