Що вас цікавить?

Щотижневий аналіз 11 – 17 січня 2022 року

18.01.2022


Щотижневий аналіз Центру політико-правових реформ включає аналіз найважливіших процесів та подій у сферах конституціоналізму, політичних партій та виборів, урядування та публічної адміністрації, судівництва, протидії корупції, кримінальної юстиції, та ін.

Якщо ви бажаєте отримувати експертний аналіз електронною поштою – за останній тиждень і щовівторка – прохання надіслати листа за адресою media@pravo.org.ua (Іван Голод, менеджер з комунікації).



Реформа органів суддівського врядування переходить до активної фази


Подія

12 січня відбулося чергове засідання Етичної ради, на якому були визначені дати проведення співбесід з кандидатами на посади членів Вищої ради правосуддя (далі – ВРП) за квотою Парламенту, науковців та суддів. Співбесіди відбудуться в період з 31 січня по 10 лютого. Крім того, через виявлені факти недоброчесної поведінки, Етична рада не допустила до співбесіди суддю Орджонікідзевського районного суду м. Запоріжжя О. Бойка. Ще раніше Етична рада не допустила до співбесіди С. Юлдашева через виявлену в межах спеціальної перевірки інформацію, яка перешкоджає зайняттю ним посади члена ВРП.

21 січня відбудеться перше офіційне засідання Конкурсної комісії з добору кандидатів на посади членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів (далі – ВККС), порядок денний якого поки не відомий.

Оцінка ЦППР

  1. Проведення співбесіди є завершальним етапом відбору Етичною радою кандидатів на посади членів ВРП, за результатами якого має бути сформований список рекомендованих для призначення кандидатів (з розрахунку щонайменше два кандидати на одну вакантну посаду). Нагадаємо, що після цього Етична рада розпочне оцінювання чинних членів ВРП. Як раніше повідомляли експерти ЦППР, таке оцінювання проводитиметься в міру заповнення вакантних посад з урахуванням необхідності забезпечити наявність повноважного складу ВРП. Водночас, незалежно від кількості заповнених вакантних посад членів ВРП, Етична рада розпочне оцінювання решти чинних членів ВРП не пізніше 8 лютого.
  2. Перший склад Конкурсної комісії з добору членів ВККС був сформований 17 вересня 2021 року. На думку експертів ЦППР, на першому засіданні, комісія розгляне питання про затвердження положення про проведення конкурсу на посади членів ВККС, методологію оцінювання доброчесності та професійності кандидатів, а також оголосить про початок конкурсу. Принаймні такі документи за законом потрібні для початку процедури відбору членів ВККС.

Чи буде новий Закон про службу в органах місцевого самоврядування?


Подія

Чинний Закон «Про службу в органах місцевого самоврядування» давно потребує суттєвого оновлення. 5 січня 2022 р. у Верховній Раді був зареєстрований урядовий проєкт Закону № 6504 «Про службу в органах місцевого самоврядування». Але варто взяти до уваги, що на розгляді в Парламенті знаходиться проєкт Закону № 1223 від 2 вересня 2019 р. «Про внесення змін до Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування». Його ініціатором є народний депутат України А.І. Шкрум. Обидва законопроєкти спрямовані на встановлення нових правових та організаційних засад служби в органах місцевого самоврядування.

Оцінка ЦППР

Законодавче регулювання служби в органах місцевого самоврядування та державної служби завжди здійснювалося «паралельно», адже служба в органах місцевого самоврядування та державна служба є однопорядковими видами публічної служби. Новий Закон України «Про державну службу» був прийнятий у 2015 році. А Закон «Про службу в органах місцевого самоврядування» за цей час зазнавав лише технічних змін, але не отримав принципового сутнісного оновлення.

В ідеалі Парламент вже давно мав би розглянути законопроєкт № 1223, але він продовжує залишатися в статусі «наданого для ознайомлення». Відомо, що то був законопроект підготовлений депутатами профільного комітету ВРУ минулого скликання та експертами Асоціації міст України.

Законопроєкт № 6504 також передбачає регулювання відносин, що виникають у зв’язку із вступом громадян України на службу в органи місцевого самоврядування, її проходженням та припиненням, визначає правовий статус службовців місцевого самоврядування, особливості служби виборних посадових осіб місцевого самоврядування, а також трудові відносини, що виникають у зв’язку із здійсненням патронатної служби.

Як беззаперечний позитив, можна відзначити намагання нормотворців розмежувати статус службовців місцевого самоврядування та виборних посадових осіб місцевого самоврядування. Хоча статті, що регулюють питання, пов’язані з правовим статусом виборних посадових осіб, ще потребуватимуть техніко-юридичного доопрацювання.

Процедурною проблемою є те, що законопроєкт № 6504 не визначений як альтернативний до законопроєкту № 1223. Хоча фактично він є саме альтернативним, оскільки містить положення, що регулюють однакове коло питань та повторюють за суттю положення щодо регулювання одних і тих же суспільних відносин (ч. 1 ст. 100 Регламенту ВРУ). Невизнання законопроєкту № 6504 альтернативним є порушенням Регламенту ВРУ.

Але альтернативний законопроєкт може бути внесений не пізніш як у 14-денний строк після дня надання народним депутатам першого законопроєкту з відповідного питання (ч. 2 ст. 100 Регламенту ВРУ). Оскільки законопроєкт № 6504 був внесений більше, ніж через 2 роки, відповідно до ч. 2 ст. 92 Регламенту ВРУ у прийнятті його на реєстрацію мало б бути відмовлено, оскільки порушено строк внесення альтернативного законопроєкту.

В законопроєкті № 6504 прослідковується запозичення багатьох норм із законопроєкту № 1223. Законопроєкти концептуально співпадають щодо багатьох питань. Хоча є і певні відмінності. Наприклад, відсутня процедура повторного конкурсу у законопроєкті № 6504. За законопроєктом № 1223 на вакантні посади категорії I конкурсною комісією вносяться пропозиції сільському, селищному, міському голові, голові районної, районної у місті, обласної ради щодо двох кандидатів на зайняття посади за результатами складення загального рейтингу або одного – у разі відсутності інших кандидатів. А за законопроєктом № 6504 на посаду службовця місцевого самоврядування призначається переможець конкурсу.

На нашу думку, законопроєкт № 1223 потрібно було розглядати відповідно до порядку, визначеного Регламентом ВРУ. І, при потребі, доопрацьовувати його між 1 і 2 читаннями.

Підставою для повернення законопроєкту № 6504 суб’єкту права законодавчої ініціативи без його включення до порядку денного та розгляду на пленарному засіданні має стати висновок комітету, до предмета відання якого належать питання регламенту, про те, що внесений законопроєкт зареєстрований без дотримання вимог цього Регламенту (п. 2 ч. 2 ст. 94 Регламенту ВРУ).

Можливий й інший варіант розв’язання ситуації, що склалася. Можна запропонувати і народній депутатці, і Уряду відкликати свої законопроєкти. Після цього урядовий законопроєкт зареєструвати як новий законопроєкт, і його можна буде брати за основу.

Отже, якщо буде знайдене легітимне рішення для недопущення порушень Регламенту ВРУ (в т.ч., шляхом відкликання обох законопроєктів та реєстрації нового), то будь-який із текстів законопроєктів (і № 1223, і № 6504) можуть бути взяті за основу та підтримані ВРУ.