exit
search

Судівництво

В 2016 році було закладено непогані можливості для проведення повноцінної судової реформи. Проміжні підсумки щодо успішності змін висвітлені у статті експерта ЦППР Романа Куйбіди. Публікація підготовлена спеціально для "Ukraine-Analysen" Дослідницького центру східноєвропейських студій Бременського університету (ФРН)

30 листопада 2012

Науковців у галузі адміністративної юстиції стало більше

Експерт Львівського офісу Центру політико-правових реформ Наталя Хлібороб успішно захистила кандидатську дисертацію на тему «Публічно-правовий спір як предмет юрисдикційної діяльності адміністративного суду». Ми щиро вітаємо Наталю з величезним досягненням і бажаємо подальших успіхів у розвитку адміністративної юстиції в Україні!

29 серпня 2012

Євро-2012, імідж влади та… біотуалети, або як суди розуміють свободу мирних зібрань

Ми вибрали цитати з судових рішень про заборону мирних зібрань, які можуть зайняти гідне місце у рубриці «Сміхопруденція». Це свідчить про те, що судді не позбавлені почуття гумору. Водночас сумно, що це почуття вони демонструють у рішеннях, якими обмежують права та свободи людини.

1 червня 2012

Суди продовжують практику тотальної заборони мирних зібрань – коментар Романа Куйбіди

Показник судових рішень, які забороняють мирні зібрання на підставі позовів від органів влади, протягом першої половини 2012 року залишається аномально високим. Якщо у 2011 році українські суди задовольнили 89% позовів влади про заборону мирних зібрань, то в цьому році задоволених позовів – 92%.

14 травня 2012

Сім ознак занепаду правосуддя після судової реформи 2010 р.

Минуло майже два роки з часу прийняття нового Закону «Про судоустрій і статус суддів». На жаль, усі побоювання щодо негативних наслідків Закону справдилися. Мало того, спостерігається тенденція до відмови від тих незначних досягнень, які були або ще залишаються у цьому Законі. Останнім часом криза системи правосуддя набула нових форм. Про це свідчить сім ключових проблем.

8 травня 2012

Судді-корупціонери можуть спати спокійно – їхні декларації про доходи і видатки ніхто не побачить

Верховна Рада скасувала вимогу про оприлюднення декларацій про доходи і видатки суддів та членів їхніх сімей в Інтернеті. Відповідні зміни до Закону «Про судоустрій і статус суддів» від 7 липня 2010 р. було проведено непримітним Законом «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законів України щодо впорядкування податкового декларування» від 24 квітня цього року.

9 квітня 2012

Реєстр судових рішень удосконалюється: між трактатами про байкерів стане легше знайти рішення судів

Відтепер рішення можна шукати не лише за датою ухвалення, номером, суддею, контекстом, а й за інстанцією (перша, апеляційна, касаційна), тематичним класифікатором, а також за кількома регіонами та судами одночасно.

28 лютого 2012

Рада суддів зробила ведмежу послугу судам і суспільству

Оприлюднено перелік судових рішень, що будуть включатися до Єдиного державного реєстру судових рішень. Відтепер до реєстру включатимуть не всі судові рішення. На думку заступника голови правління ЦППР Романа Куйбіди, в реєстр не потраплятиме багато важливих рішень. Приховування від громадськості судових рішень не сприятиме авторитету судової влади, а навпаки, ще більше підриватиме до неї суспільну довіру.

10 лютого 2012

Реєстр постанов у справах про заборону мирних зібрань за 2011 рік

У 2011 р. у 203 справах (89,4 %) суди заборонили проводити мирні зібрання. Лише у 24 справах (10,6 %) суди відмовили у задоволенні позовів органів влади про заборону мирних зібрань. При цьому 11 постанов про відмову у задоволенні позову (4,8 %) припадає на Севастопольський окружний адміністративний суд, тобто на всю Україну (крім Севастополя) кількість відмов органам влади у забороні мирних зібрань становить лише 5 відсотків.

16 січня 2012

Мирні зібрання: рік заборон

Стаття Р.Куйбіди і М.Середи про загрозливі закономірності у судовій практиці щодо заборони мирних зібрань у 2011 р.

