exit
search

Судівництво

Очевидно, що зміна позиції АП пов’язана з останнім висновком Венеційської комісії щодо двох законопроектів про антикорупційний суд. Про це в коментарі «Слову і Ділу» розповів заступник голови правління ЦППР Роман Куйбіда

13 липня 2007

Політика держави у сфері адміністративної відповідальності

Наприкінці 1980-х років почалися процеси демократизації, змін законодавства, що характеризують перехід від тоталітарної до правової держави. Але, незважаючи на це, велика кількість питань донині регулюється з допомогою застарілого радянського законодавства або законодавства, ідеологічно-правові основи якого були закладені в радянську добу. Склалася ситуація, коли до одних і тих самих відносин можна застосувати різні за змістом та часом виникнення правові норми. Таке «поєднання непоєднуваного» є характерним нині для сфери адміністративної відповідальності. Спробуймо проаналізувати проблеми поєднання інституту адміністративної відповідальності та адміністративної юстиції в механізмі забезпечення правопорядку і врегулювання відносин між особою і державою. Адже нинішній стан речей, якщо його не змінити, негативно позначиться на додержанні прав людини.

4 липня 2007

І знову про компетенцію адміністративних судів

Полеміка між фахівцями – оптимальний шлях для пошуку правильного вирішення будь-якої правової проблеми. Приємно, що Юридичний вісник України уже багато років є ареною для фахових обговорень . Зокрема, в останніх числах розгорілася дискусія між вченим В.Молдованом (стаття «Питання компетенції адміністративних судів першої інстанції», ЮВУ за 12-18 травня 2007 р.) і практиками О.Бачуном та О.Головань (стаття «Повертаючись до питання компетенції адміністративних судів», ЮВУ за 9-15 червня 2007 р.) щодо можливості оскарження рішень, дій чи бездіяльності судів до адміністративного суду.

1 липня 2007

Запровадження інституту кримінального проступку як необхідна складова реформи кримінальної юстиції в Україні

Cеред науковців України давно ведуться дискусії про необхідність реформи кримінальної юстиції та її можливі напрямки. У 2001 році було прийнято новий Кримінальний кодекс, але до цього часу не змінено основ кримінального процесу та не побудовано нової системи органів кримінальної юстиції. А розробка і прийняття нового кримінального закону здійснювалася без належного врахування положень іншої складової системи «карального права» України – права адміністративних правопорушень. 

28 червня 2007

Обговорення доцільності запровадження інституту кримінальних проступків у правову систему України

Необхідність та доцільність запровадження в Україні інституту кримінальних проступків стало предметом обговорення на науково-практичному семінарі «Інститут кримінального проступку та нова кодифікація кримінального і  адміністративно-деліктного законодавства в Україні», який відбувся 18-20 травня 2007 року в с. Гута Івано-Франківської області. Організаторами семінару виступили Центр політико-правових реформ та Прикарпатський юридичний інститут Львівського державного університету внутрішніх справ за фінансової підтримки Офісу координатора проектів ОБСЄ в Україні та Німецького фонду міжнародного правового співробітництва.

26 червня 2007

Межі адміністративної юрисдикції: спірні питання

Проблема розмежування різних видів судової юрисдикції вважається найскладнішою серед тих, що обумовлені запровадженням нових Цивільного процесуального кодексу та Кодексу адміністративного судочинства. При цьому причиною цієї проблеми часто називають недосконалість законодавчого визначення предмету адміністративної юрисдикції. Водночас практично жоден законопроект, який знаходився на розгляді парламенту, не вирішував цієї проблеми, незважаючи на те, що деякі з них у найменуванні містили слова «щодо розмежування підвідомчості справ». Насправді ці законопроекти стосувалися перерозподілу компетенції щодо вирішення окремих категорій адміністративних справ між судами – на користь господарських чи навіть військових судів.

