exit
search

Конституціоналізм

Інтерв'ю з керівником проектів ЦППР з питань конституційного права Юлією Кириченко щодо різночитання між правами людини і забезпеченням їх з боку виконавчої влади

2 грудня 2015

Про "вотум недовіри" генпрокурору і Конституцію

Днями у парламенті зареєстровано президентський законопроект "Про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя)". Безумовно, усі його положення ще будуть піддані усебічній оцінці і критиці. Але вже сьогодні хотілося б застерегти, особливо представників демократичних партій, від поспішної і неконструктивної критики окремих його положень, які, на перший погляд, можуть здатися "зрадою". 

1 грудня 2015

Диктаторський Закон ''Про всеукраїнський референдум'' – спадок Януковича, від якого Порошенко не в змозі відмовитися?

1 грудня 2014 року щойно група новообраних народних депутатів із громадськими активістами прийшли до Конституційного суду і під телекамери передали суддям на розгляд Закон "Про всеукраїнський референдум" з вимогою визначити, чи відповідає він Конституції.Пару слів про цей закон: писався під Януковича, аби тільки він мав право організовувати референдум із будь-яким запитанням (хоч про передачу влади у спадок своєму синові). Без дозволу президента організувати всеукраїнський референдум за цим законом НІХТО не може. Ухвалювали закон 6 листопада 2012 року, коли в сесійній залі було 50 депутатів. 

25 листопада 2015

Конституція повинна стати повноцінним суспільним договором між громадянами, а влада має виступати лише інструментом у цьому процесі

Центр політико-правових реформ (ЦППР) спільно з Реанімаційним Пакетом Реформ (РПР) впровадив всеукраїнську комунікаційну кампанію «КонституціЯ», мета якої – роз’яснення конституційних змін та залучення звичайних громадян до цього процесу. 

19 листопада 2015

Впровадження реформи децентралізації і її успішне закінчення можливе лише при умові внесення відповідних змін до Конституції

В рамках реформи децентралізації в Одеській області вже створено 8 об’єднаних територіальних громад. Це третина від необхідної кількості, затверджених розпорядженням Уряду 2 місяці тому. 

22 вересня 2015

Чи стане граната під Верховною Радою детонатором для заборони мирних зібрань?

Відсутність в Україні закону про мирні зібрання не означає, що суд, ухвалюючи те або інше рішення у цій сфері, не може посилатися на інші законодавчі акти

31 серпня 2015

Позиція щодо президентського законопректу (2217а) щодо змін до Конституції (децентралізація)

Голова Центру політико-правових реформ Ігор Коліушко виступає ЗА попереднє схвалення у парламенті президентського законопректу (2217а) щодо змін до Конституції (децентралізація), але одразу після схвалення народні депутати мають відповідально підійти до роботи над текстом, виправити недоречності, уточнити деякі положення

27 серпня 2015

Оголошується конкурс на створення бренду проекту

Оголошується конкурс на створення бренду проекту «Посилення ролі громадянського суспільства щодо процесу конституційної реформи шляхом проведення інформаційної кампанії» — назва, слоган, логотип, фірмові кольори, шрифти, їх використання в друкованих матеріалах та вебі, використання кольорів у поєднанні з логотипом.

27 серпня 2015

Анонс: Експертне обговорення змін до Конституції України у частині децентралізації

28 серпня о 14-30 в Українському кризовому медіа-центрі відбудеться незалежне експертне обговорення змін до Конституції України у частині децентралізації: «ЗА та ПРОТИ змін до Конституції. Експертне обговорення». 

7 серпня 2015

20 правок до президентського законопроекту змін до Конституції

Президентський законопроект 2217а про внесення змін до Конституції готувався, здебільшого, у закритому режимі. До того ж в останню ніч перед голосуванням текст було істотно змінено в Адміністрації Президента. Тепер час вивернути на світло усі сумнівні тези, внесені в авральному режимі, і ухвалити чесний текст змін до Основного Закону.

27 липня 2015

Українські суди стали рідше забороняти мирні зібрання

За часів президентства Віктора Януковича (2010-2013 роки) суди розглядали в середньому у 2,5 рази більше позовів про заборону мирних зібрань, ніж у 2009 чи у 2014 році. До того ж близько 90% рішень судів у цей період було ухвалено на користь органів влади.

