exit
search

Судівництво

В інтерв'ю експерт ЦППР та член ГРД Роман Куйбіда окреслює нагальні проблеми, пов'язані з конкурсом 

5 лютого 2009

Окремі позиції Верховного Суду України у спорах з відносин публічної служби

Категорія „публічна служба” вперше на законодавчому рівні закріплена у Кодексі адміністративного судочинства України (далі – КАС України) з метою відмежування адміністративної юрисдикції, яка розглядає публічно-правові спори, пов’язані з такою службою, від цивільної, в рамках якої вирішуються трудові спори.

3 лютого 2009

Проблема адміністративного договору у законодавстві, теорії, на практиці

В українському законодавстві термін «адміністративний договір» уперше з’явився в Кодексі адміністративного судочинства від 6 липня 2005 р. для визначення юрисдикції адміністративних судів при вирішенні спорів, які хоч і мають договірний характер, але є публічно-правовими. За визначенням п. 14 ст. 3 цього кодексу адміністративний договір – це дво- або багатостороння угода, зміст якої складають права та обов’язки сторін, що випливають із владних управлінських функцій суб’єкта владних повноважень, який є однією зі сторін угоди. Проте у законодавстві відсутній перелік адміністративних договорів або чіткіших критеріїв, що зумовлює труднощі у судовій практиці при ідентифікації певних договорів, саме як адміністративних. Це породжує проблему правильного визначення судової юрисдикції для розгляду справи.

2 лютого 2009

Регуляторна політика для неурядових організацій. Путівник. / За ред. Д.В.Ляпіна та К.М.Ляпіної. – К.: Інститут Конкурентного Суспільства. 2008. – 44 с.

Регуляторна політика для неурядових організацій. Путівник. / За ред. Д.В.Ляпіна та К.М.Ляпіної. – К.: Інститут Конкурентного Суспільства. 2008. – 44 с. ЗАВАНТАЖИТИ ДОКУМЕНТ У ФОРМАТІ .PDF

28 травня 2008

ДСА України керується указами президента Узбекистану

Не вірите? Переконайтеся: зайдіть на офіційний веб-портал судової влади за адресою www.court.gov.ua, що адмініструється Державною судовою адміністрацією (ДСА) України, оберіть рубрику „Законодавство” і там серед указів Президента України знайдете указ Президента Республіки Узбекистан „О передаче судам права выдачи санкции на заключение под стражу”. А якщо Ви надумаєте скористатися законами чи підзаконними актами, які там є, пам’ятайте, що це небезпечно, – більшість із них зазнали змін, а то й утратили чинність. А ДСА України, складається враження, уже рік як не працює – останній наказ голови ДСА датується жовтнем минулого року.

22 травня 2008

Конституційний вектор судової реформи

П'ятнадцять років реформування судової системи в Україні, а швидше, безсистемних і непослідовних змін у сфері правосуддя, засвідчили, що усі спроби вирішити проблеми поодинці без урахування суміжних питань, а також на основі численних політичних компромісів приводять до появи нових проблем або загострення існуючих. Ось чому ситуація із забезпеченням права на справедливий суд не лише не покращується, а погіршується.

13 липня 2007

Політика держави у сфері адміністративної відповідальності

Наприкінці 1980-х років почалися процеси демократизації, змін законодавства, що характеризують перехід від тоталітарної до правової держави. Але, незважаючи на це, велика кількість питань донині регулюється з допомогою застарілого радянського законодавства або законодавства, ідеологічно-правові основи якого були закладені в радянську добу. Склалася ситуація, коли до одних і тих самих відносин можна застосувати різні за змістом та часом виникнення правові норми. Таке «поєднання непоєднуваного» є характерним нині для сфери адміністративної відповідальності. Спробуймо проаналізувати проблеми поєднання інституту адміністративної відповідальності та адміністративної юстиції в механізмі забезпечення правопорядку і врегулювання відносин між особою і державою. Адже нинішній стан речей, якщо його не змінити, негативно позначиться на додержанні прав людини.

4 липня 2007

І знову про компетенцію адміністративних судів

Полеміка між фахівцями – оптимальний шлях для пошуку правильного вирішення будь-якої правової проблеми. Приємно, що Юридичний вісник України уже багато років є ареною для фахових обговорень . Зокрема, в останніх числах розгорілася дискусія між вченим В.Молдованом (стаття «Питання компетенції адміністративних судів першої інстанції», ЮВУ за 12-18 травня 2007 р.) і практиками О.Бачуном та О.Головань (стаття «Повертаючись до питання компетенції адміністративних судів», ЮВУ за 9-15 червня 2007 р.) щодо можливості оскарження рішень, дій чи бездіяльності судів до адміністративного суду.

