exit
search
29 червня 2018

Чи відповідають ЦНАП якості, яку громадяни хочуть бачити: у Дніпрі відбувся тренінг з інтеграції нових послуг до ЦНАП

25-26 червня у місті Дніпро відбувся дводенний тренінг «Інтеграція нових послуг до центрів надання адміністративних послуг: виклики та шляхи подолання». Учасники дізналися про законодавчі та практичні проблеми інтеграції найпопулярніших серед громадян адміністративних послуг до ЦНАП, а також про шляхи забезпечення їхньої максимальної якості за нового формату роботи.

Щоб обговорити ці проблеми, у Дніпрі зібрались керівники ЦНАП та управлінь соцзахисту населення з Дніпропетровської, Запорізької, Кіровоградської та Полтавської областей, представники Дніпропетровської ОДА, РАЦС та експерти.

Заступник голови правління Центру політико-правових реформ Віктор Тимощук зазначив: «Ми завжди ставимо собі питання: чи це те, що наші громадяни очікують? Чи відповідають ЦНАП тій якості, яку ми би хотіли в них бачити? І є одне з питань, на яке, ми вважаємо, треба буде давати відповідь протягом наступних років: навіть якщо у вас є хороша інфраструктура, гарні приміщення, все ж таки ми на першому місці для ЦНАП ставимо набір послуг, які там може отримати людина. Після прийняття оновленої редакції розпорядження КМУ № 523 в жовтні 2017 року, коли там з’явилися адмінпослуги соціального характеру, послуги РАЦС, реєстрації транспортних засобів, ми для себе ставимо питання: як зробити так, щоби ці послуги реально з’явилися у ЦНАП. Друге питання: а чи потрібні вони там?».

Начальник управління з питань розвитку адміністративних послуг департаменту економічного розвитку Дніпропетровської облдержадміністрації Олена Лічманенко впевнена, що таке обговорення стане потужним поштовхом для створення абсолютно нового, високоякісного сервісного обслуговування в ЦНАП, для формування та розбудови дієвої мережі клієнтоорієнтованих Центрів, на позиціонування ЦНАП у суспільстві як «супермаркету послуг».

На думку експерта ЦППР Євгена Школьного, основною ознакою належного ЦНАП, по-перше, є інтегрованість послуг: «Ми вважаємо, що ЦНАП цінний тоді, коли людина може прийти в одне приміщення і замовити там максимальний пакет послуг. По-друге, адекватне приміщення з достатньою площею, облаштованими зонами очікування, обслуговування, консультування, бек-офісом, доступною інфраструктурою, необхідною технікою, і, звичайно, добре підготовленим персоналом. Результати моніторингу ЦНАП в контексті інтегрованості до них послуг у чотирьох областях України (Вінницькій, Івано-Франківській, Запорізькій та Полтавській), який було проведено проектом ПРОМІС, свідчать про те, що в цих чотирьох областях є дуже хороша база для інтеграції послуг».

Голова правління «Дніпровського центру соціальних досліджень» Анна Колохіна представила результати дослідження досвіду інтеграції послуг у ЦНАП 13-ти міст Дніпропетровської області: «Майже рік тому ми зафіксували певні зрушення стосовно надання соціальних послуг у цих ЦНАП. Це не стосувалося призначення субсидій, але вже були «пакетні» послуги. Крім того, ми побачили, що частково такі послуги надаються у містах. Жовті Води та Павлоград. Що стосується реєстрації актів цивільного стану, у Кривому Розі і Кам’янському вже почали надавати послуги з реєстрації народження дитини, а криворізький ЦНАП першим в області розпочав видачу біометричних паспортів». На думку Анни Колохіної, ситуація у місцевих ЦНАП поступово змінюється на кращу. Зокрема, послуги з видачі закордонних біометричних паспортів та ID-карток надаються вже в п’яти міських ЦНАП області.

Під час «мозкового штурму» учасники тренінгу дійшли висновку, що соціальні послуги можна і треба надавати у ЦНАП, адміністратори мають всі можливості задля того, щоб забезпечити якісну роботу. А для того, щоб запровадити надання таких послуг у ЦНАП, не потрібно додаткової нормативно-правової бази, лише відповідні рішення місцевих органів самоврядування.

Цю тезу підтверджує досвід ЦНАП Луцька та Кам’янського Дніпропетровської області, які зараз є одними з провідних ЦНАП України щодо надання інтегрованих послуг.

За словами Лариси Карп’як, директора департаменту «Центр надання адміністративних послуг» Луцької міської ради, соціальні послуги до Луцького ЦНАП зайшли вже давно: «Ми пішли таким шляхом, що два представники департаменту соцполітики перейшли в нашу структуру. Відповідно, біля них навчилися за цей період адміністратори, а тоді був дуже шалений попит на субсидію, і ми запропонували свою допомогу: давайте, ми будемо приймати, а вам передавати готові документи. В нас електронний документообіг, і ми для них всі документи скануємо. Крім того, реєстр громади у нас з 2016 року, вже наповнений на 90 %. Розпорядження міського голови працівникам департаменту ЦНАП і департаменту соцполітики дало доступ до цього реєстру, і ми на сьогодні від наших містян ніяких довідок про склад сім’ї не вимагаємо».

