preloader

Що вас цікавить?

«Указ + Закон», а не просто «Указ»: який порядок введення надзвичайного стану в Україні?

23.02.2022
Конституціоналізм /
Права людини

Для запровадження надзвичайного стану в Україні недостатньо лише указу Президента. Пояснюємо всі необхідні етапи.


В Україні діє двоступенева логіка запровадження надзвичайного стану: спочатку Президент підписує указ, потім ВРУ його затверджує законом

Конституція України і Закон «Про правовий режим надзвичайного стану» передбачають  таку логіку запровадження надзвичайного стану:

  1. РНБО або КМУ подає Президенту України пропозиції щодо введення надзвичайного стану в Україні або в окремих її місцевостях;
  2. Президент України підписує указ про введення надзвичайного стан в Україні (тривалістю до 30 днів) або в окремих її місцевостях (тривалістю до 60 днів);
  3. Президент України вносить до ВРУ законопроєкт про затвердження указу про введення надзвичайного стан в Україні або в окремих її місцевостях (указ додається до законопроєкту);
  4. ВРУ у 2-денний строк без скликання збирається для розгляду цього законопроєкту;
  5. ВРУ розглядає і ухвалює закон про затвердження указу про введення надзвичайного стану;
  6. Голова ВРУ підписує закон;
  7. Президент України підписує закон;
  8. Указ і закон про введення надзвичайного стану офіційно оприлюднюються;
  9. Указ і закон про введення надзвичайного стану одночасно набирають чинності.

В Указі Президента України про введення надзвичайного стану обов’язково зазначається така інформація:

  • обгрунтування необхідності введення надзвичайного стану; 
  • межі території, на якій вводиться надзвичайний стан;
  • час, з якого вводиться надзвичайний стан, і строк, на який він вводиться;
  • перелік і межі надзвичайних заходів, вичерпний перелік конституційних прав і свобод людини і громадянина, які тимчасово обмежуються у зв’язку з введенням надзвичайного стану, а також перелік тимчасових обмежень прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень;
  • органи державної влади, органи військового командування та органи місцевого самоврядування, яким доручається здійснення заходів надзвичайного стану, та межі їх додаткових повноважень;
  • інші необхідні питання, які випливають із закону у зв’язку з введенням поточного надзвичайного стану. 

Зверніть увагу:

1) Указ і Закон НЕ МОЖУТЬ ДІЯТИ ОДИН БЕЗ ОДНОГО (ОКРЕМО), тобто ВРУ не може ухвалити закон про введення надзвичайного стану без наявного указу Президента, а указ Президента не може діяти без його затвердження законом;

2) Надзвичайний стан розпочинається НЕ РАНІШЕ ДНЯ ОПУБЛІКУВАННЯ закону про його введення, незважаючи на те, яка дата і година введення надзвичайного стану міститься в указі Президента.

У разі необхідності надзвичайний стан може бути продовжений Президентом України, але не більш як на 30 діб. В такому випадку необхідне підписання нового указу Президента та затвердження його ВРУ.

Такою є також логіка введення воєнного стану, за винятком того, що Закон «Про правовий режим воєнного стан» не передбачає максимального строку його введення.

Олександр Марусяк
спеціально для Ліга.Блоги



Вам може бути цікаво