1 липня 2007

Запровадження інституту кримінального проступку як необхідна складова реформи кримінальної юстиції в Україні

Cеред науковців України давно ведуться дискусії про необхідність реформи кримінальної юстиції та її можливі напрямки. У 2001 році було прийнято новий Кримінальний кодекс, але до цього часу не змінено основ кримінального процесу та не побудовано нової системи органів кримінальної юстиції. А розробка і прийняття нового кримінального закону здійснювалася без належного врахування положень іншої складової системи «карального права» України – права адміністративних правопорушень. 

28 червня 2007

Обговорення доцільності запровадження інституту кримінальних проступків у правову систему України

Необхідність та доцільність запровадження в Україні інституту кримінальних проступків стало предметом обговорення на науково-практичному семінарі «Інститут кримінального проступку та нова кодифікація кримінального і  адміністративно-деліктного законодавства в Україні», який відбувся 18-20 травня 2007 року в с. Гута Івано-Франківської області. Організаторами семінару виступили Центр політико-правових реформ та Прикарпатський юридичний інститут Львівського державного університету внутрішніх справ за фінансової підтримки Офісу координатора проектів ОБСЄ в Україні та Німецького фонду міжнародного правового співробітництва.

26 червня 2007

Межі адміністративної юрисдикції: спірні питання

Проблема розмежування різних видів судової юрисдикції вважається найскладнішою серед тих, що обумовлені запровадженням нових Цивільного процесуального кодексу та Кодексу адміністративного судочинства. При цьому причиною цієї проблеми часто називають недосконалість законодавчого визначення предмету адміністративної юрисдикції. Водночас практично жоден законопроект, який знаходився на розгляді парламенту, не вирішував цієї проблеми, незважаючи на те, що деякі з них у найменуванні містили слова «щодо розмежування підвідомчості справ». Насправді ці законопроекти стосувалися перерозподілу компетенції щодо вирішення окремих категорій адміністративних справ між судами – на користь господарських чи навіть військових судів.

3 червня 2007

Системність і послідовність у реформуванні кримінальної юстиції

З часу проголошення Україною незалежності відбулося реформування більшості галузей національного законодавства. Парадоксально, але ці процеси майже не зачепили сфери кримінальної юстиції. Чинний Кримінально-процесуальний кодекс діє ще з 1961 року і в багатьох своїх положеннях не відповідає сучасним реаліям життя, не кажучи вже про дотримання європейські вимоги у галузі прав людини.

24 травня 2007

Проект конституційного подання до Конституційного Суду України

Проект конституційного подання до Конституційного Суду України щодо неконституційності положень КПК України, які передбачають право суду направити справу на додаткове розслідування

9 травня 2007

Адміністративні суди: бути чи не бути? Бути!

Досвід багатьох посттоталітарних країн показує, що адміністративна юстиція стає тим демократичним інститутом, який покликаний гарантувати захист прав людини державою в особі адміністративних судів від можливого свавілля та зловживань з боку її органів та чиновників. На жаль, неспроможність держави повністю втілити ці ідеї у життя засвідчує те, що Україна й досі не досягла належного рівня демократичного розвитку.

7 травня 2007

Адміністративні суди: для захисту прав людини чи інтересів держави?

Створення ефективного судового механізму для захисту прав особи від порушень з боку влади є одним з ключових завдань як судової, так і адміністративної реформ. Це завдання проголошене в Україні п'ятнадцять років тому. Спочатку в Концепції судово-правової реформи 1992 року Верховна Рада передбачила поступове запровадження адміністративної юстиції: починаючи від спеціалізації суддів і утворення спеціалізованих судових колегій і закінчуючи створенням вертикалі адміністративних судів [1]. Згодом, у 1998 році, Президент у схваленій ним Концепції адміністративної реформи в Україні визнав необхідність створення системи адміністративних судів з метою повноцінного судового захисту прав і свобод громадян у сфері виконавчої влади [2].

17 квітня 2007

Удосконалення правового регулювання дисциплінарної відповідальності прокурорів

Питання, що стосуються прокурорської дисципліни та відповідальності є надзвичайно актуальними, оскільки безпосередньо пов’язані із авторитетом системи органів прокуратури. Відповідальність прокурорів і, зокрема, дисциплінарна є одним (хоча і не головним) із засобів забезпечення їх дисципліни, а так само елементом внутрішньовідомчого контролю за поведінкою суб’єктів із особливим статусом та повноваженнями. Проте, дослідженню проблем дисциплінарної відповідальності прокурорсько-слідчих працівників належна увага не приділяється. Про це в першу чергу свідчить недостатня кількість відповідних публікацій у юридичних виданнях. Хоча останнім часом почалося обговорення проблем дисциплінарної відповідальності прокурорів та прокурорської етики.

