exit
search
3 липня 2014

Експерти закликають нову владу відмовитися від створення мега-бази даних про всіх громадян України

липня в офісі Уповноваженого Верховної Ради з прав людини відбулася прес-конференція на тему «Єдиний державний демографічний реєстр : старі застереження та нові загрози».

Закон, яким запроваджується Єдиний державний демографічний реєстр, був ухвалений у листопаді 2012 року. Згідно з ним, процес видачі документів будь-якій особі (і в тому числі запровадження біометричних паспортів) пов'язувався зі створенням так званого Єдиного державного демографічного реєстру. 

Фото прес-служби Уповноваженого ВР з прав людини

Правозахисники відразу виступили з протестом проти такого нововведення, адже Єдиний державний демографічний реєстр (ЄДДР) створює суттєві загрози для приватності особи, акумулюючи необмежену кількість даних про особу в руках держави, та надає доступ до цього ресурсу МВС. Зважаючи на умови посилення тиску влади на громадянське суспільство, така база даних могла бути використана проти громадян. І, як вважають правозахисники, неодмінно була б використана. Це стало очевидно під час зимових подій. 

"Нагадаю, як під час Євромайдану періодично “нізвідки” в інтернеті виникали списки протестувальників.  Із паспортними даними, домашніми адресами тощо,- нагадує голова правління Центру Громадянських Свобод Олександра Матвійчук - Як людина, що була в одному із таких списків, зазначу, що як тоді, так і зараз це ставить під загрозу не тільки право на приватність, але автоматично багато інших прав та свобод, в тому числі - життя та здоров’я людини. Це тільки один із прикладів можливого використання зведеної бази данних про кожного, яка замаскована під назвою “Єдиний державний демографічний  реєстр”.  Зрозуміло, з якою метою він створювався Януковичем та його оточенням. Питання, навіщо він нинішній владі, яка декларує прагнення жити по-новому?" 

Кілька тижнів тому законопроект 4751, який спрощує та здешевлює процес видачі документів, що посвідчують особу, та автоматично скасовує ЄДДР, не набрав потрібної кількості голосів, аби бути внесеним до сесійної зали. Хоча законопроект 4751 належить до переліку документів, які мають бути ухвалені згідно із зобов'язаннями України перед Радою Європи.

Саме на аспекті небезпеки ЄДДР для приватності наголошує й Офіс Омбудсмана. В доповіді Уповноваженого щодо стану дотримання прав людини в Украіні від 2014 року йдеться про те, що така база даних суперечить міжнародним стандартам та не є нормою для жодної цивілізованої країни.

"Необхідно на законодавчому рівні унеможливити монополію на інформації про особу для будь-якого держаного органу, навіть у тих випадках, коли така монополія переслідує найгуманніші цілі," - вважає Представник Департаменту з питань захисту персональних даних Секретаріату Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини  Омбудсмана Олена Біла.  

"Створення ЄДДР має ще одну специфічну сторону. Минулого року Кабмін передбачив на його створення майже 800 мільйонів гривень. Чи варто говорити, що в умовах війни Україна не може дозволити собі такі видатки?" Український уряд повинен  негайно припинити фінансування створення Єдиного державного демографічного реєстру. Витрачання 800 млн. гривень на цю мега-базу даних – є марнотратством, спрямованим на порушення прав людини, - вважає Віктор Тимощук, заступник голови правління Центру політико-правових реформ.

Він нагосив на тому, що уряд готує нам нові "сюрпризи": "Наразі Кабмін «підставляють» чиновники з Державної міграційної служби. Саме так можна оцінити просування урядового законопроекту 4991, яким планується зберігати у ЄДДР відбитки пальців громадян, і фактично легітимізувати корупційний і тоталітарний закон про ЄДДР Грицака-Януковича. Ми, громадськість, вимагаємо скасувати цей закон. На заміну пропонуємо виважений законопроект (№4751), який дозволить правомірно рухатися до безвізового режиму з ЄС, а для громадян забезпечити зручні та швидкі процедури отримання паспортів і справедливу плату за паспорти."

Голова комітету ВРУ з питань прав людини, національних меншин і міжнаціональних відносин Валерій Пацкан, автор законопроекту 4751, наголосив на важливості цього документу з точки зору децентралізації влади: "Якщо ми говоримо про децентралізацію влади, то якраз цей закон дає можливість наповнювати місцеві бюджети, в той час як монополія ЄДДР створює загрози для прав людини".

Органом, відповідальним за створення ЄДДР, є Державна міграційні служба. За словами Тетяни Нікітіної, заступника голови ДМС, закон про ЄДДР нереальний до виконання. Сама вона бачить багато недоліків, хоча відмовлятися від напрацювань у вигляді підзаконних актів, прийнятих після ухвалення закону, вважає недоречним.  План заходів щодо створення демреєстру насправді ще навіть не створений, запевнила вона, а "феєричні гроші, про які тут кажуть, не були виділені."

Валерій Пацкан заявив на це, що кошти не були виділені та "роздерибанені" саме завдяки зусиллям громадянського суспільства та окремих народних депутатів по приверненню увагу до цією проблеми. Також Пацкан запропонував представникам громадських організацій та ДМС створити спільну робочу групу в межах Комітету для напрацюванння уточнень законодавчих положень, пов'язаних із документами, що посвідчують особу та процедурами їх видачі.