exit
search

Судівництво

НАБУ та міжнарожна спільнота вимагають якнайшвидше створити незалежний суд, який дозволить забезпечити справедливість.    "Фактор"  поспілкувався з директором з наукового розвитку ЦППР  Миколою Хавронюком, аби виявити суперечливі моменти та розвіяти спекуляції навколо антикорупційного суду

16 квітня 2007

Проблеми прийняття та впровадження кодексу професійної поведінки (етики) прокурора

В умовах сучасної української дійсності, коли надбанням спільноти стають факти непрофесійної поведінки серед представників різних державних органів та установ, у тому числі і прокурорів, необхідно використовувати всі можливі заходи для підвищення авторитету системи органів прокуратури. Очевидно, що турбота про престиж професії, в першу чергу, завдання самих прокурорів, покликаних здійснювати наглядову та іншу діяльність безсторонньо і у точній відповідності з законом, не допускаючи аморальних і протиправних проступків, які спотворюють суспільне уявлення про характер прокурорської діяльності.

3 квітня 2007

Реформування системи правової допомоги в Україні

Незважаючи на закріплення в статті 59 Конституції України права кожної людини на правову допомогу, особам з низьким рівнем доходів важко, а у більшості випадків і неможливо реалізувати закріплене право. Проблема реалізації права на правову допомогу незабезпеченими особами є особливо актуальною для України на сучасному етапі її розвитку, коли більшість населення перебуває за межею бідності. Ця ситуація у сфері правової допомоги не покращилася попри велику кількість юридичних фірм, адвокатів та фахівців у галузі права. У першу чергу це обумовлено тим, що держава не фінансує витрати із забезпечення таких осіб безоплатною правовою допомогою.

25 лютого 2007

Звернутися до суду не виходячи з дому

Те, що десять років тому багатьом із нас здавалося фантастикою, сьогодні стало реальністю. В Україні вже мільйони людей користуються Інтернетом. Всесвітню мережу почали активно використовувати й державні органи. Сайти в Інтернеті мають парламент, Президент України, створено урядовий веб-портал.

25 лютого 2007

Вхід до суду … через Інтернет

Чимало розвинутих країн (США, Велика Британія тощо) почали впроваджувати технології, що дають можливість подати позов до суду не виходячи з дому чи офісу – через Інтернет. У такий же спосіб може відбутися розгляд справи, а після цього сторони одержують судове рішення. І не потрібно оббивати пороги судів, витрачати свій час та гроші.

25 грудня 2006

Господарські суди VS Адміністративні

Незважаючи на ухвалення понад рік тому Кодексу адміністративного судочинства, становлення адміністративної юстиції в Україні відбувається з великими перешкодами. Держава не забезпечила, щоб місцеві та апеляційні адміністративні суди розпочали свою роботу. У більшості цих судів не сформовано достатнього штату суддів, відсутні приміщення, не призначено голів судів.

25 грудня 2006

Куйбіда Р О Судоустрій України (тези лекцій)

Тези можна завантажити у форматі .pdf за наступним гіперпосиланням http://pravo.org.ua/files/Sud/Kuybida.Lekcii_new.rar

12 вересня 2006

Принципи адміністративного судочинства в дії

Володимир Перепелюк кандидат юридичних наук, експерт Центру політико-правових реформ З набранням чинності Кодексом адміністративного судочинства у вересні минулого року проблеми впровадження цього виду судочинства стали у центрі уваги як науковців, так і юристів-практиків. Для оцінки ефективності практики застосування цього Кодексу Центр політико-правових реформ здійснює моніторинг судової практики у низці районних судів міста Києва. При дослідженні нас цікавить насамперед наскільки судді перейнялися ідеологією адміністративної юстиції. Особливу увагу звертаємо на реалізацію принципів адміністративного судочинства, зокрема змагальності, диспозитивності та офіційності, оскільки насамперед через них проявляється специфіка розгляду публічних спорів. Хочемо поділитися першими результатами спостереження.

10 вересня 2006

Добір суддів: призначення чи вибори?

Відповідно до чинної Конституції сьогодні суддів на перші п‘ять років призначає Президент України, а після цього їх обирає безстроково Верховна Рада України. Незважаючи на те, що безстрокове призначення повинно слугувати гарантією незалежності суддів, багатьма суддями воно почало сприйматися як безкарність. Набуло поширення таке явище як суддівське свавілля.

14 березня 2006

Реєстр судових рішень – перший досвід використання

Мабуть, жоден правник не уявляє сьогодні своїх творчих буднів без пошукової бази законодавства. Віднедавна робочий інструментарій юристів поповнився новим ресурсом – Єдиним державним реєстром судових рішень, що доступний через сайт www.reyestr.court.gov.ua. Це автоматизована система збирання, зберігання, захисту, обліку, пошуку та надання електронних копій судових рішень. Обов’язок щодо ведення реєстру покладено на Державну судову адміністрацію України. Користування ним є безкоштовним.

