exit
search
26 жовтня 2017

Державний контроль з боку НАЗК за проведенням зовнішнього незалежного фінансового аудиту діяльності партій

Згідно з положеннями п. 8-1 ч. 1 ст. 11 Закону «Про запобігання корупції»; ст. 17, п. 4 ч. 1 ст. 18 Закону «Про політичні партії в Україні» політична партія, яка була суб’єктом виборчого процесу на виборах Президента України, виборах народних депутатів України або брала участь у чергових чи позачергових місцевих виборах, а також політична партія, яка отримує державне фінансування, зобов’язані пройти зовнішній незалежний фінансовий аудит звітності про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру в рік, наступний за роком проведення таких виборів чи отримання державного фінансування.

Цей зовнішній незалежний фінансовий аудит проводиться аудиторською фірмою, що відповідає таким критеріям:

1) аудиторська фірма включена до Реєстру аудиторських фірм та аудиторів;

2) аудиторська фірма має досвід надання аудиторських послуг суб’єктам господарювання, зокрема виконала не менше двох завдань з аудиту або інших аудиторських послуг для суб’єктів господарювання протягом останніх трьох років;

3) у складі аудиторської фірми наявні не менш як десять працівників, які безпосередньо залучені до надання аудиторських послуг і працюють на умовах повної зайнятості та з якими укладено трудовий договір;

4) не менш як три працівники аудиторської фірми мають сертифікат, що визначає їхню кваліфікаційну придатність на заняття аудиторською діяльністю на території України;

5) щорічний дохід аудиторської фірми протягом останніх трьох років становить не менше трьох мільйонів гривень;

6) аудиторська фірма уклала договір страхування відповідальності перед третіми особами (щодо відшкодування можливих збитків у зв’язку з провадженням професійної діяльності) на суму не менш як десять мільйонів гривень. При цьому договір страхування повинен діяти протягом усього періоду надання аудиторських послуг.

На початку 2017 року зовнішній незалежний фінансовий аудит звітності про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру повинні були пройти:

а) політичні партії, які у 2016 році брали участь у виборах (позачергових виборах до ВР та місцевих);

б) політичні партії, які у 2016 році отримували державне фінансування (в тому числі статутної діяльності).

Загалом, за нашими підрахунками, такий аудит мала пройти 31 політична партія. Проте, провели цей аудит лише 23 такі партії, що складає 74% від загальної кількості партій, які повинні були пройти цей аудит.

Більш детально про проходження партіями незалежного фінансового аудиту, подання до НАЗК відповідних звітів, а також юридичну оцінку НАЗК відповідних фактів можна дізнатися із наведених нижче діаграми та таблиць.

Загальна ситуація із проходженням партіями зовнішнього незалежного фінансового аудиту

Партії, які пройшли незалежний фінансовий аудит у 2017 році

Назва партії

Висновок НАЗК

1.

Політична партія «Народний фронт»

Порушень ч. 11 ст. 17 не встановлено

2.

Політична партія «Блок Петра Порошенка «Солідарність»

Порушень ч. 11 ст. 17 не встановлено

3.

Політична партія «Об’єднання «САМОПОМІЧ»

Порушень ч. 11 ст. 17 не встановлено

4.

Політична партія «Радикальна партія Олега Ляшка»

Порушень ч. 11 ст. 17 не встановлено

5.

Політична партія «Всеукраїнське об’єднання «Батьківщина»»

Порушень ч. 11 ст. 17 не встановлено

6.

Політична партія «Опозиційний блок»

Порушень ч. 11 ст. 17 не встановлено

7.

Партія «Солідарність жінок України»

Порушень ч. 11 ст. 17 не встановлено

8.

Політична партія «Правий сектор»

Порушень ч. 11 ст. 17 не встановлено

9.

Політична партія «Всеукраїнське об'єднання «Свобода»»

Порушень ч. 11 ст. 17 не встановлено

10.

Політична партія «ДемАльянс (Демократичний альянс)»

Порушень ч. 11 ст. 17 не встановлено

11.

Політична партія «Українське об’єднання патріотів – Укроп»

Порушень ч. 11 ст. 17 не встановлено

12.

Політична партія «Сила людей»

Порушень ч. 11 ст. 17 не встановлено

13.

Політична партія «Україна славетна»

Порушень ч. 11 ст. 17 не встановлено

14.

Політична партія «Патріот»

Порушень ч. 11 ст. 17 не встановлено

15.