3 червня 2007

Системність і послідовність у реформуванні кримінальної юстиції

З часу проголошення Україною незалежності відбулося реформування більшості галузей національного законодавства. Парадоксально, але ці процеси майже не зачепили сфери кримінальної юстиції. Чинний Кримінально-процесуальний кодекс діє ще з 1961 року і в багатьох своїх положеннях не відповідає сучасним реаліям життя, не кажучи вже про дотримання європейські вимоги у галузі прав людини.

24 травня 2007

Проект конституційного подання до Конституційного Суду України

Проект конституційного подання до Конституційного Суду України щодо неконституційності положень КПК України, які передбачають право суду направити справу на додаткове розслідування

9 травня 2007

Адміністративні суди: бути чи не бути? Бути!

Досвід багатьох посттоталітарних країн показує, що адміністративна юстиція стає тим демократичним інститутом, який покликаний гарантувати захист прав людини державою в особі адміністративних судів від можливого свавілля та зловживань з боку її органів та чиновників. На жаль, неспроможність держави повністю втілити ці ідеї у життя засвідчує те, що Україна й досі не досягла належного рівня демократичного розвитку.

7 травня 2007

Адміністративні суди: для захисту прав людини чи інтересів держави?

Створення ефективного судового механізму для захисту прав особи від порушень з боку влади є одним з ключових завдань як судової, так і адміністративної реформ. Це завдання проголошене в Україні п'ятнадцять років тому. Спочатку в Концепції судово-правової реформи 1992 року Верховна Рада передбачила поступове запровадження адміністративної юстиції: починаючи від спеціалізації суддів і утворення спеціалізованих судових колегій і закінчуючи створенням вертикалі адміністративних судів [1]. Згодом, у 1998 році, Президент у схваленій ним Концепції адміністративної реформи в Україні визнав необхідність створення системи адміністративних судів з метою повноцінного судового захисту прав і свобод громадян у сфері виконавчої влади [2].

17 квітня 2007

Удосконалення правового регулювання дисциплінарної відповідальності прокурорів

Питання, що стосуються прокурорської дисципліни та відповідальності є надзвичайно актуальними, оскільки безпосередньо пов’язані із авторитетом системи органів прокуратури. Відповідальність прокурорів і, зокрема, дисциплінарна є одним (хоча і не головним) із засобів забезпечення їх дисципліни, а так само елементом внутрішньовідомчого контролю за поведінкою суб’єктів із особливим статусом та повноваженнями. Проте, дослідженню проблем дисциплінарної відповідальності прокурорсько-слідчих працівників належна увага не приділяється. Про це в першу чергу свідчить недостатня кількість відповідних публікацій у юридичних виданнях. Хоча останнім часом почалося обговорення проблем дисциплінарної відповідальності прокурорів та прокурорської етики.

16 квітня 2007

Проблеми прийняття та впровадження кодексу професійної поведінки (етики) прокурора

В умовах сучасної української дійсності, коли надбанням спільноти стають факти непрофесійної поведінки серед представників різних державних органів та установ, у тому числі і прокурорів, необхідно використовувати всі можливі заходи для підвищення авторитету системи органів прокуратури. Очевидно, що турбота про престиж професії, в першу чергу, завдання самих прокурорів, покликаних здійснювати наглядову та іншу діяльність безсторонньо і у точній відповідності з законом, не допускаючи аморальних і протиправних проступків, які спотворюють суспільне уявлення про характер прокурорської діяльності.

3 квітня 2007

Реформування системи правової допомоги в Україні

Незважаючи на закріплення в статті 59 Конституції України права кожної людини на правову допомогу, особам з низьким рівнем доходів важко, а у більшості випадків і неможливо реалізувати закріплене право. Проблема реалізації права на правову допомогу незабезпеченими особами є особливо актуальною для України на сучасному етапі її розвитку, коли більшість населення перебуває за межею бідності. Ця ситуація у сфері правової допомоги не покращилася попри велику кількість юридичних фірм, адвокатів та фахівців у галузі права. У першу чергу це обумовлено тим, що держава не фінансує витрати із забезпечення таких осіб безоплатною правовою допомогою.