22 липня 2015

Експерти РПР закликали депутатів підтримати законопроект про внесення змін до Конституції щодо децентралізації влади

Законопроект про внесення змін до Конституції України щодо децентралізації влади вкрай необхідний для реалізації у повній мірі реформи місцевого самоврядування та територіальної організації влади. Законопроект №2217а поліпшує редакції більшості норм Конституції, що існують сьогодні та не несе надмірних загроз

1 липня 2015

Анонс прес-конференції: "Хто віднімає права у засуджених до довічного ув'язнення?"

2 липня у прес-центрі інформаційного агентства "Інтерфакс-Україна" розпочнеться прес-конференція на тему: "Хто віднімає права у засуджених до довічного ув'язнення? Чи можна в Україні реалізувати передбачене законом право на перегляд вироку?". 

10 червня 2015

У Раді зареєстрували законопроект про оскарження несправедливих вироків

Законопроект дозволить свавільно засудженим до позбавлення волі на тривалий термін оскаржувати вироки.

5 червня 2015

Виправдання незаконно засуджених: новий механізм

Коаліційна угода депутатських фракцій передбачає встановлення механізму перегляду вироків у кримінальних справах, за якими особи були засуджені без належної доказової бази. За розробку такого законопроекту узялися експерти Центру політико-правових реформ (ЦППР) та ініціативної групи «Реанімаційний пакет реформ» (РПР). Як це планується робити і навіщо? Спробуємо розібратися.

28 травня 2015

Нова редакція закону про референдум - документ за міжнародними стандартами

Коаліція громадських організацій "За чесний референдум" провела публічне обговорення нової редакції Закону "Про всеукраїнський референдум"

7 травня 2015

Пропозиції щодо забезпечення незалежності Конституційного Суду

Необхідно реформувати Конституційний Суд з метою формування державної інституції, здатної виконати високе завдання – забезпечити верховенство Конституції в Україні. 

7 травня 2015

Що таке децентралізація в інтересах українського суспільства?

Незалежні, авторитетні експерти та науковці виклали своє бачення децентралізації, яка необхідна сьогодні українському суспільству

21 квітня 2015

Конституційна реформа знову на порядку денному в Україні

Можна виокремити чотири напрями необхідних сьогодні конституційних змін: 1) удосконалення механізму державної влади (форми правління); 2) створення конституційних передумов для децентралізації влади; 3) посилення незалежності та професійності судової влади; 4) вирішення дилеми гарантування Конституцією певного обсягу соціально-економічних прав людини

1 березня 2015

Конституційна реформа: що про це знають і думають громадяни

Як можна зрозуміти із заяв Президента та спікера Верховної Ради, незабаром розпочнеться конституційна реформа. Проводити її в сьогоднішніх умовах буде нелегко. Потрібна ретельно продумана стратегія реформи із врахуванням усіх ризиків. Для укладення стратегії необхідно з’ясувати думку суспільства. Саме тому на замовлення ЦППР було проведено соціологічне дослідження щодо Конституції та конституційної реформи →

20 лютого 2015

Правозахисники презентували доповідь про злочини проти людяності під час Євромайдану

Коаліція громадських організацій та ініціатив по боротьбі з безкарністю злочинів проти людяності презентувала звіт про злочини під час Євромайдану "Ціна свободи"

3 лютого 2015

Судова практика у справах про мирні зібрання 2014: старі виклики і нові тенденції

Авраам Лінкольн колись дуже влучно назвав право на мирні зібрання конституційною заміною революції. В Україні це право гарантується Конституцією, проте цього не достатньо. Захист свободи зібрань починається з правильних норм, але може стати реальним лише з адекватною практикою.

3 лютого 2015

Законопроект 1660-д щодо антикорупційного бюро порушує права людини

Законопроект щодо діяльності Національного антикорупційного бюро (НАБУ) та Національного агенства з питань запобігання корупції передбачає внесення змін, які містять ризики суттєвих порушень прав людини.

2 грудня 2014

Внесено конституційне подання щодо неконституційності Закону «Про всеукраїнський референдум»

1 грудня народні депутати України - колишні журналісти та громадські активісти, позафракційні парламентарі, експерт Центру політико-правових реформ Юлія Кириченко, активісти Реанімаційного пакету реформ передали Конституційному Суду України конституційне подання щодо визнання Закону "Про всеукраїнський референдум" таким, що суперечить Основному Закону.

29 листопада 2014

Політиків просять посунутися: змінити Конституцію мають незацікавлені експерти

Експерти "Реанімаційного пакету реформ" наголошують, що конституційні зміни мають розробити експерти у галузі конституційного права, які не претендують на державні посади

25 листопада 2014

Державна служба: проект революційних змін

Україні конче необхідний новий закон «Про державну службу», оскільки з 1 січня 2015 року набуває чинності законодавчий акт, ухвалений ще за часів Януковича у 2011 році. Але його, попри певні позитивні моменти та зміни, не можна назвати прогресивним. 

