exit
search
17 жовтня 2018

Політичний аналіз подій за період з 8 по 15 жовтня 2018 року

Щотижневий політичний аналіз Центру політико-правових реформ включає аналіз найважливіших процесів та подій у сферах конституціоналізму, політичних партій та виборів, урядування та публічної адміністрації, судівництва, протидії корупції, кримінальної юстиції, та ін.

У рубриці "Щотижневий політичний аналіз" подана вся щотижнева аналітика, здійснювана Центром політико-правових реформ.

Якщо ви бажаєте отримувати експертний аналіз електронною поштою – за останній тиждень і щовівторка – прохання надіслати листа за адресою media@pravo.org.ua.

Політичний аналіз за 8–15 жовтня

Депутати пропонують обмежити доступ до декларацій частини правоохоронців та зробити їх перевірку недієвою

1. Експертна позиція ЦППР

1 жовтня до Верховної Ради України група депутатів внесла законопроект, що пропонує встановити особливий порядок декларування для осіб, які працюють в органах правопорядку та здійснюють оперативно-розшукову діяльність, і працівників розвідувальних та контррозвідувальних органів і підрозділів.

2. Позиція відповідних органів влади

Автори законопроекту вважають, що встановлення такого особливого порядку декларування та інших заходів фінансового контролю дозволить уникнути розкриття належності цих осіб до підрозділів, що здійснюють оперативно-розшукову, розвідувальну та контррозвідувальну діяльність.

3. Експертна оцінка позиції відповідних органів влади

У Законі України «Про запобігання корупції» є положення, яке дозволяє визначити особливий порядок проведення заходів фінансового контролю для осіб, перебування яких на посадах становить державну таємницю. Виконати його на практиці не вдається, оскільки НАЗК досі не затвердило цей порядок через відсутність погодження розвідувальних, контррозвідувальних органів, органів правопорядку. Зараз кожен відповідний орган самостійно визначає, яким чином подаються і перевіряються декларації цих категорій посадовців.

Запропоновані положення також створюють передумови для недієвості фінансового контролю, оскільки порядок його проведення буде визначатися керівниками органів правопорядку, розвідувальних та контррозвідувальних органів за погодженням із НАЗК. Доступ до декларацій буде надаватися лише уповноваженим особам Агентства після рішення керівника органу, у якому працює відповідний суб’єкт декларування. Керівники цих органів зможуть на власний розсуд відмовляти в наданні доступу до відповідної інформації з необмеженого кола причин. Таким чином, ці умови створюють додаткові корупційні ризики та нівелюють дієвість заходів фінансового контролю.

Встановлення зазначених винятків для досить широкого кола осіб може призвести до того, що інші категорії суб’єктів декларування також апелюватимуть до певних особливостей своєї діяльності (наприклад, до наявності доступу до державної таємниці), щоб повернутися до паперової форми декларування майна й активів, а також уникнути дієвого фінансового контролю.

4. Необхідні регуляції, які вимагають від органу діяти відповідним чином

Статті 45–52-1 Закону «Про запобігання корупції»; п. 4 ч. 1 ст. 8 «Про державну таємницю»; Звід відомостей, що становлять державну таємницю.

5. Пропозиція ЦППР: як вирішити проблему, використовуючи юридичні механізми

Законопроект має бути відхилений як такий, що містить суттєві корупціогенні фактори. Ст. 52-1 Закону «Про запобігання корупції» дозволяє встановити окремий порядок здійснення заходів фінансового контролю для розвідників, контррозвідників та інших осіб, чиє перебування на посадах становить державну таємницю, що наразі є достатнім заходом. Ключовим завданням залишається затвердження порядку здійснення заходів фінансового контролю щодо цих осіб Національним агентством з питань запобігання корупції за погодженням із відповідними органами.

Усі політичні аналізи