22 грудня 2011

Французький досвід надання правової допомоги

ЦППР делегував свого експерта Артема Шаіпова взяти участь у робочому візиті до структур Міністерства юстиції Франції з метою вивчення французького досвіду надання безоплатної правової допомоги. Про здобуті знання та досвід

21 грудня 2011

Верховна Рада прийняла закон, який захищає права рейдерів і … Президента

Вчора парламент прийняв за основу і відразу в цілому закон «Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення порядку здійснення судочинства» (реєстр. № 9535 від 06.12.2011р.). Цей закон дає можливість назавжди закріпити власність, яку було одержано за сумнівними рішеннями судів або адміністративних органів.

6 грудня 2011

Забороняючи мітинги, суди використовують указ радянських часів

Від початку 2010 року окружні адміністративні суди все частіше забороняють проведення мирних зібрань. Минулого року кількість заборон зросла удвічі порівняно із аналогічним показником за 2009 рік.Така тенденція вказує на загрозу фундаментальним правам людини – свободі мирних зібрань, свободі висловлювань, праву захищати себе усіма законними методами.

26 листопада 2011

Українські судді продовжують слухняно виконувати вказівки політичної влади

Влада провадить кадрові ротації в судах аби встановити повний контроль над судовою системою України. Днями Рада суддів адміністративних судів рекомендувала кандидатуру Ігоря Темкіжева на посаду голови Вищого адміністративного суду. За тиждень до цього (17 листопада) Темкіжев був переведений  до Вищого адміністративного суду із системи господарських судів. 

10 листопада 2011

Президент підписав закон про лояльний Верховний Суд

Після довгих роздумів Президент таки підписав Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо розгляду справ Верховним Судом України». Цей закон створює умови для обрання Головою Верховного Суду людини, лояльної до політичної влади.

1 листопада 2011

Свобода мирних зібрань - вимір адміністративних судів

Результати дослідження практики адміністративних судів у справах про обмеження права на мирні зібрання за 2009-2011 роки. Завантажити.

26 липня 2011

Як потрапити на судове засідання до Верховного Суду чи вищих судів?

Відповіді на інформаційні запити щодо інструкцій про порядок доступу до приміщень Верховного Суду і вищих спеціалізованих судів.

28 червня 2011

Політично послідовний у правовій непослідовності – нова закономірність від Конституційного Суду

За останній рік непослідовність у юридичній площині, але цілковита прогнозованість під політичним кутом зору стали закономірністю діяльності Конституційного Суду. На підставі чого зроблено такий висновок читайте у статті Р. Куйбіди.

25 травня 2011

Перший добір суддів за новим законом: сито дає тріщину?

За дев’ять місяців дії нового Закону «Про судоустрій і статус суддів» держава так і не змогла «розродитися» суддями, які були б дібрані і призначені за новою процедурою, визначеною законом.

16 грудня 2010

Розумний строк розгляду справи у суді: європейські стандарти та українські реалії

Значення строків розгляду справ для прав і свобод осіб Існування будь-якого правового спору (цивільного, господарського, адміністративного, кримінального) супроводжується невизначеністю у правовідносинах. Дійсно, у разі порушення, невизнання чи оспорювання цивільного чи іншого права, особа не може належним чином реалізувати його, поки триває спір. Ще більш невизначеним є становище особи, проти якої висунуте кримінальне обвинувачення, особливо, у разі застосування до неї запобіжних заходів (взяття під варту, підписка про невиїзд тощо). Правова невизначеність усувається ухваленням остаточного рішення у справі та його виконанням.

16 грудня 2010

Судова реформа: бути чи не бути?

18 березня буде проведено парламентські слухання “Про стан правосуддя в Україні”. Мабуть, цим можна пояснити активізацію у ЗМІ полеміки щодо проблем розвитку судової системи. У „Голосі України” опубліковано статті С.Ківалова (№32 від 21.02.2009 р.) і В.Маринченка (№39 від 4.03.2009 р.) – представників депутатського і суддівського корпусів. Багато у їхніх поглядах спільного, але є й принципові відмінності. Парламентські слухання мають шанс консолідувати зусилля політиків, суддів, науковців, громадських діячів заради ефективного реформування судової системи.

28 листопада 2010

П’ята палата як барометр успішності судової реформи

Цей рік став переломним у здійсненні судової реформи. Нагальну необхідність її проведення не заперечує ніхто. Суспільству вона потрібна уже давно, оскільки рівень довіри до суду від року до року зменшується.

