exit
search

Судівництво / Судова реформа

Інтерв'ю з членом правління ЦППР Романом Куйбідою щодо імплементації судової реформи в Україні, для IA ZIK 

19 березня 2014

Як провести люстрацію суддів

Експерт Центру політико - правових реформ Олександр Банчук в студії Громадського телебачення розповів, чому люстрацію суддів не можна проводити за загальною процедурою

11 березня 2014

Аналітичний огляд. Судова реформа в Україні: виклики і рекомендації

Центр політико-правових реформ та Міжнародний фонд «Відродження» підготували аналітичний огляд судової реформи 

12 лютого 2014

Список рекомендацій Ради Європи щодо судової реформи і реформи прокуратури в Україні

До уваги тих, хто розробляє реформи у сфері судівництва! Центр політико-правових реформ систематизував рекомендації різних органів Ради Європи у галузі реформування правосуддя і прокуратури в Україні, щоб їх легше було імплементувати в українське законодавство і практику. За цими ж критеріями ми здійснюємо моніторинг діяльності державних органів щодо впровадження цих рекомендацій.

19 листопада 2013

Ліквідація господарських судів: що ховається за чутками з Банкової

Днями у ЗМІ з посиланням на «високопоставлене джерело в Адміністрації Президента» з‘явилася інформація про намір ліквідувати господарські суди начебто через їхню корумпованість та гальмування судової реформи...

13 вересня 2013

Експерти обговорили проблеми українського правосуддя у контексті європейських стандартів

На організованій Центром політико-правових реформ конференції йшлося про правосуддя у світлі конституційної реформи і напрямки законодавчих змін у сфері судової реформи, про впровадження нового КПК та майбутню реформу прокуратури.

19 липня 2013

Конституційні зміни: загрози незалежності суду і як їх не допустити

Останнім часом подальші зміни у судовій системі пов‘язують із необхідністю внесення змін до Основного Закону. Президент Янукович вважає, що судова реформа 2010 р. дала можливість досягнути позитивних результатів. «Разом з тим певна частина вимог Ради Європи щодо запровадження в Україні новітніх демократичних стандартів судочинства не може бути здійснена без внесення змін до Конституції», - йдеться у нещодавно оприлюдненому посланні Президента до парламенту

23 травня 2013

Хто в нас «понтифіки»?

Чи мають право вищі спеціалізовані суди давати роз’яснення рекомендаційного характеру судам нижчих рівнів, як слід застосовувати ту чи іншу норму права? Розібратись із цим питанням спробував  доктор юридичних наук, професор Микола Хавронюк

12 березня 2013

СУДИ І ПРАВОСУДДЯ: від радянської моделі до сьогодення

Короткий огляд судової реформи за понад 20 років незалежності України. Для тих, хто не стежив за цими подіями, але за 5 хвилин хоче дізнатися про розвиток української системи правосуддя, її досягнення і прорахунки.

5 березня 2013

ПРАВО НА СПРАВЕДЛИВИЙ СУД 2012

У 2012 р. усі очікування негативних наслідків Закону «Про судоустрій і статус суддів» 2010 р. підтвердилися. Загрозливі тенденції, зумовлені судовою реформою, перетворилися на закономірність. Правосуддя не стало більш доступним та прозорим, але значно посилився політичний вплив на суддів.

5 березня 2013

У Києві оприлюднено щорічну доповідь правозахисних організацій «Права людини в Україні — 2012»

Українська Гельсінська спілка з прав людини оприлюднила щорічну доповідь 30-ти правозахисних організацій «Права людини в Україні – 2012». Розділ доповіді «Про право на справедливий суд» підготовлено експертами Центру політико правових реформ Тетяною Рудою та Романом Куйбідою

14 травня 2012

Сім ознак занепаду правосуддя після судової реформи 2010 р.

Минуло майже два роки з часу прийняття нового Закону «Про судоустрій і статус суддів». На жаль, усі побоювання щодо негативних наслідків Закону справдилися. Мало того, спостерігається тенденція до відмови від тих незначних досягнень, які були або ще залишаються у цьому Законі. Останнім часом криза системи правосуддя набула нових форм. Про це свідчить сім ключових проблем.

8 травня 2012

Судді-корупціонери можуть спати спокійно – їхні декларації про доходи і видатки ніхто не побачить

Верховна Рада скасувала вимогу про оприлюднення декларацій про доходи і видатки суддів та членів їхніх сімей в Інтернеті. Відповідні зміни до Закону «Про судоустрій і статус суддів» від 7 липня 2010 р. було проведено непримітним Законом «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законів України щодо впорядкування податкового декларування» від 24 квітня цього року.