Політична партія «Наш край»

Порушень ч. 11 ст. 17 не встановлено

16.

Політична партія «Громадський рух «Народний контроль»

Порушень ч. 11 ст. 17 не встановлено

17.

Політична партія «За конкретні справи»

Порушень ч. 11 ст. 17 не встановлено

18.

Політична партія «КМКС Партія угорців України»

Порушень ч. 11 ст. 17 не встановлено

19.

Політична партія «Розумна сила»

Порушень ч. 11 ст. 17 не встановлено

20.

Політична партія «Воля»

Порушень ч. 11 ст. 17 не встановлено

21.

Політична партія «Соціал-демократична партія»

Порушень ч. 11 ст. 17 не встановлено

22.

Політична партія «Республіканська партія»

Встановлено порушення ч. 11 ст. 17. Не проведено внутрішнього аудиту.

23.

Політична партія «Зелені»

Встановлено порушення ч. 11 ст. 17. Не проведено внутрішнього аудиту.

Партії, які не пройшли незалежний фінансовий аудит у 2017 році, хоча повинні були його пройти

Назва партії

Висновок НАЗК

1.

Політична партія «Народний рух України»

2.

Політична партія «Демократична партія України»

Грубе порушення

3.

Політична партія «Європейська партія України»

Грубе порушення

4.

Політична партія «Союз лівих сил»

Грубе порушення

5.

Політична партія «Партія простих людей Сергія Капліна»

Звіт не подано

6.

Політична партія «УНА-УНСО»

Звіт не подано

7.

Політична партія «Відродження»

Грубих порушень ч. 11 ст. 17 не встановлено. Діяльність протягом звітного періоду не здійснювалась.

8.

Політична партія «Патріотична партія України (ППУ)»

Грубих порушень ч. 11 ст. 17 не встановлено. Діяльність протягом звітного періоду не здійснювалась.

Під час аналізу інформації, наведеної у таблицях, варто звернути увагу на таке:

1. Політичні партії «Республіканська партія» та «Партія «Зелені»» пройшли зовнішній фінансовий аудит звітності про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру, але не провели внутрішнього аудиту. Саме тому НАЗК у відповідних висновках констатувало порушення цими партіями вимог ч. 11 ст. 17 Закону «Про політичні партії в Україні».

2. Політичні партії «Відродження» та «Патріотична партія України (ППУ)» не пройшли зовнішнього фінансового аудиту звітності про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру. Проте, НАЗК не встановило в цих випадках факту порушення вимог ч. 11 ст. 17 Закону «Про політичні партії в Україні», мотивуючи свою позицію тим, що у 2016 році ці партії не здійснювали жодної діяльності. З нашої точки зору, таке рішення НАЗК є хибним, адже Закон «Про політичні партії в Україні» зобов’язує пройти такий аудит всі партії, зазначені у ч. 3 ст. 17, незалежно від того, здійснювала така партія в цьому періоді якусь діяльність, чи ні.

Варто наголосити на тому, що представники аудиторських фірм, що здійснювали зовнішній незалежний аудит фінансової звітності партій, на публічних заходах та під час засідань Робочої групи з розробки змін до законодавства в частині визначення напрямків використання державних коштів, виділених з державного бюджету на фінансування статутної діяльності політичних партій (утворена при підкомітеті з питань запобігання і протидії політичній корупції Комітету ВР з питань запобігання і протидії корупції) неодноразово відзначали, що відсутність законодавчого визначення змісту таких категорій як «статутна діяльність партії», «витрати на фінансування передвиборної агітації», а також неоднозначність питання про те, чи поширюється на політичні партії вимоги бюджетного законодавства, призвели до того, що перевірка діяльності партій в цій частині носила переважно формальний характер.

Проведений моніторинг діяльності НАЗК в контексті державного контролю за своєчасністю подання, повнотою, відповідністю оформлення встановленим вимогам закону, достовірністю включених відомостей до звітів (висновків) зовнішнього незалежного фінансового аудиту діяльності партій показав, що по суті цей контроль зводиться до встановлення:

а) переліку партій, які мали пройти такий аудит;

б) переліку партій, які його фактично пройшли;

в) факту подання до НАЗК партією висновку незалежного зовнішнього фінансового аудиту політичної партії та своєчасності виконання цього обов’язку.

Перевірка достовірності включених відомостей до таких висновків відбувалася переважно на підставі тієї інформації, якою НАЗК оперувало під час перевірки щоквартальних фінансових звітів, а тому назвати її глибинною аж ніяк не можна.

