Що вас цікавить?

Новини ЦППР

icon-bee

Мабуть, жоден правник не уявляє сьогодні своїх творчих буднів без пошукової бази законодавства. Віднедавна робочий інструментарій юристів поповнився новим ресурсом – Єдиним державним реєстром судових рішень, що доступний через сайт www.reyestr.court.gov.ua. Це автоматизована система збирання, зберігання, захисту, обліку, пошуку та надання електронних копій судових рішень. Обов’язок щодо ведення реєстру покладено на Державну судову адміністрацію України. Користування ним є безкоштовним.

Наприкінці 2005 року парламент ухвалив ініційований народним депутатом В.Онопенком Закон «Про доступ до судових рішень», який спрямовано на забезпечення відкритості судової влади. З уведенням в дію цього Закону кожен – суддя, адвокат, прокурор і навіть пересічна людина – одержить можливість знайомитися з практикою судів загальної юрисдикції.

У виборчій програмі кандидата у Президенти України Віктора Ющенка та у плані дій “Десять кроків назустріч людям” обіцяно досягти доступності, незалежності та справедливості суду («кожен із нас, а не лише багаті, може захистити свої права у суді»; «за … незалежний суд, що надійно захищає права простих людей»; «суди відновлять почуття справедливості у суспільстві – вони не каратимуть, а захищатимуть права громадян»). У Програмі діяльності Кабінету Міністрів України “Назустріч людям” питанням розвитку правосуддя присвячено окрему главу — “Судова реформа” (розділ “Справедливість”). У ній проголошено, що “Уряд докладе всіх зусиль для того, щоб сприяти прискоренню побудови в Україні нової системи судочинства”. Для досягнення цього передбачено комплекс заходів. Незважаючи на деякі досягнення, протягом першого року діяльності нової влади більшість із запланованих заходів реалізовано не було.

1. Адміністративними судами в контексті КАС України є суди загальної юрисдикції, до компетенції яких цим Кодексом віднесено розгляд і вирішення адміністративних справ. Зокрема такими судами є місцеві та апеляційні загальні суди (крім військових) і місцеві та апеляційні господарські суди, які здійснюють адміністративне судочинство на підставі пунктів 5 і 6 Розділу VІІ «Прикінцеві та перехідні положення» КАС України.

Становлення адміністративної юстиції в Україні, на жаль, відбувається з великими труднощами і перешкодами. Тому не знаємо, чи будемо гордитися тим, що стояли біля витоків адміністративної юстиції в Україні, чи навпаки соромитимемося цього. Буде дуже погано, якщо дії щодо запровадження адміністративного судочинства та адміністративних судів приведуть до розчарувань. Все буде залежати від того, наскільки послідовно ми будемо проводити у життя ті новаторські ідеї, які закладені у Кодексі адміністративного судочинства.

Суть питання

 Згідно з пунктом 3 частини першої статті 17 Кодексу адміністративного судочинства України (далі – КАС), компетенція адміністративних судів поширюється на спори, які виникають з приводу укладання та виконання адміністративних договорів. Потрібно з‘ясувати, чи стосується цей пункт спорів, які виникають з приводу укладення договорів купівлі-продажу пакетів акцій відкритих акціонерних товариств у процесі приватизації.   

Арбітражні суди були створені у 1991 році на основі системи державного арбітражу Української РСР, яка становила систему адміністративних, а не судових органів. Державний арбітраж вирішував спори між підприємствами. За часів Радянського Союзу більшість підприємств були державними, а тому спори між ними розглядалися в адміністративному порядку. Рішення про створення арбітражних судів прийняте в Україні напередодні здобуття нею незалежності з тим, щоб відділити їх від загальносоюзної системи державного арбітражу.

Організація системи судів у кожній країні обумовлена історично. На певних етапах розвитку суспільства з‘являються потреби, які система судів неспроможна забезпечити без проведення організаційних змін. Виникає необхідність пристосувати систему судів до нових потреб. Така адаптація може проводитися шляхом перерозподілу юрисдикції між різними ланками системи судів, проведення їх внутрішньої реорганізації або навіть шляхом утворення нових судів чи відмови від існуючих судів.

Уже майже рік готується до другого читання проект нового Господарського процесуального кодексу України. 29 червня минулого року парламентом взято за основу урядовий проект Кодексу, а інші два, – внесені народними депутатами, – мали бути враховані при доопрацюванні. Перед робочою групою постало складне завдання об‘єднати три законопроекти в один, навіть більше – уніфікувати правила господарського судочинства з новим Цивільним процесуальним кодексом України 2004 року. Насамперед там, де відмінності не обумовлені особливостями предмета судочинства.

Експерти ЦППР

Відшукайте матеріал по тегам