25 лютого 2007

Звернутися до суду не виходячи з дому

Те, що десять років тому багатьом із нас здавалося фантастикою, сьогодні стало реальністю. В Україні вже мільйони людей користуються Інтернетом. Всесвітню мережу почали активно використовувати й державні органи. Сайти в Інтернеті мають парламент, Президент України, створено урядовий веб-портал.

25 лютого 2007

Вхід до суду … через Інтернет

Чимало розвинутих країн (США, Велика Британія тощо) почали впроваджувати технології, що дають можливість подати позов до суду не виходячи з дому чи офісу – через Інтернет. У такий же спосіб може відбутися розгляд справи, а після цього сторони одержують судове рішення. І не потрібно оббивати пороги судів, витрачати свій час та гроші.

25 грудня 2006

Господарські суди VS Адміністративні

Незважаючи на ухвалення понад рік тому Кодексу адміністративного судочинства, становлення адміністративної юстиції в Україні відбувається з великими перешкодами. Держава не забезпечила, щоб місцеві та апеляційні адміністративні суди розпочали свою роботу. У більшості цих судів не сформовано достатнього штату суддів, відсутні приміщення, не призначено голів судів.

25 грудня 2006

Куйбіда Р О Судоустрій України (тези лекцій)

Тези можна завантажити у форматі .pdf за наступним гіперпосиланням http://pravo.org.ua/files/Sud/Kuybida.Lekcii_new.rar

12 вересня 2006

Принципи адміністративного судочинства в дії

Володимир Перепелюк кандидат юридичних наук, експерт Центру політико-правових реформ З набранням чинності Кодексом адміністративного судочинства у вересні минулого року проблеми впровадження цього виду судочинства стали у центрі уваги як науковців, так і юристів-практиків. Для оцінки ефективності практики застосування цього Кодексу Центр політико-правових реформ здійснює моніторинг судової практики у низці районних судів міста Києва. При дослідженні нас цікавить насамперед наскільки судді перейнялися ідеологією адміністративної юстиції. Особливу увагу звертаємо на реалізацію принципів адміністративного судочинства, зокрема змагальності, диспозитивності та офіційності, оскільки насамперед через них проявляється специфіка розгляду публічних спорів. Хочемо поділитися першими результатами спостереження.

10 вересня 2006

Добір суддів: призначення чи вибори?

Відповідно до чинної Конституції сьогодні суддів на перші п‘ять років призначає Президент України, а після цього їх обирає безстроково Верховна Рада України. Незважаючи на те, що безстрокове призначення повинно слугувати гарантією незалежності суддів, багатьма суддями воно почало сприйматися як безкарність. Набуло поширення таке явище як суддівське свавілля.

14 березня 2006

Реєстр судових рішень – перший досвід використання

Мабуть, жоден правник не уявляє сьогодні своїх творчих буднів без пошукової бази законодавства. Віднедавна робочий інструментарій юристів поповнився новим ресурсом – Єдиним державним реєстром судових рішень, що доступний через сайт www.reyestr.court.gov.ua. Це автоматизована система збирання, зберігання, захисту, обліку, пошуку та надання електронних копій судових рішень. Обов’язок щодо ведення реєстру покладено на Державну судову адміністрацію України. Користування ним є безкоштовним.

30 січня 2006

Пропозиції Центру політико-правових реформ до змісту проекту Постанови Пленуму Верховного Суду України з питань застосування Кодексу адміністративного судочинства

1. Адміністративними судами в контексті КАС України є суди загальної юрисдикції, до компетенції яких цим Кодексом віднесено розгляд і вирішення адміністративних справ. Зокрема такими судами є місцеві та апеляційні загальні суди (крім військових) і місцеві та апеляційні господарські суди, які здійснюють адміністративне судочинство на підставі пунктів 5 і 6 Розділу VІІ «Прикінцеві та перехідні положення» КАС України.

