exit
search
12 жовтня 2015

У Львові відбувся семінар-тренінг для громадськості щодо поліпшення якості адміністративних послуг

9 жовтня 2015 року у Львові відбувся семінар-тренінг «Роль громадськості у покращенні якості надання адміністративних послуг».

Захід організовано Центром політико-правових реформ (м. Київ) та Центром досліджень місцевого самоврядування (м. Львів).

Метою заходу було ознайомлення представників громадських організацій та громадських активістів з питаннями покращення якості надання адміністративних послуг через вдосконалення діяльності центрів надання адміністративних послуг (ЦНАП) та залучення громадськості до моніторингу за їх діяльністю.

Завданнями заходу було обговорити тенденції і перспективи державної політики у сфері адміністративних послуг, ознайомитись з досвідом діяльності кращих ЦНАП на прикладі м. Луцька і Волинської області, сприяти активізації діяльності представників громадських організацій для їх впливу на політику децентралізації і створення центрів надання адміністративних послуг (ЦНАП), представити механізми моніторингу та взаємодії громади і влади для формування дієвих ЦНАП.

Захід організовано для представників громадських організацій західного регіону України та з залученням представників ЦНАП та Львівської ОДА.

Особливість проведення заходу обумовлена необхідністю залучення громадськості до співпраці з владою для формування належних ЦНАП в містах і районах, адже загалом в Україні налічується більше 600 ЦНАП. Одним з інструментів такої співпраці могла б бути компетентність громадських активістів проводити моніторинг діяльності ЦНАП відповідно до вимог Закону «Про адміністративні послуги» та концепції «універсам послуг».

На початку заходу модератором було проведено  опитування очікувань учасників. Загалом вони поставили майже 20 питань до обговорення.

Серед питань, які особливо зацікавили громадських активістів, були:

- Адмінпослуги в районах - села і малі міста

- Навчання адміністраторів ЦНАП (робота з клієнтом)

- Електронні послуги – як і коли можна буде їх отримувати ?

- Найнеобхідніші послуги громадянам – які вони?

- ЦНАП райдержадміністрацій і адміністративно-територіальна реформа – як це буде?

- Як підвищити роль громадськості?

- Взаємодія ЦНАП і територіальних органів ЦОВВ

- Роль ОДА у формуванні належних ЦНАП

- Громадський моніторинг ЦНАП

- Відносини ЦНАП і Державної міграційної служби

- Критерії оцінки, стандарти послуг, законодавство щодо послуг

- ЦНАП в об’єднаних територіальних громадахтощо.       

Експерти, які представляли свої доповіді, врахували ці побажання учасників і виносили їх на обговорення під час заходу та при підведенні підсумків.

Зокрема, Віктор Тимощук, заступник голови правління ЦППР, поінформував присутніх про основні напрями реформування системи надання адміністративних послуг: дерегуляція, децентралізація, створення ЦНАП, впорядкування оплати за послуги і створення бази для надання послуг електронним способом. Він вказав на базові адмінпослуги, які необхідно передати (або делегувати) органам місцевого самоврядування та включити до надання у ЦНАП. Це ті, які найбільш необхідні громадянам: реєстрація актів цивільного стану, місця проживання, бізнесу і нерухомості, видача (обмін) паспортів та посвідчень водія, реєстрація транспортних засобів, тощо. Експерт вказав на важливість дерегуляції послуг (тобто, вилучення «зайвих» послуг), про переваги від децентралізації послуг, тобто передачі їх місцевим органам та встановлення адекватної вартості послуг.

Керівник ЦНАП м.Луцька Лариса Карп’як представила досягнення свого міста у поліпшенні якості послуг. Вона розповіла про роботу ЦНАП у місті Луцьку, де надаються практично всі послуги Луцької міської ради та територіальних підрозділів центральних органів виконавчої влади (ЦОВВ) (всього 289 послуг). На сьогодні ЦНАП м. Луцька є одним із кращих щодо залучення адміністративних послуг ЦОВВ. До нього щодня звертається біля 900 мешканців міста за отриманням базових послуг, з яких найбільш популярними є послуги з реєстрації бізнесу і нерухомості, видача паспортів (в т.ч. і закордонного біометричного), реєстрація проживання, послуги щодо землі, тощо. У ЦНАП налагоджена система контролю за діяльністю адміністраторів, їх компетентністю, а також система зворотного зв’язку з замовниками послуг, яка дозволяє реагувати на зауваження і проблеми громадян. У м. Луцьку громадяни з практично з усіх питань звертаються до ЦНАП, де проводять свій прийом міський голова, його заступники, керівники підрозділів. Тобто, у Луцьку ЦНАП – це дійсно інтегрований офіс для громадян.

Досвід Волинської області загалом у сфері реформування адмінпослуг представив заступник керівника апарату ОДА Роман Матвійчук. Цей досвід та координуюча роль ОДА на даний час є унікальними в Україні. ОДА зуміла посприяти залученню до роботи у ЦНАП територіальних підрозділів ЦОВВ та організувати в єдину мережу 20 ЦНАП області, підтримує технічне забезпечення і функціонування програми електронного документообігу, зберігає всю інформацію щодо послуг на своєму сервері. Активно проводиться підготовка і навчання адміністраторів ЦНАП області у ЦНАП м. Луцька та у обласному центрі перепідготовки та підвищення кваліфікації. Створено портал адмінпослуг м. Луцька, який стане базою порталу ЦІНАП області. Впроваджено надання 8 електронних послуг через портал, тобто замовлення і отримання результату через Інтернет.

І. Бригілевич, заступник голови правління ЦДМС, звернув увагу на необхідності розвитку належних ЦНАП, про які б мали знати громадяни і до яких вони мали б потребу звертатися. Для цього необхідно об’єднати зусилля органів влади всіх рівнів і громадськості. ЦНАП стануть належними за умови, якщо там буде надаватися більшість необхідних громадянам послуг, будуть створені необхідні умови щодо інформування, консультування та обслуговування громадян. Одним з важливих елементів створення належних ЦНАП є участь громадськості у цьому процесі. Йдеться про моніторинг діяльності ЦНАП і співпрацю з органами влади шляхом надання пропозицій і рекомендацій для поліпшення якості послуг. Учасниками заходу були обговорені критерії оцінювання ЦНАП, які розроблені експертами ЦППР, та надані рекомендації для використання при проведенні практичного моніторингу.

Г.Кохан представила доповідь про способи зворотного зв’язку з замовниками послуг та наголосила на важливості  врахування їх результатів в діяльності ЦНАП . Під час реалізації проекту ПРООН напрацьовані практичні механізми отримання інформації від громадян і  використання її для поліпшення якості послуг.

Учасники заходи взяли активну участь у обговоренні представлених тем, а також  підтримали потребу формування і реалізації державою послідовної політики щодо розвитку ЦНАП та реальної передачі послуг ЦОВВ до ЦНАП. 

Семінар-тренінг проведено за фінансової підтримки Представництва Фонду Ф. Науманна в Україні, а також проекту ПРООН/ЄС «Поширення кращих практик недержавного моніторингу надання адміністративних послуг».