30 січня 2006

Пропозиції Центру політико-правових реформ до змісту проекту Постанови Пленуму Верховного Суду України з питань застосування Кодексу адміністративного судочинства

1. Адміністративними судами в контексті КАС України є суди загальної юрисдикції, до компетенції яких цим Кодексом віднесено розгляд і вирішення адміністративних справ. Зокрема такими судами є місцеві та апеляційні загальні суди (крім військових) і місцеві та апеляційні господарські суди, які здійснюють адміністративне судочинство на підставі пунктів 5 і 6 Розділу VІІ «Прикінцеві та перехідні положення» КАС України.

30 січня 2006

Діяльність судової влади стане прозорішою

Наприкінці 2005 року парламент ухвалив ініційований народним депутатом В.Онопенком Закон «Про доступ до судових рішень», який спрямовано на забезпечення відкритості судової влади. З уведенням в дію цього Закону кожен – суддя, адвокат, прокурор і навіть пересічна людина – одержить можливість знайомитися з практикою судів загальної юрисдикції.

30 січня 2006

Діяльність нової влади у сфері судової реформи в 2006 році: погляд експертів

У виборчій програмі кандидата у Президенти України Віктора Ющенка та у плані дій “Десять кроків назустріч людям” обіцяно досягти доступності, незалежності та справедливості суду («кожен із нас, а не лише багаті, може захистити свої права у суді»; «за … незалежний суд, що надійно захищає права простих людей»; «суди відновлять почуття справедливості у суспільстві – вони не каратимуть, а захищатимуть права громадян»). У Програмі діяльності Кабінету Міністрів України “Назустріч людям” питанням розвитку правосуддя присвячено окрему главу — “Судова реформа” (розділ “Справедливість”). У ній проголошено, що “Уряд докладе всіх зусиль для того, щоб сприяти прискоренню побудови в Україні нової системи судочинства”. Для досягнення цього передбачено комплекс заходів. Незважаючи на деякі досягнення, протягом першого року діяльності нової влади більшість із запланованих заходів реалізовано не було.

16 січня 2006

Концепція розвитку системи правосуддя в Україні

Судову реформу започатковано на етапі здобуття Україною незалежності для утвердження судової влади з метою гарантування судового захисту прав людини

23 листопада 2005

Становлення адміністративного судочинства: деякі проблеми перехідного періоду

Становлення адміністративної юстиції в Україні, на жаль, відбувається з великими труднощами і перешкодами. Тому не знаємо, чи будемо гордитися тим, що стояли біля витоків адміністративної юстиції в Україні, чи навпаки соромитимемося цього. Буде дуже погано, якщо дії щодо запровадження адміністративного судочинства та адміністративних судів приведуть до розчарувань. Все буде залежати від того, наскільки послідовно ми будемо проводити у життя ті новаторські ідеї, які закладені у Кодексі адміністративного судочинства.

23 листопада 2005

Висновок Центру політико-правових реформ щодо поширення компетенції адміністративних судів на спори, які виникають з приводу укладення договорів купівлі-продажу пакетів акцій відкритих акціонерних товариств у процесі приватизації

Суть питання  Згідно з пунктом 3 частини першої статті 17 Кодексу адміністративного судочинства України (далі – КАС), компетенція адміністративних судів поширюється на спори, які виникають з приводу укладання та виконання адміністративних договорів. Потрібно з‘ясувати, чи стосується цей пункт спорів, які виникають з приводу укладення договорів купівлі-продажу пакетів акцій відкритих акціонерних товариств у процесі приватизації.   

23 листопада 2005

До питання про самостійність господарської юрисдикції

Арбітражні суди були створені у 1991 році на основі системи державного арбітражу Української РСР, яка становила систему адміністративних, а не судових органів. Державний арбітраж вирішував спори між підприємствами. За часів Радянського Союзу більшість підприємств були державними, а тому спори між ними розглядалися в адміністративному порядку. Рішення про створення арбітражних судів прийняте в Україні напередодні здобуття нею незалежності з тим, щоб відділити їх від загальносоюзної системи державного арбітражу.

23 листопада 2005

Спеціалізація, територіальність та інстанційність в організації системи судів України

Організація системи судів у кожній країні обумовлена історично. На певних етапах розвитку суспільства з‘являються потреби, які система судів неспроможна забезпечити без проведення організаційних змін. Виникає необхідність пристосувати систему судів до нових потреб. Така адаптація може проводитися шляхом перерозподілу юрисдикції між різними ланками системи судів, проведення їх внутрішньої реорганізації або навіть шляхом утворення нових судів чи відмови від існуючих судів.

23 листопада 2005

Новий Господарський процесуальний кодекс: роздуми над проектом

Уже майже рік готується до другого читання проект нового Господарського процесуального кодексу України. 29 червня минулого року парламентом взято за основу урядовий проект Кодексу, а інші два, – внесені народними депутатами, – мали бути враховані при доопрацюванні. Перед робочою групою постало складне завдання об‘єднати три законопроекти в один, навіть більше – уніфікувати правила господарського судочинства з новим Цивільним процесуальним кодексом України 2004 року. Насамперед там, де відмінності не обумовлені особливостями предмета судочинства.

