exit
search
30 травня 2018

Політичний аналіз подій за період з 21 - 29 травня 2018 року

Щотижневий політичний аналіз Центру політико-правових реформ включає аналіз найважливіших процесів та подій у сферах конституціоналізму, політичних партій та виборів, урядування та публічної адміністрації, судівництва, протидії корупції, кримінальної юстиції, та ін.

Якщо ви бажаєте отримувати експертний аналіз електронною поштою - за останній тиждень і щовівторка - прохання надіслати листа за адресою busol@pravo.org.ua (Ярина Бусол, комунікаційний менеджер ЦППР).

З політичним аналізом за травень можна ознайомитися за лінком. У рубриці "Щотижневий політичний аналіз" подана вся щотижнева аналітика, здійснювана Центром політико-правових реформ.

Політичний аналіз за 21 - 29 травня

Неоприлюднення актів про припинення АТО створює невизначеність щодо можливості застосування багатьох законів

1. Експертна позиція ЦППР

Запровадження 30 квітня 2018 року «заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії РФ у Донецькій та Луганській областях» низкою актів Президента України, доступ до яких обмежений, спричинили стан юридичної невизначеності щодо чинності багатьох положень законодавства (про судочинство, кримінальну відповідальність, податки, соціальне забезпечення тощо), які застосовуються під час проведення антитерористичної операції (АТО). Адже незрозуміло, чи АТО офіційно припинено, і чи ці положення ще можуть застосовуватися.

Зокрема, під час АТО суди повідомляли учасникам судового процесу, які мешкають в зоні проведення АТО, про судові засідання та судові рішення через оголошення на офіційному веб-порталі судової влади. Наразі вони продовжують це робити. Однак, якщо АТО припинена, можуть виникнути спори щодо належності повідомлення учасникам процесу про судовий розгляд і його результати, ухвалені судові рішення, можуть бути скасовані.

ЦППР вважає, що підзаконні акти, з виданням яких пов’язана чинність законів, повинні бути оприлюднені.

2. Позиція відповідних органів влади

30 квітня 2018 року Президент України видав указ «Про затвердження рішення РНБО «Про широкомасштабну антитерористичну операцію на території Донецької та Луганської областей». Саме ж рішення Ради національної безпеки і оборони не оприлюднене як документ для службового користування.

У повідомленні на сайті Президента України йдеться про зміну формату широкомасштабної антитерористичної операції, яка була запроваджена у 2014 році. Зазначено, що Президент також підписав Наказ Верховного Головнокомандувача Збройних Сил України «Про початок операції Об’єднаних сил із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі та стримування збройної агресії Російської Федерації на території Донецької та Луганської областей», згідно з яким з 14:00 30 квітня 2018 року розпочато операцію із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі та стримування збройної агресії РФ у Донецькій і Луганській областях. І хоч Президент України повідомив, що антитерористична операція закінчена, однак жодним юридичним документом, який би був оприлюдненим, це не підтверджено.

Експерти ЦППР надіслали запити на доступ до публічної інформації з проханням надати тексти відповідних актів про припинення АТО, однак отримали відписки різного змісту (відповіді Адміністрації Президента 1, додаток і 2, відповідь Ради національної безпеки і оборони, відповідь Міністерства оборони, відповіді Служби безпеки 1 і 2).

Лише з відповіді Служби безпеки можна зробити висновок, що на підставі указу Президента «Про затвердження рішення РНБО «Про широкомасштабну антитерористичну операцію на території Донецької та Луганської областей» рішенням першого заступника керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки від 30 квітня 2018 року № 33-1/4129 АТО припинено. Самого тексту рішення не надано.

Разом з тим, у відповідях Адміністрації Президента і Міністерства оборони акцентовано увагу на тому, що одночасно з операцією Об’єднаних сил може проводитися АТО. 

3. Експертна оцінка позиції відповідних органів влади

Відмова оприлюднити підзаконні акти щодо закінчення АТО, зі змістом яких пов’язана чинність законів, призведе до виникнення спірних ситуацій, збільшить навантаження на систему правосуддя, призведе до затягування розгляду справ внаслідок можливого скасування судових рішень.

4. Необхідні регуляції, які вимагають від органу діяти відповідним чином

Відповідно до статті 57 Конституції України, кожному гарантується право знати свої права і обов’язки; закони та інші нормативно-правові акти, що визначають права і обов’язки громадян, мають бути доведені до відома населення у порядку, встановленому законом. Закони та інші нормативно-правові акти, що визначають права і обов’язки громадян, не доведені до відома населення у порядку, встановленому законом, є нечинними.

Закон України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» від 2 вересня 2014 року визначає період проведення антитерористичної операції як час між датою набрання чинності Указом Президента України «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року «Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України» від 14 квітня 2014 року № 405/2014 та датою набрання чинності Указом Президента України про завершення проведення антитерористичної операції або військових дій на території України.

Як випливає з відповіді Служби безпеки, Указом Президента України про завершення проведення антитерористичної операції є Указ Президента «Про затвердження рішення РНБО «Про широкомасштабну антитерористичну операцію на території Донецької та Луганської областей» від 30 квітня 2018 року. Однак з оприлюдненої частини тексту указу це не випливає.

За час проведення антитерористичної операції у законодавство було введено багато положень, які застосовуються під час проведення АТО. Зокрема, чимало положень процесуальних законів, Податкового і Митного кодексів, законів про соціальне забезпечення тощо пов’язані з проведенням АТО. Формальна заміна АТО на операцію Об’єднаних сил мала би припинити дію цих положень, при цьому може залишатися необхідність зберегти їхню чинність.

5. Пропозиція ЦППР: як вирішити проблему, використовуючи юридичні механізми

Для вирішення зазначеної проблеми потрібно:

  • оприлюднити акти, які стосуються збереження чи припинення АТО у зв’язку із початком операції із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі та стримування збройної агресії РФ на території Донецької та Луганської областей;
  • у разі припинення АТО змінами до законів продовжити дію положень, застосування яких є релевантним і у випадку заміни АТО на операцію Об’єднаних сил.