exit
search
21 грудня 2018

В Одесі відбувся тренінг з інтеграції базових адмінпослуг до ЦНАП

17-18 грудня в м. Одесі відбувся дводенний семінар-тренінг «Інтеграція нових послуг до ЦНАП: виклики та шляхи подолання». Метою тренінгу було обговорення законодавчих та практичних проблем інтеграції усіх найпопулярніших серед громадян адміністративних послуг до центрів надання адміністративних послуг (далі – ЦНАП), а також шляхів забезпечення їх максимальної якості для громадян за нового рівня інтегрованості. До участі у тренінгу, окрім посадових осіб міської влади Одеси, були запрошені керівники/адміністратори окремих міських ЦНАП та ЦНАП ОТГ (з Одеської, Херсонської областей, з Херсона та Миколаєва), представники департаменту соціальної та сімейної політики Одеської ОДА, а також посадові особи Головного територіального управління юстиції у Одеській області.

Учасників привітали модератори заходу – заступник Голови правління ЦППР Віктор Тимощук та директор Одеського інституту соціальних технологій та експерт мережі UPLAN Андрій Крупник.

«Сьогодні нам потрібно творчо, інтелектуально попрацювати, щоб кожен поїхав додому із якимось новим розумінням, що відбувається у сфері адмінпослуг. Із досвіду минулих років я можу сказати, що те, що зароджується у середовищі активних, небайдужих, мислячих людей, – починає добре пробиватися через асфальт і з’являтися у нашому житті», – звернувся до учасників Андрій Крупник.

Розпочався захід з дискусії про суть ЦНАП та посади/ролі адміністратора. Віктор Тимощук зазначив, що ЦНАП має бути саме інтегрованим офісом з широким комплексом адмінпослуг, а функції з їх надання можуть покладатися не тільки на адміністраторів. «Для багатьох ЦНАП – це передусім будівля. Тобто офіс з якісним ремонтом. Однак деякі посадовці недостатньо розуміють його ключове призначення. Так, хороший офіс потрібен, але акцент має бути зроблений саме на набір послуг. Що відрізняє ЦНАП від будь-якої відомчої установи? Це офіс, де людина може вирішити багато різних проблем за один або мінімальну кількість візитів. І саме це його конкурентна перевага.  Також є стереотип, що у ЦНАП перша роль має відводитися виключно адміністратору. Тобто у приміщенні ЦНАП мовляв тільки він все має надавати. Але насправді на одну посадову особу можуть покладатися різні функції. Чи це державний реєстратор, чи це головний спеціаліст – кваліфікаційні вимоги до них однакові. Усі вони можуть виконувати функції адміністратора, якщо це прописати у їх посадових інструкціях», – зазначив Тимощук.

Своєю чергою директор Департаменту надання адміністративних послуг Одеської міської ради Євгенія Абрамова зазначила, що для неї ЦНАП – це місце де член територіальної громадини може вирішити всі свої питання. «Це місце має бути належно організоване як просторово, так і технологічно. Людині має бути зрозуміло, куди вона йде, що зможе вирішити, і у який спосіб. Людина не має розбиратися, вникати і переживати як пройти усі етапи отримання послуги. Вона має тільки розуміти де саме їй замовити послугу і отримати результат на законній основі. А розбиратись у деталях – хто кому передає документи, або чому не передає…це не має бути її клопотом», – резюмувала Абрамова. 

Усі учасники дискусії зійшлись на тому, що ЦНАП має бути інтегрованим офісом, де відвідувач може замовити широкий пакет послуг за один візит, в тому числі за настання у нього життєвої ситуації (народження дитини, шлюб, переїзд тощо). Після цього розпочалася презентація досвіду ЦНАП у м. Одеси зі створення, облаштування приміщення, інтеграції послуг та забезпечення ефективної роботи адміністраторів. Цей досвід представила директор Департаменту надання адміністративних послуг Одеської міської ради Євгенія Абрамова, повідомивши учасникам такі цікаві деталі:

  • цього року ЦНАПу виповнилося 5 років. У 2013 році це було маленьке приміщення, у якому працювали 30 людей, які не до кінця розуміли, як реалізовувати надані повноваження;
  • у Малиновському і Київському районах міста відкрили 2 територіальні підрозділи ЦНАП, а ще 2 у процесі облаштування;
  • залежно від послуг середнє навантаження на адміністратора – 15-30 послуг на день;
  • на базі ЦНАП викладається курс підготовки кадрів молодого адміністратора одним з ВНЗ Одеси, а також постійно проводяться тренінги з актуальних тем;
  • у 2018 р. в Одесі утворено першу в Україні профспілку адміністраторів ЦНАП;
  • в Одеських ЦНАП є власний сайт, Facebook-сторінка та YouTube-канал, на якому можна спостерігати за будь-яким відділенням у режимі реального часу;
  • ЦНАП має велике приміщення, комфортні умови для очікування, обладнану кімнату матері та дитини, а для старших діток – дитячу кімнату.

Надалі всі учасники тренінгу розділились на групи, щоб визначити можливі плюси та мінуси від інтеграції соціальних послуг до ЦНАП. Після цього представники кожної з груп представили результати своїх обговорень. Практично всі учасники зійшлись на тому, що інтегрувати соціальні послуги до ЦНАП таки потрібно, бо це буде відповідати інтересам громадян. Але робити це треба виважено та з урахуванням усіх потенційних ризиків та проблем.

На завершення тренінгу, перед виїздом учасників до Одеського ЦНАП, із інформацією про останні новини у сфері державної політики щодо системи надання адміністративних послуг поділився керівник експертної групи координації адміністративних послуг та адміністративних процедур Директорату публічної адміністрації Секретаріату Кабінету Міністрів України Олександ Каменчук.