23 листопада 2014

ЦППР пропонує зміни до законів про Кабмін і центральні органи влади

"Зробити це найкраще разом із формуванням нового складу Кабінету Міністрів, щоб нові посадовці зразу починали працювати по-новому, навіть не задумуючись, як це було раніше за пострадянськими стандартами", - вважає голова правління Центру політико-правових реформ Ігор Коліушко.

19 жовтня 2014

За продажу голосу на виборах передбачена кримінальна відповідальність – коментар Ярини Журби

З набуттям чинності закону "Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо посилення відповідальності за порушення виборчих прав громадян" продаж свого голосу на виборах стає злочином

29 вересня 2014

"Без реформ ми втратимо не тільки Донбас"

Питання реформ назрівало в Україні давно. Про реформування країни говорять всі, хто тільки може це робити. Зараз цю тему особливо розвивають кандидати у народні депутати, таким чином маніпулюючи вибором електорату. Однак окрім гучних заяв, до діла так і не доходить. Можливо, через те, що реформи відійшли на другий план через війну на Сході, а, можливо, вони нікому не вигідні. Інтрев'ю кореспондента «Вголосу» із Ігорем Коліушком про важливість проведення реформ в Україні і про те, чи реально їх проводити в умовах гібридної війни на Донбасі. Які реформи сьогодні є на часі, не зважаючи на те, що в Україні йде війна? І як, зрештою, проводити реформи у фактично воєнний час? По-перше, треба зрозуміти, за що ведеться ця війна. А ця війна з боку Росії проти України йде за те, щоб Україна не проводила реформ і не розвивалася. Тому, якщо ми не проводимо реформ, то ми, відповідно, програємо війну з Росією. Ми, в принципі, відстаємо, та й на Заході ми нікому не цікаві без реформ. Тому нам залишається або гнити і врешті-решт померти як держава, або зразу здатися Росії. Тож, якщо ми хочемо залишатися і розвиватися, ми повинні провести реформи. В першу чергу це реформа Кабінету міністрів та органів виконавчої влади. Друге – це реформа державної служби яка може бути поєднана з люстрацією, тобто люстрація може бути її елементом, але не навпаки. Третє – це децентралізація. Четверта – це судова реформа і її елементом може бути реформа прокуратури або окремо можна назвати реформу правоохоронних органів. Ну і знову ж таки – конституційна реформа. Вона, як правило, виноситься за дужки, але саме вона створює умови для тих чи інших реформ, вона, так би мовити, є елементом всіх тих реформ, які я перерахував. Крім того, треба реформувати економіку і розвивати галузі, маю на увазі і освіту, і охорону здоров’я та інші. Зрозуміло, що на фоні воєнних дій це робити складно. Але ми не маємо іншого виходу, ми мусимо це робити, причому мусимо це робити досить швидко, інакше не має заради чого і воювати. Чи підштовхне ратифікація Угоди про асоціацію впровадження реформ в Україні? Я сподіваюся на те, що підштовхне. Хоча реформи треба було і раніше проводити. Якщо вони не проводилися раніше, то може хоч тепер це буде відбуватися. Я цього не виключаю і сподіваюся, що певний імпульс наша влада від цього отримає. Зрештою ратифікація Угоди про асоціацію зобов’язує впроваджувати реформи. Однак, у нас було багато таких документів, які зобов’язували проводити реформи, але вони не проводилися. Тому відповідь тут неоднозначна. Але все ж таки сподіваємося, що імпульс буде і результат також. Пане Ігорю, розкажіть чим власне важлива децентралізація влади про яку всі так говорять? Децентралізація влади необхідна для того, щоб ми, як суспільство, почали розвиватися, бо за 23 роки нашої незалежності ми не спромоглися створити ефективний центральний уряд. А в умовах неефективного центрального уряду децентралізація – це єдиний спосіб отримати шанс розвиватися. Існує багато міфів, пов’язаних з децентралізацією. Хтось говорить, що децентралізація потрібна для того, щоб припинити війну на Донбасі. Це повна ахінея. Децентралізація не має жодного відношення до того, що відбувається на Сході. Більше того, поки на Донбасі не буде наведено  порядок, то там ніякої децентралізації проводити не потрібно. Тому я так критикував цей закон про особливий статус Донбасу. Але сьогодні децентралізація потрібна решті України, щоб створити умови, щоб енергія людей реалізовувалася не тільки раз в десять років на Майдані, а в щоденному житті для