21 листопада 2005

Проект Цивільного процесуального кодексу України: є резерв для вдосконалення!

Стаття - Роман Куйбіда. Юридичний вісник України. – 2003. - №34 (424). – 9-15 серпня. – С. 1, 4.

3 жовтня 2005

Суддям підвищать зарплату, але незалежними вони від того не стануть

На початку осені уряд прийняв рішення підвищити суддям зарплату (про це уже повідомлялося у «Юридичному віснику України», №35, 2005 р.). Так, згідно з Постановою Кабінету Міністрів “Про оплату праці суддів” від 3 вересня 2005 року, з 1 січня наступного року найменший посадовий оклад судді зросте до 7,5 розмірів мінімальної заробітної плати (якщо виходити з теперішнього розміру мінімальної заробітної плати, а це 332 грн., то найменший посадовий оклад судді становитиме 2490 грн.). Сьогодні він становить усього-на-всього 659 гривень. Як бачимо, судді – за якими остаточне слово у більшості правових спорів – досі одержують мізерну як для виконання такої відповідальної функції зарплату. Тому підвищення розміру заробітку суддів – крок, що безумовно заслуговує позитивної оцінки, якби не…

29 червня 2005

Якою бути системі безоплатної правової допомоги в Україні?

Стаття 59 Конституції України гарантує кожному право на правову допомогу, зокрема й на безоплатну правову допомогу. Але й досі право на безоплатну правову допомогу належним чином не забезпечується державою. Однією із причин цьому є не тільки недостатнє фінансування, а й недоліки правової бази. Чинні законодавчі акти лише проголошують право на правову допомогу для окремих категорій осіб, але не встановлюють механізмів для реалізації такого права та процедур оплати державою наданих послуг.

30 травня 2005

Закон України Про правову допомогу

Законопроект, розроблений Центром політико-правових реформ.

24 травня 2005

100 днів нової влади оцінка Центру політико-правових реформ

Стан реформування судової системи У Програмі діяльності Кабінету Міністрів України “Назустріч людям” питанням розвитку правосуддя присвячена окрема глава – “Судова реформа” (розділ “Справедливість”). В ній проголошується, що “Уряд докладе всіх зусиль для того, щоб сприяти прискоренню побудови в Україні нової системи судочинства”. Для досягнення цього передбачається цілий комплекс завдань. Деякі з них, наприклад, забезпечення належного фінансування судової влади, запровадження надання безоплатної правової допомоги людям з низьким рівнем достатку, обмеження адміністративних повноважень голови суду, питання доцільності існування військових судів, можна було виконати найближчим часом шляхом внесення додаткових змін до Державного бюджету, підготовки і внесення на розгляд Верховної Ради України відповідних законопроектів, ухвалення урядових рішень.

12 травня 2005

Від першого вето нового Президента України постраждав Кодекс адміністративного судочинства

Від першого вето нового Президента України постраждав Кодекс адміністративного судочинства 20 квітня цього року Президент ветував Кодекс адміністративного судочинства і повернув його зі своїми пропозиціями на повторний розгляд парламенту. Це перший законодавчий акт, не підписаний новим Президентом. Нагадаємо, Кодекс адміністративного судочинства було ухвалено парламентом 17 березня цього року після майже десятирічної роботи багатьох фахівців. Він мав стати процесуальною основою для діяльності адміністративних судів і гарантувати належний судовий захист прав людини від порушень з боку влади. З набранням чинності Кодексу адміністративного судочинства пов‘язувалося набуття чинності і новим Цивільним процесуальним кодексом від 18 березня 2004 року.

12 травня 2005

Етика суддів: міжнародний досвід та проблеми регулювання в Україні

Автор статті - С.В. Подкопаєв, кандидат юридичних наук, доцент кафедри організації прокурорського нагляду та участі прокурора у суді Харківського інституту підвищення кваліфікації прокурорсько-слідчих працівників.

12 травня 2005

Кваліфікаційні комісії суддів

Автор статті - С.В. Подкопаєв, кандидат юридичних наук, доцент кафедри організації прокурорського нагляду та участі прокурора у суді Харківського інституту підвищення кваліфікації прокурорсько-слідчих працівників. Стаття російською мовою - Квалификационные комиссии судей.

11 травня 2005

Військове судочинство: порівняльний аналіз військової та загальної юрисдикцій у світі

Стаття - Віталій Разік. Military Justice: Comparative Analysis of Civil Versus Military Jurisdiction over Court Proceedings (англійською мовою)

10 травня 2005

Проект Закону про внесення змін до Закону України Про судоустрій України

Проект Закону про внесення змін до Закону України "Про судоустрій України"(щодо утворення Вищого цивільного суду України та Вищого кримінального суду України), розроблений Центром.