Аналіз проєкту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення діяльності Антимонопольного комітету України»
Проєкт змін до законодавства щодо вдосконалення діяльності Антимонопольного комітету України проаналізували Михайло Серебряков та Микола Хавронюк
Схвалення законопроєкту «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення діяльності Антимонопольного комітету України» (реєстр. № 5431 від 27.04.2021 р.) входить до пункту 2 Плану заходів щодо запобігання зловживанню надмірним впливом особами, які мають значну економічну та політичну вагу в суспільному житті (олігархами), затвердженого Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 24.11.2021 р. № 1582-р, у рамках посилення інституційної спроможності Антимонопольного комітету України (далі – АМКУ).
Над аналізом працювали Михайло Серебряков, виконавчий директор ГО «Разом проти корупції», та Микола Хавронюк, член правління Центру політико-правових реформ, доктор юридичних наук, професор, у рамках проєкту «Підтримка та розвиток демократичних процесів в Україні під час та після війни».
- Мета законопроєкту
- Суть змін, запропонованих законопроєктом
- Загрози інституційної незалежності АМКУ
- Щодо ймовірності блокування засідань органів АМКУ
- Щодо забезпечення органів АМКУ доступом до державних та комунальних баз даних
- Щодо вдосконалення процедури слухання у справах про надання дозволу на узгоджені дії, концентрацію, про порушення законодавства про захист економічної конкуренції
- Щодо можливості свавільної відмови в розгляді справи про порушення законодавства про захист економічної конкуренції
- Рекомендації
- Висновки
Мета законопроєкту
Метою законопроєкту, як зазначено в пояснювальній записці до нього, є:
1) проведення реформи законодавства про захист економічної конкуренції;
2) підвищення ефективності системи розвитку та захисту економічної конкуренції;
3) вдосконалення державної політики у сфері захисту економічної конкуренції;
4) вдосконалення діяльності та посилення інституційної спроможності АМКУ;
5) виконання вимог ст. 256 Угоди про Асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони, ратифікованої Верховною Радою України 16 вересня 2014 року (далі – Угода про Асоціацію).
Суть змін, запропонованих законопроєктом
Загального характеру
1) посилення повноважень АМКУ (з метою «ефективного розслідування порушень законодавства про захист економічної конкуренції та забезпечення балансу дотримання інтересів суб’єктів господарювання»;
2) конкретизація понятійного апарату та визначення поняття «інше володіння особи» з метою конкретизації можливих місць проведення перевірок;
3) встановлення порядку проведення перевірок під час розгляду справи про порушення законодавства про захист економічної конкуренції;
Контроль за концентраціями
4) введення запобіжника проти придбання об’єктів частинами – транзакції між одними і тими ж суб’єктами господарювання протягом 2 років будуть вважатися однією концентрацією;
5) вартісні показники в Україні суб’єкта господарювання, над яким або частиною якого набувається контроль, знижено з 4 мільйонів євро до 2 мільйонів євро з метою недопущення обмеження конкуренції, зокрема шляхом монополізації українських ринків (з огляду на те, що при обрахунку порогових показників група продавця не враховується), що має призвести до зосередження уваги АМКУ саме на конкуренції на українських ринках та зменшення адміністративного тиску на бізнес;
6) розширення процесуальних прав учасників концентрації, зокрема:
а) право на подання клопотання щодо проведення слухання у справі;
б) право на ознайомлення з протоколом слухання та отримання його копії;
в) право на продовження строку розгляду справи про концентрацію на один місяць, якщо учасники концентрації бажають запропонувати зобов’язання у концентрації;
г) право на ознайомлення з матеріалами справи після встановлення органами АМКУ підстав для заборони концентрації;
7) підвищення розміру плати у разі подання заяв про надання дозволу АМКУ на концентрацію, узгоджені дії, надання Комітетом висновків, передбачених статтями 14, 29 Закону України «Про захист економічної конкуренції» (попередні висновки стосовно концентрації, узгоджених дій) з метою компенсувати витрати АМКУ, пов’язані з розглядом відповідних заяв, та збалансувати надходження до бюджету з огляду на прогнозоване зменшення кількості заяв на концентрацію у зв’язку зі змінами в обрахунку порогових показників учасників концентрацій;
Встановлення пріоритетів діяльності АМКУ
8) надання АМКУ повноваження не розпочинати розгляд справ за заявами суб’єктів господарювання, громадян, об’єднань, установ, організацій, поданнями органів державної влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю, якщо зазначені в заяві ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції не відповідають встановленим АМКУ пріоритетам його діяльності;
Проведення перевірок органами АМКУ
9) встановлення повноваження органів АМКУ щодо перевірок суб’єктів господарювання і об’єднань лише у разі наявності ознак порушення законодавства про захист економічної конкуренції з метою збирання доказів порушення;