16 квітня 2007

Проблеми прийняття та впровадження кодексу професійної поведінки (етики) прокурора

В умовах сучасної української дійсності, коли надбанням спільноти стають факти непрофесійної поведінки серед представників різних державних органів та установ, у тому числі і прокурорів, необхідно використовувати всі можливі заходи для підвищення авторитету системи органів прокуратури. Очевидно, що турбота про престиж професії, в першу чергу, завдання самих прокурорів, покликаних здійснювати наглядову та іншу діяльність безсторонньо і у точній відповідності з законом, не допускаючи аморальних і протиправних проступків, які спотворюють суспільне уявлення про характер прокурорської діяльності.

3 квітня 2007

Реформування системи правової допомоги в Україні

Незважаючи на закріплення в статті 59 Конституції України права кожної людини на правову допомогу, особам з низьким рівнем доходів важко, а у більшості випадків і неможливо реалізувати закріплене право. Проблема реалізації права на правову допомогу незабезпеченими особами є особливо актуальною для України на сучасному етапі її розвитку, коли більшість населення перебуває за межею бідності. Ця ситуація у сфері правової допомоги не покращилася попри велику кількість юридичних фірм, адвокатів та фахівців у галузі права. У першу чергу це обумовлено тим, що держава не фінансує витрати із забезпечення таких осіб безоплатною правовою допомогою.

25 лютого 2007

Звернутися до суду не виходячи з дому

Те, що десять років тому багатьом із нас здавалося фантастикою, сьогодні стало реальністю. В Україні вже мільйони людей користуються Інтернетом. Всесвітню мережу почали активно використовувати й державні органи. Сайти в Інтернеті мають парламент, Президент України, створено урядовий веб-портал.

25 лютого 2007

Вхід до суду … через Інтернет

Чимало розвинутих країн (США, Велика Британія тощо) почали впроваджувати технології, що дають можливість подати позов до суду не виходячи з дому чи офісу – через Інтернет. У такий же спосіб може відбутися розгляд справи, а після цього сторони одержують судове рішення. І не потрібно оббивати пороги судів, витрачати свій час та гроші.

25 грудня 2006

Господарські суди VS Адміністративні

Незважаючи на ухвалення понад рік тому Кодексу адміністративного судочинства, становлення адміністративної юстиції в Україні відбувається з великими перешкодами. Держава не забезпечила, щоб місцеві та апеляційні адміністративні суди розпочали свою роботу. У більшості цих судів не сформовано достатнього штату суддів, відсутні приміщення, не призначено голів судів.

25 грудня 2006

Куйбіда Р О Судоустрій України (тези лекцій)

Тези можна завантажити у форматі .pdf за наступним гіперпосиланням http://pravo.org.ua/files/Sud/Kuybida.Lekcii_new.rar

12 вересня 2006

Принципи адміністративного судочинства в дії

Володимир Перепелюк кандидат юридичних наук, експерт Центру політико-правових реформ З набранням чинності Кодексом адміністративного судочинства у вересні минулого року проблеми впровадження цього виду судочинства стали у центрі уваги як науковців, так і юристів-практиків. Для оцінки ефективності практики застосування цього Кодексу Центр політико-правових реформ здійснює моніторинг судової практики у низці районних судів міста Києва. При дослідженні нас цікавить насамперед наскільки судді перейнялися ідеологією адміністративної юстиції. Особливу увагу звертаємо на реалізацію принципів адміністративного судочинства, зокрема змагальності, диспозитивності та офіційності, оскільки насамперед через них проявляється специфіка розгляду публічних спорів. Хочемо поділитися першими результатами спостереження.

10 вересня 2006

Добір суддів: призначення чи вибори?

Відповідно до чинної Конституції сьогодні суддів на перші п‘ять років призначає Президент України, а після цього їх обирає безстроково Верховна Рада України. Незважаючи на те, що безстрокове призначення повинно слугувати гарантією незалежності суддів, багатьма суддями воно почало сприйматися як безкарність. Набуло поширення таке явище як суддівське свавілля.

14 березня 2006

Реєстр судових рішень – перший досвід використання

Мабуть, жоден правник не уявляє сьогодні своїх творчих буднів без пошукової бази законодавства. Віднедавна робочий інструментарій юристів поповнився новим ресурсом – Єдиним державним реєстром судових рішень, що доступний через сайт www.reyestr.court.gov.ua. Це автоматизована система збирання, зберігання, захисту, обліку, пошуку та надання електронних копій судових рішень. Обов’язок щодо ведення реєстру покладено на Державну судову адміністрацію України. Користування ним є безкоштовним.