«Закон про військово-цивільні адміністрації був неконституційним. Цю практику не можна поширювати»
Голова правління Центру Ігор Коліушко прокоментував «Главкому» проблеми, з якими стикається більшість місцевих рад під час воєнного стану, та ідею розширення функціонування військово-цивільних адміністрацій на всіх деокупованих територіях
Чим живе більшість місцевих рад під час воєнного стану та з якими основними проблемами вони стикаються — експертні думки зібрало інтернет-видання «Главком». Публікуємо коментар Ігоря Коліушка, голови правління Центру політико-правових реформ.
Наразі ради базового рівня (сільські, селищні, міські) мають набагато більші повноваження, ніж обласні й тим більше районні. На районному та обласному рівні скрізь створені військові адміністрації та в разі, якщо рада з якихось причин не збирається, військова адміністрація може вирішувати практично все. На базовому ж рівні на більшій території України військових адміністрацій немає, і тут прийматимуть рішення або голови громад, яким розширили повноваження під час воєнного стану, або ради.
Щодо ситуації у великих містах, облрадах, то складається враження, що останніми місяцями активізувався Офіс президента, який розчищає собі територію до майбутніх виборів. Багато є скарг на не зовсім зрозумілі та невиправдані антикорупційні розслідування, інші претензії до посадових осіб місцевого самоврядування. У Львівській облраді Банковій не подобалося, що ту очолює представниця «ЄС», хоча вона нічого злого не робила.
Звісно, всі нагальні проблеми зараз можуть вирішуватись і без рад, але це дуже негативно позначається на загальному стані суспільства. Ми ризикуємо після перемоги на полі бою програти всередині суспільства. І нас поглине міжусобиця й всілякі непотрібні протистояння. Подібні тиски на ради та провокування розколів працюють якраз на це.
Зараз у закон про місцеве самоврядування Верховна Рада хоче внести дрібні зміни. Наприклад, законопроєкт № 8056, у першу чергу, спрямований на те, аби на всіх деокупованих територіях розширити функціонування військово-цивільних адміністрацій, які сьогодні за законом можуть бути створені тільки в Донецькій та Луганській областях. На мій погляд, той закон був неконституційним, але тоді (у 2014–2015 рр.) була тупикова ситуація, коли не можна було запровадити воєнний стан, аби не зупинити реформи, і водночас треба було забезпечувати обороноздатність на сході. Тож закрили очі, а компромісом стало те, що він стосується тільки цих двох областей. Тепер же просувають ідею вводити ці адміністрації в Харківській, Херсонській областях, а може й ще далі.
Але неконституційну практику військово-цивільних адміністрацій не можна поширювати далі, ніж вона є на сьогодні. Ідеально було б взагалі цей закон скасувати. А в локальних точках, де немає місцевих рад та неможливо зараз провести вибори, краще в такій ситуації надати певні повноваження місцевим держадміністраціям. Але це має бути чітко визначено в часі — лише на період до виборів.