Експерти Центру Ольга Піскунова та Микола Хавронюк підготували висновок щодо Закону України «Про Медіа» (№ 2849-IX від 13.12.2022 р.)
Експерти Центру з питань антикорупції Ольга Піскунова та Микола Хавронюк проаналізували ЗУ «Про медіа» на предмет відповідності Плану антиолігархічних заходів
Необхідність оновлення законодавства у сфері медіа виникла відтоді, коли все більшої популярності стали набувати Інтернет і соціальні мережі як джерела актуальної інформації, які досить тривалий час лишалися поза законом. Для медіа вони стали більш оперативним засобом донесення інформації до споживача, а споживачі швидко оцінили простоту й мобільність доступу до новин. Однак, інтернет і соціальні мережі також дозволяють поширювати інформацію особами без формального зв’язку з редакцією та без будь-яких обмежень і вимог щодо її змісту.
Водночас, так звані традиційні засоби масової інформації (ЗМІ) у конкурентній боротьбі за споживача потребували суттєвого оновлення та, відповідно, фінансування. Цим скористалися олігархи, для яких медіа стали потужним інструментом впливу на політичне і суспільне життя. Після прийняття Закону «Про запобігання загрозам національній безпеці, пов’язаним із надмірним впливом осіб, які мають значну економічну та політичну вагу в суспільному житті (олігархів)» (далі – Закон проти олігархів), згідно з яким однією з ознак таких осіб є значний вплив на ЗМІ, олігархи почали відмовлятися від власних телеканалів. Однак, зважаючи на все більшу популярність месенджерів і соціальних мереж як джерел інформації1, вплив олігархів на інформаційний простір держави залишається потужним і потребує законодавчого регулювання.
Крім того, ухвалення Закону «Про медіа» (No2849-IX від 13.12.2022 р., далі – Закон) входить до пункту 11 Плану заходів щодо запобігання зловживанню надмірним впливом особами, які мають значну економічну та політичну вагу в суспільному житті (олігархами), затвердженого Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 24.11.2021 р. No1582-р (далі – План антиолігархічних заходів), в рамках зниження рівня зловживань олігархами впливом на сферу телебачення і радіомовлення, а також є однією з рекомендацій Європейської комісії щодо подолання впливу суб’єктів з корисливими інтересами шляхом узгодження законодавства України з Директивою Європейського Союзу про аудіовізуальні медіапослуги та надання повноважень незалежному медіарегулятору.
1Згідно з опитуванням, проведеним у травні 2022 громадянською мережею «ОПОРА», серед громадян у віці від 18 до 59 років панівним джерелом інформації є соціальні мережі та месенджери, проте найбільшу довіру викликає інформація, оприлюднена по телебаченню
- Дисклеймер
- Аналіз Закону
- 1. Запобігання впливу олігархів через власні ЗМІ на суспільно-політичні процеси
- 2. Запобігання впливу олігархів через власні ЗМІ на діяльність Нацради
- 3. Надання Нацраді повноважень щодо анулювання ліцензії та скасування реєстрації у медійній сфері
- 4. Удосконалення процедури прозорості структури власності та контролю телерадіокомпаній
- 5. Запобігання концентрації суб’єктів господарювання у сфері телебачення і радіомовлення; забезпечення захисту економічної конкуренції у сфері телебачення і радіомовлення
- Додаткові аспекти
- Висновки
- Рекомендації
Дисклеймер
Зважаючи на значний обсяг Закону, його проаналізовано лише на предмет відповідності Плану антиолігархічних заходів з акцентом на положення, які: прямо чи опосередковано запобігають впливу олігархів через власні ЗМІ на суспільно-політичні процеси та діяльність Національної ради з питань телебачення і радіомовлення (далі – Нацрада); запобігають концентрації суб’єктів господарювання у сфері телебачення і радіомовлення; удосконалюють процедуру прозорості структури власності та контролю телерадіокомпаній; забезпечують захист економічної конкуренції у сфері телебачення і радіомовлення; надають Нацраді повноваження щодо анулювання ліцензії та скасування реєстрації у медійній сфері.
Аналіз Закону
Закон має інкорпоративний характер, охоплює широке коло питань, пов’язаних із діяльністю медіа, та скасовує галузеві закони:
«Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні»,
«Про телебачення і радіомовлення»,
«Про інформаційні агентства»,
«Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення», «Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації»,
«Про захист суспільної моралі».
Закон впроваджує норми європейського законодавства та розширює перелік суб’єктів у сфері медіа, до яких статтею13 віднесено: лінійні та нелінійні аудіовізуальні медіа, друковані та онлайн-медіа, провайдерів аудіовізуальних сервісів, платформи спільного доступу до відео та постачальників електронних комунікаційних послуг для потреб мовлення з використанням радіочастотного спектра.
Набирає чинності з 31 березня 2023 року.
У п. 30 ч. 1 ст. 1 Закону наведено більш універсальне й точне визначення медіа (засобу масової інформації; порівняно з визначеннями, наведеними у ст. 22 Закону України «Про інформацію» (положення скасовано) та у ст. 1 Закону «Про запобігання загрозам національній безпеці, пов’язаним із надмірним впливом осіб, які мають значну економічну та політичну вагу в суспільному житті (олігархів)»): засіб поширення масової інформації у будь- якій формі, який періодично чи регулярно виходить у світ під редакційним контролем та постійною назвою як індивідуалізуючою ознакою. Таким чином, до медіа можуть бути віднесені усі ті, хто відповідає таким ознакам:
1) масова інформація поширюється у текстовій, візуальній, аудіовізуальній, аудіальній тощо формі;
2) поширення масової інформації здійснюється періодично чи регулярно;
3) поширення масової інформації відбувається під редакційним контролем, тобто вирішальним впливом на її створення або добір, організацію та поширення;
4) таку інформацію марковано постійною назвою як індивідуалізуючою ознакою.
Дія Закону і повноваження державного регулятора поширюються на: а) медіа, які підлягають ліцензуванню або реєстрації (суб’єкти, які здійснюють свою діяльність з використанням радіочастотного спектра), б) медіа, які не зобов’язані реєструватися, але зареєструються добровільно у визначеному Законом порядку (друковані та онлайн-медіа), а також частково в) онлайн-медіа, які засновані й розташовані в Україні та редакційні рішення яких приймаються в Україні.
Нижче наводиться аналіз Закону в контексті Плану антиолігархічних заходів.