Аналіз проєкту Закону України «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо відповідальності за порушення законодавства про захист економічної конкуренції»
Проєкт змін до законодавства щодо захисту економічної конкуренції проаналізували Михайло Серебряков та Микола Хавронюк
Схвалення законопроєкту «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо відповідальності за порушення законодавства про захист економічної конкуренції» (реєстр. №5432 від 27.04. 2021 р.) входить до пункту 2 Плану заходів щодо запобігання зловживанню надмірним впливом особами, які мають значну економічну та політичну вагу в суспільному житті (олігархами), затвердженого Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 24.11.2021 р. № 1582-р, в рамках посилення інституційної спроможності Антимонопольного комітету України (далі – АМКУ).
Над аналізом працювали Михайло Серебряков, виконавчий директор ГО «Разом проти корупції», та Микола Хавронюк, член правління Центру політико-правових реформ, доктор юридичних наук, професор, у рамках проєкту «Підтримка та розвиток демократичних процесів в Україні під час та після війни».
Мета законопроєкту
Метою законопроєкту, як зазначено в пояснювальній записці до нього, є:
1) вдосконалення правового врегулювання адміністративної відповідальності посадових осіб та інших працівників суб’єктів господарювання, органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю за порушення законодавства про захист економічної конкуренції;
2) вдосконалення повноважень Антимонопольного комітету України (далі – АМКУ) з метою ефективного розслідування порушень законодавства про захист економічної конкуренції та забезпечення балансу дотримання інтересів суб’єктів господарювання та їх посадових осіб.
Суть змін, запропонованих законопроєктом
1) виключення статті 1643 КУпАП «Недобросовісна конкуренція», яка передбачає адміністративну відповідальність за:
а) незаконне копіювання форми, упаковки, зовнішнього оформлення, а так само імітацію, копіювання, пряме відтворення товару іншого підприємця, самовільне використання його імені (ч. 1 ст. 1643);
б) умисне поширення неправдивих або неточних відомостей, які можуть завдати шкоди діловій репутації або майновим інтересам іншого підприємця (ч. 2 ст. 1643);
в) отримання, використання, розголошення комерційної таємниці, а також іншої конфіденційної інформації з метою заподіяння шкоди діловій репутації або майну іншого підприємця (ч. 3 ст. 1643);
2) виключення статті 1661 КУпАП «Зловживання монопольним становищем на ринку«, яка передбачає адміністративну відповідальність за:
а) нав’язування таких умов договору, які ставлять контрагентів в нерівне становище;
б) нав’язування додаткових умов, що не стосуються предмета договору, в тому числі нав’язування товару, не потрібного контрагенту;
в) обмеження або припинення виробництва, а також вилучення з обороту товарів з метою створення або підтримки дефіциту на ринку чи встановлення монопольних цін;
г) часткова або повна відмова від реалізації чи закупівлі товару за відсутності альтернативних джерел постачання або збуту з метою створення або підтримки дефіциту на ринку чи встановлення монопольних цін;
ґ) інші дії, спрямовані на створення перешкод доступу на ринок (виходу з ринку) інших підприємців, встановлення монопольних цін (тарифів, розцінок) на свої товари, а також дискримінаційних цін, що обмежують права окремих споживачів;
3) виключення статті 1662 КУпАП «Неправомірні угоди між підприємцями«, яка передбачає адміністративну відповідальність за укладення угод, спрямованих на встановлення (підтримання) монопольних цін (тарифів), знижок, надбавок (доплат), націнок, розподіл ринків за територіальним принципом, асортиментом товарів, обсягом їх реалізації чи закупівель або за колом споживачів чи за іншими ознаками з метою їх монополізації, усунення з ринку або обмеження доступу на нього продавців, покупців, інших підприємців;
4) виключення статті 1663 КУпАП «Дискримінація підприємців органами влади і управління«, яка передбачає адміністративну відповідальність за:
а) заборону створення нових підприємств чи інших організаційних форм підприємництва в будь-якій сфері діяльності;
б) встановлення обмежень на здійснення окремих видів діяльності, на виробництво певних видів товарів з метою обмеження конкуренції;
в) примушування підприємців до вступу в асоціації, концерни, міжгалузеві, регіональні та інші об’єднання підприємств;
г) примушування підприємців до пріоритетного укладення договорів, першочергової поставки товарів певному колу споживачів, прийняття рішень про централізований розподіл товарів, що призводить до монопольного становища на ринку;
ґ) встановлення заборони на реалізацію товарів з одного регіону республіки в інший;
д) надання окремим підприємцям податкових та інших пільг, які ставлять їх у привілейоване становище щодо інших підприємців, що призводить до монополізації ринку певного товару;
е) обмеження прав підприємців щодо придбання та реалізації товарів, встановлення заборон чи обмежень відносно окремих підприємців або груп підприємців;
5) доповнення статті 1664 КУпАП «Порушення порядку подання інформації та виконання рішень, створення перешкод працівникам Антимонопольного комітету» новими частинами, які передбачають впровадження адміністративної відповідальності за:
а) створення перешкод працівникам АМКУ, його територіальних відділень у проведенні перевірок, а також у проведенні огляду, вилученні майна, предметів, документів чи інших носіїв інформації;
б) неявку на виклик для надання пояснень, які стосуються розгляду справи про порушення законодавства про захист економічної конкуренції;
в) невиконання рішень, попередніх рішень органів АМКУ чи їх виконання не в повному обсязі (замість нинішнього «ухилення від виконання рішень АМКУ та його територіальних відділень, чи несвоєчасне виконання їх рішень).
Законопроєкт №5432 системно пов’язаний із проектом Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення діяльності Антимонопольного комітету України« (реєстр. № 5431 від 27.04.2021 р.). Проте, значна частина його положень містить недоліки та передбачає негативні регуляції, які замість збільшення ефективності АМКУ сприятимуть підриву його інституційної спроможності та погіршенню ситуації із захистом економічної конкуренції.