30 січня 2006

Діяльність судової влади стане прозорішою

Наприкінці 2005 року парламент ухвалив ініційований народним депутатом В.Онопенком Закон «Про доступ до судових рішень», який спрямовано на забезпечення відкритості судової влади. З уведенням в дію цього Закону кожен – суддя, адвокат, прокурор і навіть пересічна людина – одержить можливість знайомитися з практикою судів загальної юрисдикції.

30 січня 2006

Діяльність нової влади у сфері судової реформи в 2006 році: погляд експертів

У виборчій програмі кандидата у Президенти України Віктора Ющенка та у плані дій “Десять кроків назустріч людям” обіцяно досягти доступності, незалежності та справедливості суду («кожен із нас, а не лише багаті, може захистити свої права у суді»; «за … незалежний суд, що надійно захищає права простих людей»; «суди відновлять почуття справедливості у суспільстві – вони не каратимуть, а захищатимуть права громадян»). У Програмі діяльності Кабінету Міністрів України “Назустріч людям” питанням розвитку правосуддя присвячено окрему главу — “Судова реформа” (розділ “Справедливість”). У ній проголошено, що “Уряд докладе всіх зусиль для того, щоб сприяти прискоренню побудови в Україні нової системи судочинства”. Для досягнення цього передбачено комплекс заходів. Незважаючи на деякі досягнення, протягом першого року діяльності нової влади більшість із запланованих заходів реалізовано не було.

16 січня 2006

Концепція розвитку системи правосуддя в Україні

Судову реформу започатковано на етапі здобуття Україною незалежності для утвердження судової влади з метою гарантування судового захисту прав людини

23 листопада 2005

Становлення адміністративного судочинства: деякі проблеми перехідного періоду

Становлення адміністративної юстиції в Україні, на жаль, відбувається з великими труднощами і перешкодами. Тому не знаємо, чи будемо гордитися тим, що стояли біля витоків адміністративної юстиції в Україні, чи навпаки соромитимемося цього. Буде дуже погано, якщо дії щодо запровадження адміністративного судочинства та адміністративних судів приведуть до розчарувань. Все буде залежати від того, наскільки послідовно ми будемо проводити у життя ті новаторські ідеї, які закладені у Кодексі адміністративного судочинства.

23 листопада 2005

Висновок Центру політико-правових реформ щодо поширення компетенції адміністративних судів на спори, які виникають з приводу укладення договорів купівлі-продажу пакетів акцій відкритих акціонерних товариств у процесі приватизації

Суть питання  Згідно з пунктом 3 частини першої статті 17 Кодексу адміністративного судочинства України (далі – КАС), компетенція адміністративних судів поширюється на спори, які виникають з приводу укладання та виконання адміністративних договорів. Потрібно з‘ясувати, чи стосується цей пункт спорів, які виникають з приводу укладення договорів купівлі-продажу пакетів акцій відкритих акціонерних товариств у процесі приватизації.   

23 листопада 2005

До питання про самостійність господарської юрисдикції

Арбітражні суди були створені у 1991 році на основі системи державного арбітражу Української РСР, яка становила систему адміністративних, а не судових органів. Державний арбітраж вирішував спори між підприємствами. За часів Радянського Союзу більшість підприємств були державними, а тому спори між ними розглядалися в адміністративному порядку. Рішення про створення арбітражних судів прийняте в Україні напередодні здобуття нею незалежності з тим, щоб відділити їх від загальносоюзної системи державного арбітражу.

23 листопада 2005

Спеціалізація, територіальність та інстанційність в організації системи судів України

Організація системи судів у кожній країні обумовлена історично. На певних етапах розвитку суспільства з‘являються потреби, які система судів неспроможна забезпечити без проведення організаційних змін. Виникає необхідність пристосувати систему судів до нових потреб. Така адаптація може проводитися шляхом перерозподілу юрисдикції між різними ланками системи судів, проведення їх внутрішньої реорганізації або навіть шляхом утворення нових судів чи відмови від існуючих судів.