9 квітня 2012

Реєстр судових рішень удосконалюється: між трактатами про байкерів стане легше знайти рішення судів

Відтепер рішення можна шукати не лише за датою ухвалення, номером, суддею, контекстом, а й за інстанцією (перша, апеляційна, касаційна), тематичним класифікатором, а також за кількома регіонами та судами одночасно.

28 лютого 2012

Рада суддів зробила ведмежу послугу судам і суспільству

Оприлюднено перелік судових рішень, що будуть включатися до Єдиного державного реєстру судових рішень. Відтепер до реєстру включатимуть не всі судові рішення. На думку заступника голови правління ЦППР Романа Куйбіди, в реєстр не потраплятиме багато важливих рішень. Приховування від громадськості судових рішень не сприятиме авторитету судової влади, а навпаки, ще більше підриватиме до неї суспільну довіру.

10 листопада 2011

Президент підписав закон про лояльний Верховний Суд

Після довгих роздумів Президент таки підписав Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо розгляду справ Верховним Судом України». Цей закон створює умови для обрання Головою Верховного Суду людини, лояльної до політичної влади.

28 червня 2011

Політично послідовний у правовій непослідовності – нова закономірність від Конституційного Суду

За останній рік непослідовність у юридичній площині, але цілковита прогнозованість під політичним кутом зору стали закономірністю діяльності Конституційного Суду. На підставі чого зроблено такий висновок читайте у статті Р. Куйбіди.

16 грудня 2010

Розумний строк розгляду справи у суді: європейські стандарти та українські реалії

Значення строків розгляду справ для прав і свобод осіб Існування будь-якого правового спору (цивільного, господарського, адміністративного, кримінального) супроводжується невизначеністю у правовідносинах. Дійсно, у разі порушення, невизнання чи оспорювання цивільного чи іншого права, особа не може належним чином реалізувати його, поки триває спір. Ще більш невизначеним є становище особи, проти якої висунуте кримінальне обвинувачення, особливо, у разі застосування до неї запобіжних заходів (взяття під варту, підписка про невиїзд тощо). Правова невизначеність усувається ухваленням остаточного рішення у справі та його виконанням.

16 грудня 2010

Судова реформа: бути чи не бути?

18 березня буде проведено парламентські слухання “Про стан правосуддя в Україні”. Мабуть, цим можна пояснити активізацію у ЗМІ полеміки щодо проблем розвитку судової системи. У „Голосі України” опубліковано статті С.Ківалова (№32 від 21.02.2009 р.) і В.Маринченка (№39 від 4.03.2009 р.) – представників депутатського і суддівського корпусів. Багато у їхніх поглядах спільного, але є й принципові відмінності. Парламентські слухання мають шанс консолідувати зусилля політиків, суддів, науковців, громадських діячів заради ефективного реформування судової системи.

4 жовтня 2009

Електронне правосуддя – від фантастики до реальності

Зі словами „електронне правосуддя” у Вас, напевне, відразу виникають асоціації з низкою фантастичних фільмів, у яких вирок виносить не суддя, а комп’ютер – достатньо у нього ввести усі дані у справі. Можливо, у далекому майбутньому щось схоже й буде, але сьогодні у термін „електронне правосуддя” (англ. – e-justice) вкладають зовсім інший зміст. Йдеться про використання інформаційно-комунікативних технологій з метою підвищення доступності, прозорості та ефективності судочинства для користувачів судових послуг.

3 вересня 2009

Реєстр судових рішень має працювати краще

З 2005 р. українські споживачі послуг судової системи можуть похвалитися наявністю Закону «Про доступ до судових рішень», який став першим подібним законодавчим актом на пострадянському просторі. Метою Закону визначено забезпечення відкритості діяльності судів загальної юрисдикції, прогнозованості судових рішень та сприяння однаковому застосуванню законодавства. Чи досягнуто цієї мети за майже чотири роки дії Закону? Час, що минув від прийняття цього Закону, дає можливість підвести певні підсумки.

3 серпня 2009

Судова влада у фокусі конституційної реформи

Відсутність ефективної взаємодії між Парламентом, Президентом та Урядом відкинула Україну у розвитку на багато років. Тому перерозподіл повноважень між цими владними інституціями у проектах конституційних змін є об’єктом пильної уваги та приводом до постійних дискусій політиків, учених, журналістів. За цими дискусіями десь загубилася тема судової реформи. Але насправді в усіх комплексних проектах змін до Конституції вона займає одне з найважливіших місць і є не менш цікавою, ніж питання балансу між „політичними” гілками влади. Адже судова влада є сильним важелем у системі стримувань і противаг, але в той же час вона сама є заручником політичних змагань за  контроль над нею.

8 лютого 2009

Розподіл справ у судах: як за його допомогою підвищити довіру до суду?