«Розпорядження №523 щодо переліку послуг у ЦНАП буде розділене на блоки. Тобто ми хочемо запропонувати, щоб перелік послуг залежав від статусу адміністративно-територіальної одиниці ЦНАП. Великі ЦНАП – це одна кількість послуг, ЦНАП міст середнього рівня – інша, для ОТГ – теж свій перелік. Ці переліки послуг для них будуть обов’язкові. А вже решту послуг ЦНАП зможе вводити у свій офіс за бажанням», – зазначив Олександр Каменчук. Також він повідомив представників ЦНАП і про зміни в роботі, що їх очікуватимуть у разі ухваленн Закону про адміністративну процедуру: «Незабаром планується прийняття закону про адміністративну процедуру. Він зачепить певною мірою і ЦНАП. Наприклад, заяву і всі документи, які буде подавати громадянин для отримання послуги адміністратор ЦНАП буде змушений приймати у будь-якому випадку. У разі недостатності якогось із них або подання неналежних документів – ця посадова особа може лише попередити заявника. А рішення вже приймає суб’єкт надання послуги. До цього суб’єкта   разі потреби і позиватимуться до суду».

На завершення першого дня тренінгу усі присутні вирушили на екскурсію до ЦНАП м. Одеси, щоб на власні очі побачити, як він функціонує та надає адміністративні послуги.

Другий день семінару-тренінгу розпочався з презентації результатів громадської оцінки ЦНАП м. Харкова від експерта «Фонду місцевої демократії» та мережі U-PLAN Олега Конотопцева. Експерт виділив основні позитивні та негативні аспекти роботи таких центрів. «Відкриття таких центрів варто продовжити, вони чудові. А от що проблематично – так це надмірне скупчення ЦНАПів у деяких районах. Наприклад, відстань між територіальними підрозділами Холодногірського та Новобаварського ЦНАП – усього 700 м. А в деяких підрозділах спостерігається «кабінетна система», тож там треба зробити «відкритий простір». А ще зберігається окремий прийом окремих суб’єктів надання адмінпослуг, що зайшли до ЦНАП. Якщо ці органи не хочуть віддавати послуги адміністраторам – вони мають дотримуватись їх режиму роботи», – резюмував Олег Конотопцев.

Про рівень інтегрованості адміністративних послуг до ЦНАП на прикладі чотирьох областей за результатами моніторингу від проекту МТД «Партнерство для розвитку міст» (ПРОМІС) розповіла учасникам експерт Центру досліджень місцевого самоврядування та мережі U-PLAN Христина Тибінка. Вона озвучила, зокрема, що 5 з 16 ЦНАП – не надають послуг реєстрації бізнесу; 3 з 16 – не надають послуг реєстрації місця проживання та паспортних послуг; 10 з 16 – не надають соціальних послуг; 5 – не надають дозволів/декларацій ДАБІ. «Лише в одному центрі є представники органів, які надають пенсійні послуги, послуги РАЦС, посвідчення водія та проводять реєстрацію транспортних засобів», – розповіла Христина Тибінка.

Після виступу експертів учасники тренінгу перейшли до обговорення питань інтеграції послуг з реєстрації актів цивільного стану (РАЦС) до ЦНАП. На захід завітали заступник начальника вiддiлу державної реєстрацiї aктів цивiльного стану управлiння державноi peєстрації Головного територiального управлiння юстицiї у Одеськiй областi Наталія Кулібабіна і провiдний спецiалiст вiддiлу державної реестрацiї актів циiльного стану управлiння державноi peєcтрації Головного територiального управлiння юстицii в Одеськiй областi Iрина Карась. Вони роз’яснили положення нового Наказу Мін’юсту № 2825/5 про організаційні аспекти інтеграції послуг РАЦС до ЦНАП, а також відповіли на запитання учасників про практичні аспекти такої інтеграції.

«У новому Наказі велика відповідальність покладається на адміністраторів ЦНАП, адже заявник подає їм заяву на отримання послуги з РАЦС. Адміністратору потрібно встановити особу, прийняти документи тощо. Також законодавством встановлено алгоритм дій. Так, особа подає заяву з документами, а представник ЦНАП протягом доби має принести їх в орган реєстрації актів цивільного стану для проведення реєстрації. Коли останній її виконає, працівник ЦНАП знову туди приходить і після складання акта прийому-передачі отримує свідоцтво або виписку з Державного реєстру для подальшої видачі заявнику. У актовому записі ставиться відмітка, що представник ЦНАП отримав документ», – повідомила Наталія Кулібабіна.

Наостанок на заході із презентацією виступила Лариса Карп’як – керівник ЦНАП у м. Луцьку. Вона розказала учасникам про здобутки і новації ЦНАП свого міста, його досвід з інтеграції послуг у сфері соціального захисту і паспортних послуг.

«Що потрібно для введення паспортних послуг до ЦНАП? Перше – підписати меморандум з обласним управлінням ДМС. Другий крок – підписати договір про часткову обробку персональних даних, третій – сформувати заявку на отримання логіну для доступу до їхнього реєстру. І наостанок потрібно здійснити реєстрацію користувача – адміністратора безпосередньо в системі отримання ключів»,  пояснила учасникам Лариса Карпяк. Вона запевнила, що паспортні послуги в ЦНАП приносять високі прибутки місцевому бюджету: «У 2016 році ми придбали 5 робочих станцій і витратили на них 1 млн 200 тис. грн. Але вони окупилися всього за півтора місяці».

Захід відбувся в рамках межах «Посилення ролі громадянського суспільства у забезпеченні демократичних реформ і якості державної влади», що здійснюється Центром політико-правових реформ за фінансування Європейського Союзу.

Наступна новина 10 грудня 2018