exit
search
14 серпня 2019

Ще раз про комітети ВРУ ІХ скликання

У мережі з’явилася інформація про підготовку політичною силою «Слуга народу» переліку та предметів відання комітетів наступного скликання Верховної Ради України.

Позитивним є обраний напрямок зі зменшення кількості комітетів Парламенту, особливо в частині оптимізації комітетів, що мають низьке навантаження. Це важливо для посилення ефективності роботи Парламенту.

Питання формування комітетів та їх предметного відання важливе в контексті як майбутніх планів з потенційного посилення ролі комітетів, так і призначення керівництва комітетів Парламенту. Таким чином, можуть бути вирішені і проблеми законотворчого процесу, і питання функціонування парламентаризму в частині створення реальних для опозиції важелів впливу на роботу більшості.

З огляду на це нижче наведено окремі міркування щодо пропонованого новою більшістю переліку і предметів відання комітетів Парламенту.

  1. Сфера будівництва, віднесена до компетенції Комітету з питань місцевого самоврядування і регіональної політики, не притаманна для цього комітету. На нашу думку, питання будівництва стовідсотково мають бути віднесені до сфери відання іншого комітету. Таким комітетом може бути, наприклад, Комітет з питань транспорту, будівництва, зв’язку та інформатизації.
  2. Центр політико-правових реформ неодноразово наголошував на необхідності використання терміну «органи правопорядку», що є коректно порівняно з терміном радянського пережитку «правоохоронні органи». З огляду на цей підхід, що відображений у змінах до Конституції України 2016 року, назва Комітету з питань правоохоронної діяльності має бути замінена на Комітет з питань забезпечення правопорядку.
  3. Питання співпраці та взаємодії з Організацією Північноатлантичного договору (НАТО) має бути відображене в предметах відання Комітету з питань національної безпеки і оборони або Комітету з питань закордонних справ.
  4. Предмет відання новоствореного Комітету з реінтеграції тимчасового окупованих територій, прав людини та національних меншин викликає здивування. Питання національних меншин, прав людини може бути віднесено до компетенції Комітету з питань свободи слова (предмет відання якого без названих сфер залишається занадто звуженим). У цьому контексті абсолютно логічним виглядатиме передання Комітету з питань прав людини, свободи слова та ЗМІ опозиції, а Комітету з питань реінтеграції – більшості, оскільки це пряма сфера відповідальності Президента, і вироблення політики в цій сфері буде в руках більшості.

Комітетами Верховної Ради України, керівництво в яких мають отримати представники опозиції, є принаймні такі:

  • Комітет з питань Регламенту та організації роботи Верховної Ради України;
  • Комітет з питань прав людини, національних відносин та ЗМІ;
  • Комітет з питань запобігання корупції.

Призначення більшості членів Рахункової палати України та її Голови, Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини має здійснюватися за поданням опозиції. Інші питання функціонування опозиції мають знайти своє відображення в Законі України «Про Регламент Верховної Ради України».

Ігор Коліушко, голова правління Центру політико-правових реформ,
Богдан Бондаренко, експерт Центру політико-правових реформ

 

Нагадаємо, раніше експерти Центру політико-правових реформ направили новообраним народним депутатам України пропозиції з кількості та предметів відання комітетів Парламенту нового скликання.