exit
search
13 листопада 2019

Політичний аналіз подій 4 – 11 листопада 2019 року

Щотижневий політичний аналіз Центру політико-правових реформ включає аналіз найважливіших процесів та подій у сферах конституціоналізму, політичних партій та виборів, урядування та публічної адміністрації, судівництва, протидії корупції, кримінальної юстиції та ін.

Якщо ви бажаєте отримувати експертний аналіз електронною поштою – за останній тиждень і щовівторка – прохання надіслати листа на адресу doboni@pravo.org.ua.


182 доручення від Президента України Уряду (Указ № 837/2019)

1. Експертна думка ЦППР

8 листопада 2019 року Президент України видав Указ «Про невідкладні заходи з проведення реформ та зміцнення держави» № 837/2019, відповідно до якого Глава держави доручив Кабінету Міністрів України вжити відповідних заходів у різноманітних сферах державного управління (усього 182 доручення), а також дав по одному дорученню Міністерству закордонних справ України та Комісії з питань правової реформи. Експерти ЦППР вважають, що такий Указ ухвалений з перевищенням конституційних повноважень Глави держави, а отже, є неконституційним.

2. Контраргумент відповідного органу влади

Указ ухвалено з метою забезпечення подальшого здійснення структурних економічних реформ, запровадження додаткових механізмів для прискорення соціально-економічного розвитку України, підвищення добробуту населення, гармонійного розвитку регіонів, продовження впровадження європейських стандартів життя, зміцнення держави та за результатами наради, що відбулася 4 листопада 2019 року. Указ Президента не містить посилання на конституційні норми, які закріплюють такі повноваження Президента.

3. Оцінка ЦППР контраргументу органу влади

В Указі Президента України відсутнє конституційне обґрунтування підстав ухвалення цього документа з посиланням на відповідні норми Конституції України. Відповідно до ч. 3 ст. 106 Конституції України Президент України видає укази і розпорядження, які є обов'язковими до виконання на території України, виключно на основі та на виконання Конституції і законів України. Вичерпний перелік повноважень Президента України визначається лише Конституцією України (зокрема, ч. 1 ст. 106). Конституція України не передбачає повноважень Президента України надавати Кабінету Міністрів України чи іншим органам виконавчої влади загальнообов’язкові для виконання доручення — це виключна компетенція Прем’єр-міністра України (п. 2 ч. 1 ст. 42 Закону України «Про Кабінет Міністрів України»). Стосовно Комісії з питань правової реформи, то Президент України має право давати доручення цьому органу, оскільки відповідно до п. 28 ч. 1 ст. 106 Конституції України він був створений для здійснення власних повноважень Глави держави як консультативно-дорадчий орган при Президентові України.

4. Пов’язане законодавство/розпорядження, що вимагає від органу влади діяти в певний спосіб

Конституція України, Закон України «Про Кабінет Міністрів України».

5. Пропозиція ЦППР: як вирішити проблему, використовуючи юридичні механізми

Президент України вже не вперше видає укази, які виходять за межі його конституційних повноважень. Це щоразу призводить до розмиття поділу державної влади в Україні, а також підриву конституційного порядку. Звертаємо увагу на неприпустимість неконституційних дій вищих органів влади в правовій державі. Рекомендуємо Президенту України як гаранту додержання Конституції України діяти тільки в межах своїх конституційних повноважень та відмовитися від практики видання указів з перевищенням повноважень. Рекомендуємо опозиційним силам у Парламенті поставити питання неконституційних указів Президента перед Конституційним Судом України.

Усі політичні аналізи