На жаль, рівень довіри людей до судів в Україні, порівняно з іншими країнами, залишається не таким уже й високим. На це впливають різні чинники, часто незалежні від суддів: численні повідомлення у засобах масової інформації переважно негативного забарвлення; убогі умови здійснення правосуддя у багатьох судах; непоінформованість учасників процесу про їхні права та неякісна правова допомога, що часто створюють зайві ілюзії щодо можливості одержати судовий захист; тривалі строки розгляду справ внаслідок надмірного навантаження тощо. А ще до цього додається закритість судів.

17 квітня 2007

Удосконалення правового регулювання дисциплінарної відповідальності прокурорів

Питання, що стосуються прокурорської дисципліни та відповідальності є надзвичайно актуальними, оскільки безпосередньо пов’язані із авторитетом системи органів прокуратури. Відповідальність прокурорів і, зокрема, дисциплінарна є одним (хоча і не головним) із засобів забезпечення їх дисципліни, а так само елементом внутрішньовідомчого контролю за поведінкою суб’єктів із особливим статусом та повноваженнями. Проте, дослідженню проблем дисциплінарної відповідальності прокурорсько-слідчих працівників належна увага не приділяється. Про це в першу чергу свідчить недостатня кількість відповідних публікацій у юридичних виданнях. Хоча останнім часом почалося обговорення проблем дисциплінарної відповідальності прокурорів та прокурорської етики.

16 квітня 2007

Проблеми прийняття та впровадження кодексу професійної поведінки (етики) прокурора

В умовах сучасної української дійсності, коли надбанням спільноти стають факти непрофесійної поведінки серед представників різних державних органів та установ, у тому числі і прокурорів, необхідно використовувати всі можливі заходи для підвищення авторитету системи органів прокуратури. Очевидно, що турбота про престиж професії, в першу чергу, завдання самих прокурорів, покликаних здійснювати наглядову та іншу діяльність безсторонньо і у точній відповідності з законом, не допускаючи аморальних і протиправних проступків, які спотворюють суспільне уявлення про характер прокурорської діяльності.

25 лютого 2007

Звернутися до суду не виходячи з дому

Те, що десять років тому багатьом із нас здавалося фантастикою, сьогодні стало реальністю. В Україні вже мільйони людей користуються Інтернетом. Всесвітню мережу почали активно використовувати й державні органи. Сайти в Інтернеті мають парламент, Президент України, створено урядовий веб-портал.

25 лютого 2007

Вхід до суду … через Інтернет

Чимало розвинутих країн (США, Велика Британія тощо) почали впроваджувати технології, що дають можливість подати позов до суду не виходячи з дому чи офісу – через Інтернет. У такий же спосіб може відбутися розгляд справи, а після цього сторони одержують судове рішення. І не потрібно оббивати пороги судів, витрачати свій час та гроші.

14 березня 2006

Реєстр судових рішень – перший досвід використання

Мабуть, жоден правник не уявляє сьогодні своїх творчих буднів без пошукової бази законодавства. Віднедавна робочий інструментарій юристів поповнився новим ресурсом – Єдиним державним реєстром судових рішень, що доступний через сайт www.reyestr.court.gov.ua. Це автоматизована система збирання, зберігання, захисту, обліку, пошуку та надання електронних копій судових рішень. Обов’язок щодо ведення реєстру покладено на Державну судову адміністрацію України. Користування ним є безкоштовним.

30 січня 2006

Діяльність нової влади у сфері судової реформи в 2006 році: погляд експертів

У виборчій програмі кандидата у Президенти України Віктора Ющенка та у плані дій “Десять кроків назустріч людям” обіцяно досягти доступності, незалежності та справедливості суду («кожен із нас, а не лише багаті, може захистити свої права у суді»; «за … незалежний суд, що надійно захищає права простих людей»; «суди відновлять почуття справедливості у суспільстві – вони не каратимуть, а захищатимуть права громадян»). У Програмі діяльності Кабінету Міністрів України “Назустріч людям” питанням розвитку правосуддя присвячено окрему главу — “Судова реформа” (розділ “Справедливість”). У ній проголошено, що “Уряд докладе всіх зусиль для того, щоб сприяти прискоренню побудови в Україні нової системи судочинства”. Для досягнення цього передбачено комплекс заходів. Незважаючи на деякі досягнення, протягом першого року діяльності нової влади більшість із запланованих заходів реалізовано не було.

30 січня 2006

Діяльність судової влади стане прозорішою

Наприкінці 2005 року парламент ухвалив ініційований народним депутатом В.Онопенком Закон «Про доступ до судових рішень», який спрямовано на забезпечення відкритості судової влади. З уведенням в дію цього Закону кожен – суддя, адвокат, прокурор і навіть пересічна людина – одержить можливість знайомитися з практикою судів загальної юрисдикції.

16 січня 2006

Концепція розвитку системи правосуддя в Україні

Судову реформу започатковано на етапі здобуття Україною незалежності для утвердження судової влади з метою гарантування судового захисту прав людини