exit
search
23 грудня 2019

Адміністративна процедура – на часі. Наступний крок за урядом

16 грудня в Комітеті ВРУ з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування під час круглого столу обговорили перспективи законодавчого врегулювання загальної адміністративної процедури.

Історія розробки та спроб ухвалити закон про адміністративну процедуру в Україні налічує вже понад 20 років. Востаннє, 28 грудня 2018 року у Верховній Раді України був зареєстрований проект відповідного закону під №9456, поданий Кабінетом Міністрів України. Над ним працювала робоча група при Міністерстві юстиції України, до складу якої ввійшло близько 50 представників органів влади, громадськості та науковців. Незважаючи на те, що 5 червня законопроект отримав рекомендацію профільного парламентського комітету для ухвалення за основу, цього так і не сталося через дострокові вибори Верховної Ради. Сьогодні процес подання та розгляду законопроекту потрібно починати спочатку. 

У круглому столі взяли участь народні депутати, представники міністерств, міжнародних організацій, науковці та громадські експерти.

Загалом і голова Комітету ВРУ з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування Андрій Клочко, і голова підкомітету з питань адміністративних послуг та адміністративних процедур Лариса Білозір наголосили на актуальності ухвалення законопроекту про адміністративну процедуру, а також запевнили, що комітет готовий підтримати його та шукати підтримки серед інших парламентарів перед голосуванням у Парламенті.

Так само на необхідності запровадити адміністративну процедуру в Україні наголосили й керівник першого відділу програм допомоги «Належне управління та демократизація» Представництва ЄС в Україні Мартін Клауке та Георг Мільбрадт, спеціальний посланник уряду Німеччини з питань децентралізації в Україні.

Незважаючи на те, що заступниця державного секретаря Кабінету Міністрів України Тетяна Ковтун сказала про готовність Кабінету Міністрів України внести до Парламенту законопроект про адміністративну процедуру, дискусійним стало питання про те, яким саме має бути цей документ – у редакції  законопроекту №9456 чи оновлений?

Як зазначив заступник голови правління Центру політико-правових реформ Віктор Тимощук, існує кілька причин, що в Україні досі не ухвалено закону про адміністративну процедуру. Перша – нерозуміння з боку більшості українських політиків, службовців та науковців сутності загальної адміністративної процедури та значимості для держави і суспільства. Друга причина – брак наступництва влади в Україні. «Кожного разу після зміни влади ми починаємо процес підготовки законопроекту якщо не з самого початку, то одного з перших кроків.  Навіть сьогодні, через чотири місяці після початку роботи нових Парламенту і Уряду, законопроект, що отримав схвальний відгук SIGMA, який підтримали європейські партнери України і рекомендував до розгляду в пленарній залі профільний комітет, який є консенсусним серед українських фахівців, досі не зареєстрований. Натомість лише неофіційно нам вдалося отримати інформацію, що Мінцифра «переписує» попередній законопроект, істотно змінюючи його логіку та структуру, без залучення фахового середовища. Наша позиція полягає в тому, що у Верховній Раді України краще було б зареєструвати вже вивірений раніше законопроект, а надалі, якщо буде потрібно, створити на базі парламентського комітету робочу групу з його доопрацювання до ІІ читання», – зазначив експерт.

Натомість Заступниця міністра інформаційної трансформації Людмила Рабчинська поінформувала, що зареєстрований у ВРУ попереднього скликання законопроект про адміністративну процедуру зараз доопрацьовують у Міністерстві інформаційної трансформації та Міністерстві юстиції. Після погодження на рівні уряду та європейських експертів, він буде готовий для реєстрації в Парламенті. Окрім того, чиновниця коротко розповіла про деякі зміни: зокрема, в оновленому документі враховані рекомендації SIGMA, які не були взяті до уваги раніше, ґрунтовніше виписано процедуру оскарження, внесено зміни, зумовлені курсом країни на диджиталізацію.

На жаль, оновлений документ поки що недоступний для ознайомлення, а до роботи над ним поки не залучаються українські науковці та представники громадської експертної спільноти.

Нагадаємо, фахівці Центру політико-правових реформ, зокрема Ігор Коліушко та Віктор Тимощук, займаються питанням запровадження адміністративної процедури вже понад 20 років.

Окрім того, Центр політико-правових реформ підготував коментар до розробленого робочого групою проекту закону «Про адміністративну процедуру» (9456). Як зазначає Віктор Тимощук, цей коментар – своєрідний спадок попередніх напрацювань новому уряду, до якого переходить естафета із запровадження адміністративної процедури в Україні. Це в жодному разі не означає «канонізації» коментованого тексту, а є лише допоміжним джерелом інформації для нових сподвижників у цій тематиці.

Круглий стіл організовано Комітетом ВРУ з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування за сприяння та підтримки проект ЄС «Підтримка комплексної реформи державного управління в Україні», проекту Академії Фольке Бернадотта «Місцеве самоврядування та верховенство права в Україні», Всеукраїнської асоціації ОТГ, Центру політико-правових реформ.