exit
search
2 жовтня 2015

Якщо Міністерство юстиції не передумає - на українців чекає колапс із реєстрацією нерухомості та бізнесу.

Минулого жовтня десятки тисяч українців зіштовхнулися з проблемою отримання адміністративних послуг, пов'язаних з паспортною системою і реєстрацією місця проживання. Але, схоже, наш уряд нічого не вчиться. Інакше б відмовився від непідготовлених експериментів, подібних до того, який очікує на українців вже 4 жовтня. З цього дня варто очікувати ще більших черг під час реєстрації бізнесу та нерухомості, ніж були досі – а були вони значні.

Невідомо, чи це свідома провокація, чи просто недбальство, але Міністерство юстиції України запланувало, що з 4 жовтня прийом громадян щодо реєстрації бізнесу та нерухомості буде здійснюватися виключно через центри надання адміністративних послуг (далі – ЦНАП) та нотаріусів. Адміністратори ЦНАП начебто повинні здійснювати прийом заяв, сканування документів і їх введення у відповідні державні реєстри. Державні реєстратори (працівники Мін'юсту) будуть виконувати лише функції бек-офісу – тобто опрацьовуватимуть документи без присутності громадян.

Виглядає привабливо і, начебто, теоретично правильно. Проте вересень вже показав кілька проблем:

1) для роботи адміністраторів у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно використовується новий програмний продукт, що відрізняється від продукту, який використовується державними реєстраторами. До того ж він ще досить недосконалий (є проблеми з окремими полями програми, зі скануванням документів, з обміном даними тощо). Також має місце систематичне та тривале призупинення роботи реєстру, що призводить до втрати вже внесених даних. При цьому трапляються випадки, коли призупинення роботи реєстру триває по кілька годин;

2) сама вимога сканування заяви і документів виключно у присутності заявника (а цей процес забирає іноді до 1,5 годин на одну особу) призводить до виникнення великих черг;

3) Мін'юст (чи може це ексцес окремих виконавців) у спілкуванні з органами місцевого самоврядування та районними державними адміністраціями наполягає, що з 4 жовтня прийом громадян державними реєстраторами буде припинено, і всі громадяни мають звертатися виключно до ЦНАП. Підстава – закон "про дерегуляцію" від 12 лютого 2015 року.

Передбачуваний наслідок – ще більші черги за послугами з реєстрації бізнесу і нерухомості (бо останні 1,5 роки Мін'юст явно не справляється з цією роботою, принаймні у великих містах). При цьому весь негатив ляже на ЦНАПи, органи місцевого самоврядування та районні державні адміністрації.

Чи можна ще якось запобігти колапсу? Так.

По-перше, Мін'юст не повинен вводити в оману органи місцевого самоврядування і місцеві державні адміністрації щодо закону "про дерегуляцію". Його норми кажуть, що "повноваження державного реєстратора … з видачі та прийому документів можуть виконувати посадові особи органів місцевого самоврядування, адміністратори центрів надання адміністративних послуг, нотаріуси". Ключове слово тут "можуть".

По-друге, органи місцевого самоврядування і районні державні адміністрації (тобто їхні ЦНАП) повинні брати на себе функції фронт-офісу для послуг Мін'юсту лише у тому випадку, коли готові до цього. Тобто ці органи мають бути впевнені, що у них є достатня кількість площ у ЦНАП, робочих місць та підготовленого персоналу. Інакше негативні наслідки – будуть повністю виною місцевих керівників.

Отже, 4 жовтня 2015 року треба розглядати як нову можливість для найбільш просунутих міст і районів у забезпеченні максимальної інтегрованості послуг. Але і до цього дня, і після, треба ще доопрацювати програмні продукти, провести навчання персоналу і т.д. І кожне місто та район повинно визначити для себе, коли вони будуть готові до надання нових послуг.

Можливість для ідеального рішення настане лише після ухвалення законів, які передбачають децентралізацію повноважень з реєстрації бізнесу та нерухомості. Натомість непідготовлені експерименти можуть нашкодити цьому процесу.

Опубліковано:ТСН (блоги)

Наступна новина 7 вересня 2014