exit
search
12 листопада 2015

Заява Реанімаційного пакету реформ щодо судової реформи

Останнім часом у медіа-просторі шириться інформація, що Реанімаційний пакет реформ та його представники пропонують (пропонували) «звільнити всіх суддів» і що до цього нібито зводиться судова реформа у розумінні експертів РПР.

У зв’язку з цим повідомляємо, що РПР НІКОЛИ не закликав «звільнити всіх суддів». Особи, які поширюють таку інформацію, або неналежно поінформовані, або свідомо перекручують факти. 

РПР послідовно відстоює, що ефективна судова реформа передбачає низку заходів, із яких необхідним, але не єдиним є ефективне і справедливе оновлення суддівського корпусу. Механізм оновлення повинен бути вибудуваний таким чином, щоб особи, які не відповідають високому званню судді, не змогли залишатися на посадах, а порядним і професійним суддям була надана можливість не тільки чесно працювати надалі, а й за бажання обійняти посади в судах вищого рівня.

Саме тому експерти РПР послідовно наполягають на оголошенні прозорих і чесних конкурсів на зайняття посад суддів у новостворених судах, у яких зможуть взяти участь як діючі судді, так і інші фахівці в сфері права. Це дасть можливість чесним суддям підтвердити, що вони відповідають високому званню судді і обійняти посаду відповідно до свого рівня кваліфікації, а іншим кваліфікованим і доброчесним фахівцям у сфері права замінити тих суддів, дискредитували як себе, так і судову владу в цілому.

Отже, РПР наполягає на тому, що ефективна судова реформа неможлива без:

  • Забезпечення максимальної незалежності судової влади від політиків

(усунення політичних органів від вирішення питань суддівської кар’єри – призначення, переведення, звільнення суддів; більшість суддів, обраних самим суддями в складі кваліфікаційно-дисциплінарного органу);

  • Забезпечення гідних умов праці для суддів

(достойний рівень суддівської винагороди, забезпечення судів приміщеннями з комфортними залами судових засідань і кабінетами суддів);

  • Зменшення навантаження на суддів і суди

(ефективні альтернативні способи вирішення незначних спорів, запровадження електронного судочинства);

  • Запровадження європейських стандартів щодо побудови і функціонування судової системи

(утворення єдиного органу, який відповідає за кваліфікаційні і дисциплінарні процедури щодо суддів і є одночасно органом суддівського самоврядування і функціонує відкрито і прозоро, перехід до триланкової системи судів);

  • Призначення суддів на посади в новостворених (реорганізованих) судах на прозорих конкурсних засадах

(прозорі і чесні конкурси, які гарантують можливість зайняття посади в реорганізованих судах вищого рівня – ВСУ і апеляційних - для всіх суддів та інших фахівців у сфері права, які відповідають критеріям доброчесності і мають відповідний кваліфікаційний рівень; проходження прозорого конкурсу забезпечить довіру з боку суспільства і позбавить можливості представників виконавчої і законодавчої влад безпідставно звинувачувати і перекладати відповідальність на суди);

  • Забезпечення можливості піти в відставку/звільнитися за власним бажанням для тих суддів, які не бажатимуть проходити конкурс або переатестацію

(включно з забезпеченням права на отримання вихідної допомоги);

  • Створення дієвого механізму запобігання тиску на суд

(запровадження гарантій для суддів, які повідомляють про тиск і притягнення до відповідальності осіб, які чинять такий тиск)