вирішення своїх проблем. Ви не схвалюєте прийняття закону, який надає Донбасу особливого статусу? З юридичної точки зору цей закон абсолютно не зрозумілий. Якщо б мене запитали, як його виконувати, то я б не мав відповіді на це запитання. Цей закон – як якийсь елемент позаправових відносин, якихось переговорів з Путіним, з терористами. Я не знаю, суспільству нічого не пояснили. Чому саме така редакція цього закону потрібна? Чому в ньому потрібно порушувати Конституцію України? Чому в ньому потрібно прописувати такі абсурдні з точки зору речі, як амністія для учасників подій, що відбулися в Донецькій і Луганській області. Яких подій? Коли відбулися? І так дальше. Я не розумію цього, тому і критикую. Чи будуть місцеві вибори на Донбасі 7 грудня легітимними, якщо голосування за цей закон проводилося, в такий, м’яко кажучи, дивний спосіб? Я вважаю, що голосування за цей закон проводилося не у відповідності з регламентом Верховної Ради. По-перше, не можна приймати закони на закритих засіданнях Верховної Ради. По-друге, цей закон не дає відповіді, на яку саметериторію він поширюється. І вже тепер пішли спекуляції. Якщо в проекті закону було чітку сказано, що цей закон поширюється на територію антитерористичної операції, то потім це замінили на те, що ВР пізніше визначиться на яку він все-таки територію поширюється. А  потім ще раз замінили взагалі на те, що керівник АТО визначить на яку територію він поширюється. Саме тому сьогодні одні говорять, що він поширюється на ту територію, яку не контролює українська влада, і не зрозуміло, як там проводити вибори і щось робити. А інші кажуть, що навпаки, він поширюється на ту територію, яка звільнена від терористів. І тоді не зрозуміло, чому там якесь місцеве самоврядування має всупереч Конституції затверджувати голів судів і керівників прокуратур, чому там не має функціонувати державна мова, чому там має бути якась народна міліція і чому там не мають діяти державні органи влади? Нічого не зрозуміло з цього закону. Поки що більше запитань, ніж відповідей. Як ви вважаєте, чи пропоновані урядом Яценюка закони і  програми є реформаторськими і чи новий уряд щось зробив на благо держави? Уряд Яценюка зробив дуже велику справу: він стримав ситуацію в Україні і забезпечив функціонування держави після подій лютого 2014 року. Це було дуже непросто – казна розграбована, апарат державної влади був чужий народу. Тому те, що вони стримали ситуацію і забезпечили функціонування держави і більше-менш стабільний режим роботи, це велика їхня заслуга. Що ж стосується реформ, то тут є проблеми. Деякі реформи готуються і проводяться, а деякі стратегічні реформи, на мій погляд, ігноруються. Насамперед проблема в тому, що прем’єр-міністр не хоче проводити реформу самого Кабміну та міністерств. А без цієї реформи ми не маємо шансів мати ефективну владу. Щодо підготовки реформи децентралізації, то тут багато зроблено, але все вперлося у внесення змін до Конституції. І на сьогодні так виглядає, що не має політичного рішення, що робити з цим. Також готується добрий закон про державну службу, як з один з елементів реформи державного управління, прийнято ряд законів про боротьбу з корупцією. Але сьогодні вже не має сподівань на цей склад парламенту, тому всі надії лише на новообрану Раду, бо для проведення реформ потрібні закони. Як Ви вважаєте, чи зможе проведення реформ зупинити війну? Протистояння на сході в короткостроковій перспективі не пов’язане з реформами, це речі паралельні. Але в довгостроковій перспективі, то, звичайно, що зупинить. Якщо ми  не проведемо реформи і не будемо розвиватися, то ми втратимо не тільки Донбас, а й інші регіони. Але якщо ми будемо розвиватися і матимемо успіх від проведення реформ, то до нас повернуться і Донбас, і Крим.

19 вересня 2014

Експерти РПР представили "Дорожню Карту Реформ для майбутнього парламенту"

18 вересня експерти РПР представили «Дорожню Карту Реформ для майбутнього парламенту», де визначено програмні документи у 20 найважливіших галузях, які потребують невідкладного реформування.

13 вересня 2014

Коліушко назвав чотири основних успіхи за 100 днів президентства Порошенка

Директор Центру політико-правових реформ Ігор Коліушко нарахував чотири основні успіхи і не менше недопрацювань за 100 днів президентства Петра Порошенка.