10) надання повноваження органам АМКУ проводити перевірки у місцях проживання та інших володіннях осіб (на підставі рішення суду);
11) надання повноваження членам комісії з проведення перевірки опломбовувати приміщення, системи комунікації чи місць зберігання інформації (зі штрафом за самочинне розпломбування);
12) надання повноваження АМКУ викликати посадових осіб, працівників та представників суб’єктів господарювання, об’єднань, органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю, інших юридичних осіб, їх структурних підрозділів, філій, представництв, інших фізичних осіб для надання пояснень, які стосуються розгляду справи про порушення законодавства про захист економічної конкуренції;
13) надання АМКУ безперешкодного доступу до реєстрів, баз даних тощо з метою посилення інструментів розслідування порушень законодавства про захист економічної конкуренції;
14) надання суб’єктам господарювання можливості не подавати повторно на вимогу органів АМКУ інформацію, яка вже подавалася протягом дванадцяти місяців, що передують дню отримання такої вимоги, з метою зменшення навантаження на бізнес;
15) запровадження обов’язку суб’єктів державної реєстрації, нотаріусів надавати документацію або реєстраційні справи на вимогу органів АМКУ у зв’язку з розглядом справи про порушення законодавства про захист економічної конкуренції;
16) надання повноваження АМКУ залучати поліцію для забезпечення належного здійснення перевірки працівниками АМКУ, в тому числі для усунення загроз життю і здоров’ю членів комісії;
Запровадження врегулювання у справах (Settlement) та удосконалення порядку та підстав звільнення від відповідальності (Leniency), відшкодування збитків
17) введення нової процедури – врегулювання у справах про антиконкурентні узгоджені дії та зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку з метою зменшення навантаження на судові органи та запровадження принципу Res judicata (остаточність рішення);
18) надання суб’єкту господарювання права врегулювати справу після отримання попередніх висновків шляхом підписання угоди про врегулювання справи (з подальшим затвердженням господарським судом), істотними умовами якої є:
а) визнання відповідачем факту вчинення порушення, зазначеного в попередніх висновках;
б) визнання відповідачем розміру штрафу;
в) зменшення на 15 відсотків розміру штрафу, який мав бути накладений у випадку незастосування процедури врегулювання органом АМКУ;
19) встановлення випадків, за яких суб’єкт господарювання не може бути звільнений від відповідальності, та конкретизація шляхів співпраці з АМКУ;
20) запровадження, крім повного звільнення від відповідальності, ще й часткового звільнення від відповідальності – зменшення розміру штрафу (першого – до 50%, другого – до 30%, наступним – до 20%);
21) впровадження стимулів для суб’єкта господарювання, який повністю звільнений від відповідальності, звертатися із заявою про звільнення від відповідальності, шляхом встановлення особливого порядку відшкодування збитків – спочатку лише його покупцям або постачальникам, а іншим особам – лише якщо відшкодування збитків не може бути отримане від інших суб’єктів господарювання, які були відповідачами в одній справі про порушення законодавства про захист економічної конкуренції (для зменшення кількості цивільних позовів, які будуть базуватися на визнанні порушення суб’єктом господарювання, саме до цього учасника картелю);
Запровадження солідарної відповідальності учасників групи компаній – єдиного суб’єкта господарювання
22) встановлення солідарної відповідальності суб’єктів господарювання, що входять до групи компаній, яка вчинила порушення законодавства про захист економічної конкуренції, шляхом накладення АМКУ штрафів на групу суб’єктів господарювання в особі окремих юридичних або фізичних осіб, які безпосередньо вчинили порушення або мають права, без яких вчинення порушення було б неможливим, або отримали чи можуть отримати переваги у конкуренції чи інші вигоди, виходячи із змісту такого виду відповідальності, і може бути стягнутий з будь-якої особи (осіб), яка входить до складу групи компаній, у повному розмірі;
23) запровадження щодо сплати штрафу субсидіарної відповідальності, яку несуть солідарно правонаступники відповідача, засновники (учасники), що входять до групи, яка визнається суб’єктом господарювання, якщо стягнення з особи накладеного органами АМКУ штрафу є неможливим внаслідок припинення такої особи, доведення до банкрутства або недостатності майна в результаті дій його засновників (учасників, акціонерів), які мають право давати обов’язкові для відповідача вказівки;
Фінансова незалежність
24) встановлення розмірів оплати праці працівників та уповноважених осіб АМКУ на законодавчому рівні з метою забезпечення достатніх матеріальних умов для незалежного виконання ними службових обов’язків та досягнення фінансової й операційної незалежності АМКУ (з підвищенням розмірів окладів працівників до конкурентного рівня).
Незважаючи на закладення в законопроєкті позитивних нововведень, його положення містять недоліки та пропонують негативні регуляції, які замість збільшення ефективності АМКУ сприятимуть підриву його інституційної спроможності.