exit
search
27 лютого 2018

Виборча реформа в Україні: аналіз зареєстрованих в Парламенті виборчих законопроектів (станом на лютий 2018 року)

 

                                                     

                               

 

7.11.2017 року народні депутати України проголосували в першому читанні проект Виборчого кодексу № 3112-1. Законопроект підтримали лише 226-ма голосами. Саме це дало підстави вважати, що голосування за проект Кодексу було випадковим.

Після голосування законопроекту народні депутати, відповідно до Регламенту ВРУ мають 2 тижні для подання поправок на друге читання. За твердженням Голови підкомітету з питань виборів і референдумів Комітету Верховної Ради України з питань правової політики та правосуддя Олександра Черненка, було подано близько 4000 поправок. Така значна їх кількість може свідчити про те, що розгляд проекту Кодексу в другому читанні намагаються максимально затягти в часі.

6.12.2017 року було зареєстровано проект Закону про вибори народних депутатів (за мажоритарною системою) № 7366 (н.д. Барна та інші). Сам факт реєстрації цього проекту викликає багато запитань, оскільки має ознаки невідповідності положенням ч.4 ст.100 Регламенту ВРУ, згідно з якими альтернативні проекти не можуть реєструватись щодо прийнятого в першому читанні законопроекту.

Відповідно до вимог Регламенту Верховної Ради України, після реєстрації основного законопроекту народні депутати можуть зареєструвати альтернативні законопроекти протягом двох тижнів. Водночас, важливим у контексті реєстрації цього конкретного законопроекту є те, що у разі відкликання і повторного внесення законопроекту на розгляд Парламенту в межах двотижневого строку, строк внесення альтернативних законопроектів не переривається. Саме тому останнім днем для подання альтернативних законопроектів до проекту № 7366 (навіть у разі його відкликання та повторного внесення) було 20 грудня 2017 року.

Так, 8 грудня 2017 р. проект Закону № 7366 було відкликано, але 19 грудня, за день до кінця строку подання альтернативних законопроектів його було повторно внесено до Верховної Ради за підписами 30 народних депутатів від «Блоку Петра Порошенка «Солідарність», «Народного фронту», «Радикальної партії Олега Ляшка» та позафракційних народних депутатів, значна частина яких була обрана на виборах 2014 року в одномандатних округах. Через відкликання законопроекту та його повторне внесення через 10 днів, а саме 19 грудня, решта народних депутатів України мала лише один день на внесення альтернативних законопроектів.

Попри усю складність ситуації, до закінчення цього строку було зареєстровано три альтернативні законопроекти. Попри те, що строк передбачений на подання альтернативних до повторно зареєстрованого законопроекту Барни мав би закінчуватися 20 грудня 2017 року, відділ реєстрації законопроектів Апарату Верховної Ради фактично продовжив його. Відтак, кінцевий строк подання альтернативних законопроектів обчислювався з 19 грудня 2017 року (дати повторної реєстрації законопроекту), а не від 6 грудня 2017 року – як передбачено Регламентом Верховної Ради України. Завдяки цьому, народними депутатами України було зареєстровано ще чотири законопроекти.

Завантажити висновки ЦППР до виборчих законопроектів (ukr, pdf)