Перевірка «повноти» та «відповідності оформлення» не відбувалася взагалі, оскільки чинне законодавство не містить жодних вимог у цій сфері.

Завершуючи аналіз ситуації із зовнішнім незалежним фінансовим аудитом фінансової звітності партій та поданням відповідних висновків до НАЗК варто відзначити суттєві прорахунки парламентаріїв під час внесення змін до Закону «Про політичні партії в Україні» в цій частині. Справа в тому, що згідно з чинною редакцією ч. 3 ст. 17 Закону «Про політичні партії в Україні» зовнішній фінансовий аудит звітності про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру мають проходити й партії, які брали участь у чергових чи позачергових місцевих виборах.

Проблема полягає в тому, що більшість таких партій не володіють значними фінансовими ресурсами (що цілком нормально), а вартість проведення зовнішнього фінансового аудиту звітності партії в Україні (як показала практика проведення аудиту на початку 2017 року) наразі складає від 100 000 до 600 000 гривень, що є непомірним навантаженням для таких відносно невеликих партій.

Наразі ця проблема ще не призвела до суттєвих негативних наслідків для українських партій. Утім, реалізація вимог ч. 3 ст. 17 Закону «Про політичні партії в Україні» в рік, наступний за роком проведення чергових місцевих виборів, стане реальною загрозою для демократії та плюралізму в Україні.

Тому у найкоротші терміни слід виключити з ч. 3 ст. 17 Закону «Про політичні партії в Україні» вимогу про обов’язкове проведення зовнішнього незалежного фінансового аудиту фінансової звітності партії, яка брала участь лише на місцевих виборах.

Висновки. Проведений моніторинг діяльності НАЗК в контексті державного контролю за своєчасністю подання, повнотою, відповідністю оформлення встановленим вимогам закону, а також достовірністю включених відомостей до звітів (висновків) зовнішнього незалежного фінансового аудиту діяльності партій показав, що по суті цей контроль зводиться до встановлення переліку партій, які мали пройти такий аудит, та партій, які його фактично пройшли, а також встановлення факту подання / неподання (своєчасності / несвоєчасноті) подання до НАЗК висновку незалежного зовнішнього фінансового аудиту політичної партії.

У 2017 році зовнішній незалежний фінансовий аудит пройшло лише 74% партій з числа тих, які зобов’язані були його пройти. При цьому НАЗК не завжди правильно кваліфікував відповідні правопорушення партій.

Утім, головною проблемою у цій сфері виявилося те, що такий аудит є непомірним навантаженням для абсолютної більшості невеликих партій, які беруть участь у чергових чи позачергових місцевих виборах. Проблема полягає в тому, що більшість таких партій не володіють значними фінансовими ресурсами (що цілком нормально), а вартість проведення зовнішнього фінансового аудиту звітності партії в Україні (як показала практика проведення аудиту на початку 2017 року) наразі складає від 100 000 до 600 000 гривень. Тому у найкоротші терміни слід виключити з ч. 3 ст. 17 Закону «Про політичні партії в Україні» вимогу про обов’язкове проведення зовнішнього незалежного фінансового аудиту фінансової звітності партії, яка брала участь лише на місцевих виборах.

Рекомендації. З метою наповнення реальним змістом процедури проведення зовнішнього незалежного фінансового аудиту фінансової звітності партії, а також забезпечення в подальшому ефективного державного контролю з боку НАЗК останньому необхідно адвокатувати зміни до законодавства якими:

1) чітко визначити цілі, завдання та обсяги такого аудиту, а також питання, на які аудиторська фірма повинна надати відповіді;

2) хоча б в загальних рисах було встановлено вимоги до форми та змісту висновку зовнішнього незалежного фінансового аудиту фінансової звітності партії;

3) виключити з ч. 3 ст. 17 Закону «Про політичні партії в Україні» вимогу про обов’язкове проведення зовнішнього незалежного фінансового аудиту фінансової звітності партії, яка брала участь лише на місцевих виборах.

Детальнішу інформацію про стан забезпечення НАЗК законності та прозорості політичних фінансів можна отримати з Моніторингового звіту, підготовленого експертами ЦППР.

Цей документ підготовлено в межах проекту «Моніторинг діяльності Національного агентства з питань запобігання корупції в частині забезпечення законності та прозорості політичних фінансів», який реалізується Центром політико-правових реформ завдяки щедрій підтримці американського народу, наданій через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID).