exit
search
1 березня 2019

Інтеграція адміністративних послуг: ділимося досвідом і шукаємо нові практики

28 лютого – 1 березня у Києві представники ЦНАП, неурядових організацій, суб’єктів надання адміністративних послуг обмінювалися досвідом з інтеграції таких послуг до ЦНАП та дискутували з актуальних у цій сфері питань.

Модератором заходу виступив член правління ЦППР Віктор Тимощук, який першим порушив питання про суть ЦНАП та роль адміністратора у ЦНАП. Зокрема, чи може адміністратор безпосередньо надавати послуги, чи він повинен виступати тільки «посередником»? Сам експерт переконаний у тому, що адміністратор повинен одразу надавати швидкі послуги та що у ЦНАП можуть працювати й інші посадові особи органу, що утворив ЦНАП (з покладенням на них обов’язків адміністратора). Керівникам ЦНАП потрібно використовувати таку можливість, щоб зробити діяльність центру більш ефективною, у тому числі раціонально використовувати наявний людський ресурс органів влади.

Окрім того, на думку Віктора Тимощука, у ЦНАП послуги можуть надаватися представниками суб’єктів надання адмінпослуг, якщо це найбільш ефективний спосіб їх надання та додаткова зручність для громадян. Адже суть ЦНАП – саме в інтегрованості послуг, комфорті та швидкості обслуговування.

Одним і завдань для роботи в групах було складання переліку адміністративних послуг, які можуть надавати ЦНАП у випадку таких життєвих подій, як народження дитини, реєстрація шлюбу та смерть. Зокрема, група, яка працювала з життєвою ситуацією народження дитини, запропонувала такі послуги, окрім реєстрації факту народження житини: реєстрація місця проживання, оформлення державної допомоги при народженні, присвоєння податкового номера, оформлення закордонного паспорта (за потреби), запис до електронної черги до дитсадка, підписання декларації з лікарем, оформлення посвідчення багатодітної матері та ін. Цікаво, що, як зазначили учасники, в Україні вже є ЦНАП, де можна отримати більшість зазначених послуг за такої життєвої події.

Більше дискусій спричинило питання Віктора Тимощука, чи потрібні адміністративні послуги соціального характеру в ЦНАП. Думки учасників тренінгу розійшлися: групи висловлювалися і як категорично проти, так і за спробу інтеграції.

На противагу всім запереченням, директор ЦНАП у м. Луцьку Лариса Карп’як поділилася власним досвідом інтеграції соціальних послуг до центру. За її словами, соціальні послуги – такі ж самі, як і інші адміністративні послуги. У Луцьку процес їх інтеграції почався в 2016 році. Спочатку два працівники УСЗН розміщувалися в ЦНАП, забираючи пакети документів, а адміністратори вчилися в них, незабаром у центрі з’явилися вакансії, які заповнили працівники УСЗН. Сьогодні в ЦНАП м. Луцьк надається 25 соціальних послуг, у тому числі допомога при народженні дитини, житлові субсидії тощо. Окрім того, пані Лариса, звернула увагу на деякі проблеми, які існують у цій сфері: відсутні типові інформаційні картки, доступ ЦНАП до реєстрів Мінспоцполітики та ін. – та поділилася власним баченням, як їх можна вирішити. До речі, остання важлива подія у ЦНАП Луцька – початок роботи адміністраторів ЦНАП у Державному реєстрі актів цивільного стану.

Досвідом інтеграції адміністративних послуг до ЦНАП на прикладі «Регіонального центру послуг» м. Харків також поділився експерт Фонду місцевої демократії, експерт мережі UPLAN Олег Конотопцев. Одна з порад експерта – для веб-сайтів ЦНАП: незважаючи на те, що для чиновників легше групувати послуги за суб’єктом їх надання, для громадян комфортніше подавати цю інформацію за моделлю життєвих ситуацій.

Учасники заходу мали можливість поспілкуватися та поставити питання, які їх хвилюють, представникам влади. Так, керівник профільної експертної групи Секретаріату КМУ Олександр Каменчук зазначив, що адміністративні послуги й надалі будуть децентралізуватися, зокрема це залишається пріоритетом на 2019 рік у Стратегії реформування державного управління. На його думку, внутрішні процедури організації роботи ЦНАП не мають бути однаковими, адже ця «внутрішня кухня» не цікава громадянам, головне для них – максимально зрозуміле та просте отримання послуги за мінімальну кількість часу. Таким чином, пан Олександр закликав керівників ЦНАП не боятися впроваджувати нові послуги та шукати найоптимальніші шляхи їх інтеграції. Також Олександр Каменчук звернув увагу присутніх на новий урядовий законопроект «Про адміністративну процедуру» (№9456).

Представниця Мін’юсту Олена Яворська проінформувала учасників про порядок реалізації Наказу міністерства №2825/2, який містить організаційні питання надання послуг ДРАЦС через ЦНАП.

Експерт ЦППР Євген Школьний детально зупинився на досвіді інтеграції послуг ДРАЦС до ЦНАП, зокрема розповів про успішні приклади кількох ЦНАП України.

На тренінгу не оминули увагою й паспортні послуги. Досвідом їх запровадження поділилася директор департаменту надання адміністративних послуг КМДА Наталія Шамрай. За її словами, це специфічні послуги, які вимагають особливої організації робочого місця, технічного забезпечення і захисту даних. Пані Наталія дала багато порад з приводу закупівлі обладнання, організації роботи адміністраторів тощо.

Експертка Львівського центру досліджень місцевого самоврядування та мережі UPLAN Христина Тибінка презентувала результати дослідження роботи 16 ЦНАП по всій Україні протягом 2017–2018 рр. Вона відзначила позитивні тенденції за цей час: збільшення інтегрованості послуг, покращення інфраструктури, відкриття територіальних підрозділів та віддалених робочих місць ЦНАП, запровадження можливості оплати послуг.

У межах дводенного заходу учасники відвідали екскурсію до ЦНАП Святошинської РДА в м. Києві, яку провела його керівник Юлія Шпак. ЦНАП щодня приймає біля 400 заяв на адміністративні послуги, найпопулярнішими з яких є реєстрація місця проживання, паспортні послуги тощо. Також зараз ЦНАП готується до запуску надання нових послуг – реєстрації народження дитини, обміну посвідчення водія та реєстрації автотранспортних засобів.

Окрім того, учасники тренінгу отримали нове видання, підготовлене експертами ЦППР Віктором Тимощуком та Євгеном Школьним, «Механізми та виклики інтеграції базових адмінпослуг до ЦНАП», у якому описані найактуальніші проблеми, з якими стикаються ЦНАП при введенні нових послуг, усі можливі та найефективніші шляхи їх інтегрування та окремі добрі практики ЦНАП у містах Кременчук, Луцьк, Рівне, Харків.

Завантажити видання можна на сайті ЦППР за посиланням.

Захід відбувся у межах проекту «Посилення ролі громадянського суспільства у забезпеченні демократичних реформ і якості державної влади», що здійснюється Центром політико-правових реформ за підтримки Європейського Союзу, за участі експертів Громадської мережі публічного права та адміністрації UPLAN.