Що вас цікавить?

Щотижневий аналіз 3 – 10 січня 2022 року

11.01.2022

Президент призначив директора ДБР всупереч Конституції



Щотижневий аналіз Центру політико-правових реформ включає аналіз найважливіших процесів та подій у сферах конституціоналізму, політичних партій та виборів, урядування та публічної адміністрації, судівництва, протидії корупції, кримінальної юстиції, та ін.

Якщо ви бажаєте отримувати експертний аналіз електронною поштою – за останній тиждень і щовівторка – прохання надіслати листа за адресою media@pravo.org.ua (Іван Голод, менеджер з комунікації).



Президент призначив директора ДБР всупереч Конституції


Подія

31 грудня 2021 року Президент підписав указ №691/2021 «Про призначення О. Сухачова Директором Державного бюро розслідувань». Кандидатуру Олексія Сухачова Президенту запропонувала конкурсна комісія у складі 6 членів (Президент і Парламент делегували по 3 члени до складу комісії). Крім того, відповідно до чинної редакції закону «Про Державне бюро розслідувань» комісія мала складатися з 9 членів, однак Кабінет Міністрів не делегував до її складу 3 членів, які мали обиратися на підставі пропозицій міжнародних організацій, з якими Україна співпрацює у сфері запобігання і протидії корупції відповідно до міжнародних договорів.

Оцінка ЦППР

ЦППР неодноразово наголошував на тому, що відповідно до положень Конституції та сталої практики її тлумачення, сформованої Конституційним Судом, обсяг і межі повноважень Президента та Верховної Ради визначається винятково Конституцією і не можуть бути розширені законами (див. рішення КСУ № 8-зп, № 10-рп/1998,  № 7-рп/2002, № 7-рп/2003, № 16-рп/2003,  № 22-рп/2003, № 9-рп/2004, № 7-рп/2005, № 1-рп/2007, № 12-рп/2007, № 3-рп/2008, № 9-рп/2008, № 14-рп/2008, № 19-рп/2008, № 21-рп/2008, № 17-рп/2009, № 21-рп/2009,  № 32-рп/2009,  № 16-рп/2010,  № 5-р/2019,  № 6-р/2019, № 9-р/2020, № 11-р/2020; висновок КСУ № 7-в/2019). З огляду на це, призначення Олексія Сухачова Директором ДБР відбулося всупереч Конституції, адже Президент не наділений Конституцією повноваженнями щодо призначення керівника ДБР (так само як і Президент, і ВРУ не наділені повноваженнями призначати членів комісії з відбору Директора ДБР).

Президент мав би утриматись від видання указу, який має явні конституційні вади, а Парламенту необхідно невідкладно привести у відповідність до Конституції Закон «Про Державне бюро розслідувань», не чекаючи рішення КСУ у справі щодо цього Закону за конституційним поданням 58 народних депутатів від 02.06.2020 р., та перетворити ДБР в центральний орган виконавчої влади зі спеціальним статусом. І лише після цього існуватимуть підстави для проведення конкурсу та легітимного призначення Директора ДБР Кабінетом Міністрів.

Також слід нагадати, що в КСУ на фінальному етапі розгляду перебуває конституційна скарга колишнього директора ДБР Романа Труби, який оспорює положення Закону «Про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення діяльності Державного бюро розслідувань» від 3 грудня 2019 року № 305–IX, яким було достроково припинено повноваження тодішнього керівництва ДБР. Існують обґрунтовані підстави очікувати ухвалення КСУ рішення на користь Романа Труби, оскільки в рішенні № 4-р(ІІ)/2021 КСУ вже констатував, що Верховна Рада «шляхом ухвалення законів, що є нормативними актами, не може звільняти окремого працівника або певні категорії працівників та повідомляти їх про можливе майбутнє звільнення; звільнення особи можливе на підставі не закону, а лише індивідуального акта права, повноважень щодо ухвалення якого Верховна Рада України не має».