exit
search
28 жовтня 2015

Новий закон "Про Національну поліцію" повністю набере чинності 7 листопада.

Але Кабінет Міністрів вже зараз почав системно порушувати його вимоги.

Другий тиждень поспіль уряд займається створенням нових підрозділів поліції.

Спочатку у МВС анонсували створення до 5 листопада кіберполіції.

Ця новина стала дуже популярною у суспільстві, особливо після оголошення розміру заробітної плати поліцейської майбутньої підрозділу – біля 30 тисяч гривень.

Надалі – вирішено створити Департамент захисту економіки. Потім –Департамент протидії наркозлочинності.

Якщо дивитися на назву цих підрозділів, вони здаються важливими і потрібними в нинішніх умовах.

Але утворення таких органів виглядає як спроба терміново працевлаштувати важливих осіб: оскільки кіберполіція створюється на базі існуючого управління боротьби з кіберзлочинністю, а Департамент захисту економіки – Департаменту протидії злочинності у сфері економіки.

З іншого боку, Кабінет Міністрів вийшов за межі своїх законних повноважень при створенні цих підрозділів. Так, у частині 3 статті 13 закону про національну поліцію визначений вичерпний перелік з шести підрозділів Національної поліції, до якого входять:

- кримінальна поліція;

- патрульна поліція;

- органи досудового розслідування;

- поліція охорони;

- спеціальна поліція;

- поліція особливого призначення.

В цьому списку немає ні кіберполіції, ні Департаменту захисту економіки. Названі структури можуть лише входити як складові елементи кримінальної поліції чи органів досудового розслідування, а не бути повністю відокремленими.

Також уряд порушив процедуру утворення цих органів. Для визначення структури поліції, а також структури територіальних органів поліції, потрібні пропозиції керівника Національної поліції (стаття 15 закону).

Без таких пропозицій керівника будь-яке рішення Міністра внутрішніх справ і Кабінету Міністрів є нелегітимним. Він досі ще не призначений, а тому будь-які маніпуляції зі структурою і призначеннями є незаконними.

Складається ситуація, коли уряд і МВС подібними політичними рішеннями хочуть поставити майбутнього керівника поліції перед фактом: нібито "будеш керувати таким органом, з такими функціями, а твоє бачення нікого не цікавить".

Очевидно, що Міністерство юстиції повинно також сказати своє слово про відповідність цих рішень положенням закону.

В іншому випадку, уряду надалі ніщо не заважатиме знову відновити діяльність ветеринарної міліції, транспортної міліції, управлінь по боротьбі з організованою злочинністю, які були ліквідовані на підставі закону від 12 лютого 2015 року, або піти на інші відверті порушення закону про поліцію.

Олександр Банчук, Центр політико-правових реформ, для УП