exit
search
3 серпня 2009

Судова влада у фокусі конституційної реформи

Проблеми в українській системі правосуддя відомі давно: замовні рішення, зусебічний тиск, як у межах системи, так і ззовні, хронічний брак фінансування, що компенсується корупцією, численні зловживання і безвідповідальність суддів, відсутність логіки у розподілі повноважень між ланками судової системи... З кожним роком ці проблеми загострюються.

Мабуть, вперше системне бачення нової реформи у цій сфері було задекларовано у Концепції вдосконалення судівництва для утвердження справедливого суду в Україні, схваленій Указом Президента у 2006 р. та відповідних законопроектах, що були подані ним до Парламенту. Про бажання провести справжню реформу свідчив спосіб підготовки цих документів – до їх розроблення було залучено чимало фахівців, у тому числі авторитетних суддів у відставці, представників громадськості, науковців, мінімум політиків. Ці документи надсилалися на експертизу до усіх судів, до структур Ради Європи. З кожного питання заслуховувалася думка представників Ради суддів. Діюче керівництво судів не брало безпосередньої участі у розробці цих проектів. Незважаючи на обмеження певних повноважень Президента щодо судової гілки влади, сам Президент підтримав ці документи.

Та, на жаль, велике бажання окремих політичних сил та політиків під приводом реформи зміцнити свій вплив на суди, небажання керівництва судів втрачати свої важелі впливу, а також недостатня наполегливість Президента не дали зеленого світла цим документам у Парламенті.

На вирішення концептуальних проблем існуючої Конституції у частині регулювання правосуддя спрямовані серед іншого і проекти конституційної реформи. Йдеться про проект нової редакції Конституції, внесений 31 березня 2009 р. Президентом України, зміни до Конституції, запропоновані народними депутатами від фракції Партії регіонів (В. Янукович, О. Лавринович, О. Лукаш та інші) 8 липня 2008 р., а також Концептуальні засади подальшого здійснення судової реформи, що викладені у заяві VIII позачергового з’їзду суддів України від 7 грудня 2007 р. Останні, щоправда, не оформлені у вигляді законопроекту.

Також засоби масової інформації публікували начебто спільний проект нової редакції Конституції Партії регіонів та Блоку Юлії Тимошенко. Були й заяви Прем’єр-міністра Юлії Тимошенко про бачення нової Конституції. Однак ми не буд