4 жовтня 2009

Електронне правосуддя – від фантастики до реальності

Зі словами „електронне правосуддя” у Вас, напевне, відразу виникають асоціації з низкою фантастичних фільмів, у яких вирок виносить не суддя, а комп’ютер – достатньо у нього ввести усі дані у справі. Можливо, у далекому майбутньому щось схоже й буде, але сьогодні у термін „електронне правосуддя” (англ. – e-justice) вкладають зовсім інший зміст. Йдеться про використання інформаційно-комунікативних технологій з метою підвищення доступності, прозорості та ефективності судочинства для користувачів судових послуг.

3 вересня 2009

Реєстр судових рішень має працювати краще

З 2005 р. українські споживачі послуг судової системи можуть похвалитися наявністю Закону «Про доступ до судових рішень», який став першим подібним законодавчим актом на пострадянському просторі. Метою Закону визначено забезпечення відкритості діяльності судів загальної юрисдикції, прогнозованості судових рішень та сприяння однаковому застосуванню законодавства. Чи досягнуто цієї мети за майже чотири роки дії Закону? Час, що минув від прийняття цього Закону, дає можливість підвести певні підсумки.

3 серпня 2009

Судова влада у фокусі конституційної реформи

Відсутність ефективної взаємодії між Парламентом, Президентом та Урядом відкинула Україну у розвитку на багато років. Тому перерозподіл повноважень між цими владними інституціями у проектах конституційних змін є об’єктом пильної уваги та приводом до постійних дискусій політиків, учених, журналістів. За цими дискусіями десь загубилася тема судової реформи. Але насправді в усіх комплексних проектах змін до Конституції вона займає одне з найважливіших місць і є не менш цікавою, ніж питання балансу між „політичними” гілками влади. Адже судова влада є сильним важелем у системі стримувань і противаг, але в той же час вона сама є заручником політичних змагань за  контроль над нею.

8 лютого 2009

Розподіл справ у судах: як за його допомогою підвищити довіру до суду?

На жаль, рівень довіри людей до судів в Україні, порівняно з іншими країнами, залишається не таким уже й високим. На це впливають різні чинники, часто незалежні від суддів: численні повідомлення у засобах масової інформації переважно негативного забарвлення; убогі умови здійснення правосуддя у багатьох судах; непоінформованість учасників процесу про їхні права та неякісна правова допомога, що часто створюють зайві ілюзії щодо можливості одержати судовий захист; тривалі строки розгляду справ внаслідок надмірного навантаження тощо. А ще до цього додається закритість судів.

5 лютого 2009

Окремі позиції Верховного Суду України у спорах з відносин публічної служби

Категорія „публічна служба” вперше на законодавчому рівні закріплена у Кодексі адміністративного судочинства України (далі – КАС України) з метою відмежування адміністративної юрисдикції, яка розглядає публічно-правові спори, пов’язані з такою службою, від цивільної, в рамках якої вирішуються трудові спори.

3 лютого 2009

Проблема адміністративного договору у законодавстві, теорії, на практиці

В українському законодавстві термін «адміністративний договір» уперше з’явився в Кодексі адміністративного судочинства від 6 липня 2005 р. для визначення юрисдикції адміністративних судів при вирішенні спорів, які хоч і мають договірний характер, але є публічно-правовими. За визначенням п. 14 ст. 3 цього кодексу адміністративний договір – це дво- або багатостороння угода, зміст якої складають права та обов’язки сторін, що випливають із владних управлінських функцій суб’єкта владних повноважень, який є однією зі сторін угоди. Проте у законодавстві відсутній перелік адміністративних договорів або чіткіших критеріїв, що зумовлює труднощі у судовій практиці при ідентифікації певних договорів, саме як адміністративних. Це породжує проблему правильного визначення судової юрисдикції для розгляду справи.

2 лютого 2009

Регуляторна політика для неурядових організацій. Путівник. / За ред. Д.В.Ляпіна та К.М.Ляпіної. – К.: Інститут Конкурентного Суспільства. 2008. – 44 с.

Регуляторна політика для неурядових організацій. Путівник. / За ред. Д.В.Ляпіна та К.М.Ляпіної. – К.: Інститут Конкурентного Суспільства. 2008. – 44 с. ЗАВАНТАЖИТИ ДОКУМЕНТ У ФОРМАТІ .PDF