Також Лариса Карп’юк розповіла, що адміністратори самостійно видають такі довідки. Крім того, на минулому тижні у ЦНАП запустили акцію: «Прийди перевір свої дані в реєстрі для того, щоб в майбутньому отримувати послугу за 3 хвилини». І охочих виявилося багато.

У Кам’янському реалізовано унікальний для міст обласного значення проект: створена мережа багатофункціональних центрів надання адміністративних послуг. Державні і муніципальні послуги стали територіально наближені до людей. Це зручно для громадян і суттєво економить їхній час.

«Якщо в період існування одного Центрального ЦНАП кількість клієнтів за місяць становила близько 5 тисяч осіб, то після відкриття філій ЦНАП в районах і розширення спектра послуг середньомісячна кількість клієнтів зросла до 25 тисяч. Зараз у кожному з трьох районів міста можна отримати весь перелік послуг ЦНАП. Створення філій дозволило ввести принцип екстериторіальності в отриманні документів», – зазначила директор департаменту муніципальних послуг та регуляторної політики Камянської міської ради Марина Гурська.

Одним з популярних проектів Кам’янського ЦНАП є мобільний офіс. Це соціальний проект, який дозволяє в форматі віддаленого робочого місця прийняти документи для отримання адміністративних послуг. Адміністратор за допомогою портативного апаратного комплексу може надати послугу в будь-якому місці: вдома, в лікарні, або там, де знаходиться заявник.

Начальник відділу видачі паспортів департаменту адміністративних послуг виконкому Криворізької міської ради Анна Агапова розповіла про те, як налаштувати видачу паспортів у ЦНАП: «Підготовка до початку видачі паспортних документів тривала приблизно півроку: закупівля обладнання, облаштування приміщень, отримання договорів-доручень з Державною міграційною службою, підключення каналів спеціальних зв’язків. Зараз у Кривому Розі вже три ЦНАП надають паспортні послуги. За даний період було прийнято близько 7 тисяч замовників закордонних паспортів та 376 замовників на оформлення ID-картки. Загалом сума сплати адміністративного збору до міського бюджету принесла більше 2 млн грн.».

Директор департаменту адміністративних послуг виконкому Криворізької міської ради Наталія Романовська презентувала проект «Віза мобільна», який включає мобільний офіс-трансформер, мобільні кейси та мобільні додатки.

Мобільний офіс муніципальних послуг – спеціальне авто, мобільний модуль-трансформер, повністю облаштований місцями для одночасної роботи 4 адміністраторів та 10 відвідувачів-замовників послуг. Вдень мобільний офіс обслуговує мінімум 100 осіб.

Мешканці Кривого Рогу мають можливість завантажити в телефони мобільний додаток «Ваш Центр Віза», який містить всю необхідну інформацію. Також є можливість попереднього запису як на прийом до адміністраторів, так і на оформлення біометричних паспортів.

Наталія Романовська висловила думку, що «в перспективі мобільні послуги будуть більш затребувані, ніж безпосередньо в Центрах, тому що послуги йдуть до людей».

Головний спеціаліст відділу державної реєстрації актів цивільного стану Управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції у Дніпропетровській області Катерина Дацько повідомила, що доступ до РАЦС поступово надається різним органам, це і Міграційна служба, і правоохоронні органи. Оскільки вся інформація, яка заведена у програму РАЦС, є конфіденційною, доступ до неї обмежений. Тому першопочатково всім посадовим особам виконавчих комітетів сільських, селищних, міських рад був наданий обмежений доступ до реєстру для безпосередньої роботи, тобто для здійснення реєстрації народження, шлюбу, смерті.

Оскільки попит на видачу повторних документів (дублікатів) та витягів великий, то через ЦНАП це звісно було б зручно робити. Також це стосується послуги «Зміна імені», там стандартний пакет документ, який можна врегульовувати, і для того, щоб це зробити, потрібний лише запит від місцевих органів влади. Інші реєстрації потребують підписів та наявності заявників.

Учасники заходу однозначно висловилися за те, що усі послуги РАЦС повинні надаватися через ЦНАП. І децентралізація відповідних повноважень від Мінюсту до органів місцевого самоврядування була б тут найкращим рішенням.

Також учасники тренінгу відвідали ЦНАП «Лівобережний» у Дніпрі та Сервісний центр МВС, де поспілкувалися з керівництвом регіонального та територіального підрозділів Сервісного центру МВС про практичні аспекти надання послуг у сфері реєстрації/перереєстрації автотранспортних засобів .

Захід відбувся в рамках проекту «Посилення ролі громадянського суспільства у забезпеченні демократичних реформ і якості державної влади», що здійснюється Центром політико-правових реформ за фінансування Європейського Союзу.