exit
search
28 травня 2013

Громадськість вимагає вдосконалити правове регулювання інституту референдуму в Україні

Коаліція громадських організацій "За чесний референдум" закликає визнати неконституційним Закон "Про всеукраїнський референдум" і звертається до депутатів з опозиційних фракцій, Уповноваженого ВРУ з прав людини із пропозицією внести відповідні подання до Конституційного Суду.

Про це йшлося під час круглого столу на тему “Удосконалення правового регулювання інституту референдуму в Україні”, організованого Коаліцією громадських організацій «За чесний референдум» за фінансової підтримки IFES-Україна.

За словами Голови правління Центру політико-правових реформ Ігоря Коліушка, Закон «Про всеукраїнський референдум» встановлює неконституційний порядок зміни Конституції. «В результаті ми можемо отримати конкуренцію Конституцій, а як наслідок – руйнацію правової системи і цілісності держави», - сказав він.

На думку Ігоря Коліушка, Закон встановлює маніпулятивні процедури, які не дозволяють  встановити реальне волевиявлення громадян на референдумі: «Цей Закон має виразне політичне спрямування, адже референдум "за народною ініціативою" ніхто крім влади організувати не може».

"Закон "Про всеукраїнський референдум" не забезпечує реалізацію конституційного права громадян брати участь в управлінні державою відповідно до демократичних міжнародних стандартів", - заявив  Денис Ковриженко, радник з правових питань IFES-Україна. За його словами, цей Закон в ряді положень (формування комісій, формулювання питань, які виноситься на референдум, та ін.) не відповідає Кодексу належної практики з питань проведення референдумів.

Як зазначила експерт Центру політико-правових реформ Юлія Кириченко, Верховна Рада прийняла Закон «Про всеукраїнський референдум», перевищивши свої повноваження та порушивши порядок розгляду та прийняття законів. встановлекний у Конституції України. «Цей Закон суперечить Конституції, зокрема він унеможливив проведення місцевих референдумів. Цей Закон руйнує правову систему, бо він вищий за Конституцію», - додала вона.

Незважаючи на те, що експерти та представники громадянського суспільства вже давно говорять про недосконалість Закону та небезпеку, яку він становить для української правової системи, опозиція досі не вжила кроків щодо зміни законодавства з питань всеукраїнського референдуму та прийняття законодавства щодо місцевих референдумів, вирішення питань неконституційності Закону «Про всеукраїнський референдум», зокрема встановлення неконституційного порядку зміни Конституції України, а також приведення положень цього Закону у відповідність до європейських стандартів.

Представники Коаліції «За чесний референдум» розробили два конституційні подання - про неконституційність процедури та перевищення повноважень Верховною Радою при ухваленні Закону "Про всеукраїнський референдум" і неконституційність окремих положень цього Закону щодо порядку зміни Конституції України. Їх направлено на адресу усіх опозиційних народних депутатів та Уповноваженого ВРУ з прав людини.

Коаліція звертається до депутатів-опозиціонерів із проханням внести ці конституційні подання до КС та створити спільну робочу групу (влада, опозиція, експерти або опозиція, експерти)  для розробки нової редакції Закону «Про всеукраїнський референдум» згідно з рекомендаціями Венеціанської комісії, які очікуються в червні.

Водночас присутній на круглому столі народний депутат Валерій Карпунцов ("УДАР") повідомив, що його фракція у Парламенті спільно з Коаліцією "За чесний референдум" підготувала конституційне подання про неконституційність процедури ухвалення цього Закону, але досі не внесла через певні "тактичні кроки". Разом з тим неконституційність положень цього Закону представники фракції «УДАР» пропонують усунути шляхом внесення до нього змін. За словами Валерія Карпунцова, найближчим часом подання буде направлено до Конституційного Суду.

Народний депутат Володимир Бондаренко (фракція "Батьківщина") заявив, що опозиція готова розглянути всі пропозиції з цього питання і виробити єдину позицію.

Як повідомлялося, Верховна Рада 6 листопада 2012 року ухвалила Закон "Про Всеукраїнський референдум", який, зокрема, встановлює, що всеукраїнський референдум може проводитися щодо схвалення нової редакції Конституції, внесення до неї змін, скасування або визнання нечинним закону про внесення змін до Конституції, а також прийняття нової Конституції.

Додатково:

КОНСТИТУЦІЙНЕ ПОДАННЯ щодо визнання  Закону України «Про всеукраїнський референдум» таким, що  не відповідає Конституції України (є неконституційним)

КОНСТИТУЦІЙНЕ ПОДАННЯ про визнання  положень пункту 1 частини третьої статті 3, частини другої, третьої статті 15, статті 16,частини п’ятою статті 95 Закону України «Про всеукраїнський референдум» такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними) 

Неконституційність Закону "Про всеукраїнський референдум". Презентація