exit
search
6 квітня 2017

П'ять умов для ефективної роботи державних секретарів

Голова Центру політико-правових реформ Ігор Коліушко про те, як зробити ефективною роботу державних секретарів

Треба чітко визначити "правила гри" 

Хто такий державний секретар? Найпростіша аналогія - це якщо Міністерство порівнювати з автомобілем. Авто - це певний механізм, який створений для того, щоб переміщувати вантаж з точки А до точки Б. Він має відповідні складові елементи і має водія, який вміє ним керувати. Як правило - хтось інший каже, куди їхати. Так само і в побудові міністерств у європейських країнах. Міністерство - це механізм для вироблення та реалізації державної політики в певній сфері. Державна політика - це стратегія розвитку. Для її визначення та впровадження необхідні кваліфіковані люди. В Україні прийняли рішення, про запровадження посади "державний секретар", а розмежувати функції керівництва міністерством забули. Відтак новопризначені посадовці потрапили в ситуацію з невизначеними правилами. 

Треба затвердити законодавчі ініціативи 

В трикутнику "міністр - заступники міністра - державний секретар" сьогодні хаос. У цій моделі велика кількість заступників міністра - це зло, тому що вони є дублюючою ланкою. Заступників має бути максимум три, і то лише в кількох міністерствах, а в більшості - 1-2. Оскільки їх багато, то вони напряму керують департаментами. Тоді виникає питання - а що робить державний секретар? Останні кілька місяців на затвердженні в КМУ лежить проект постанови, який готувався ще восени минулого року, щодо функціонального навантаження керівництва в міністерствах. Але він досі не прийнятий. 

Треба реорганізувати апарати міністерств 

Через відсутність ефективної роботи державних секретарів не може запуститись наступний елемент, абсолютно необхідний для цієї реформи - реорганізація самого апарату міністерства. Самі урядовці визнають, що спроба підготувати Стратегічний план діяльності Уряду до 2020 року шляхом синтезу пропозицій міністерств фактично провалилась. У більшості міністерств виявилась відсутня спроможність запропонувати план реформ на кілька років. Три місяці не можуть завершити цю роботу силами працівників Секретаріату КМУ. Про що це говорить? Про те, що в міністерствах відсутня спроможність виробляти політику, відповідати на питання - а яка стратегія розвитку кожної галузі? Щоб цю спроможність виростити, треба реформувати апарати міністерств. Завдання реформи - створити міністерства і уряд, спроможні ефективно виробляти державну політику і впроваджувати її в життя. Державні секретарі на цьому шляху - лише перший крок.

Що треба для ефективної реформи?

Хто гальмує реформи? У різних міністерствах по-різному. Наприклад, четверо з 18 державних секретарів міністерств ще не призначено. Причини різні: хтось написав заяву про відмову від посади, інший переможець конкурсу - військовий - не може 3 місяці звільнитись з армії. В двох міністерствах - категорично проти осіб, які перемогли в конкурсах. Незважаючи на норму закону - їх не виносять на розгляд для призначення на посаду. Нагальними та першочерговими завданнями для реформи державного управління є: внесення змін у закони про КМУ та про центральні органи виконавчої влади, затвердження постанови КМУ про реорганізацію апаратів міністерств. Але найважливіше - цю реформу має реально очолити особисто прем'єр-міністр. Ні в одній країні, мабуть, інакше не відбувалося.

Міністрам не треба перешкоджати роботі державних секретарів 

Міністр може висловлювати свою думку на засіданні КМУ, коли призначається кандидатура державного секретаря. Якщо є якісь аргументи проти - він може їх оголосити. Колегіальний орган - КМУ - може навіть не проголосувати за ту чи іншу кандидатуру. Але проблема інша - вони взагалі не розглядають ці питання. Один з міністрів уже подав заяву на звільнення призначеного державного секретаря. Він зробив моніторинг входів і виходів державного секретаря в будинок міністерства, і там похвилинно пораховано, де і скільки він перебував. Не ясно, на якій підставі міністр займався цим моніторингом, нема інформації, куди й чому виходив державний секретар. Але я хочу наголосити - державний секретар - це висока керівна посада, і вважати, що він має бути прив’язаний до свого робочого стільця - означає підривати його авторитет і спроможність працювати. Врешті решт ця реформа відбудеться тоді, коли більшість державних секретарів переживуть по кілька міністрів у рамках свого 5-ти річного терміну призначення.

Ігор Коліушко, голова правління ЦППР

Коментар спеціально для Ліга.net