exit
search
8 вересня 2017

Єврореферендум будемо проводити за недемократичною процедурою?

Президент України П.Порошенко 7 вересня  в щорічному посланні до Верховної Ради зазначив про імовірність референдум з питань приєднання України до ЄС та НАТО. Президент сказав: Я не виключаю, що ініціюю в належний час відповідний референдум (щодо вступу до ЄС і НАТО), щоби продемонструвати волю українського народу. Усім: і нашим друзям, і агресивному сусідові, і всім українським політикам... Щоб за будь-яких політичних розкладів нікому з них не закортіло ревізувати цей курс і розвернутися.

Проте в України сьогодні не можливо провести референдум, на якому встановити реальне волевиявлення Українського народ. Не має демократичної процедури проведення національного референдуму, діє маніпулятивной промосковських Закон «Про всеукраїнський референдум».

В чергове нагадуємо, 6 листопада 2012 року режим Януковича «ухвалив» у неконституційний спосіб Закон «Про всеукраїнський референдум», який чинний і сьогодні (!). Цей Закон  суперечить Конституції України та європейським стандартам у сфері референдумів. Проведення всеукраїнського референдуму відповідно до норм цього Закону призведе до викривлення результату волевиявлення народу. Громадяни за цим Законом отримали формальне право прийти проголосувати на референдумі без гарантій отримати результат, який буде відображати реальне волевиявлення Українського народу. Фактично Закон встановлює ще один механізм для прийняття рішень владою. Органи державної виконавчої влади (державні адміністрації, комісії з референдуму) можуть безпосередньо впливати на кінцевий результат національного референдуму практично на всіх етапах його проведення.

Так, Закон встановлює:

·         неконституційний порядок зміни Конституції України

·         нереальний без підтримки влади порядок ініціювання референдуму народом;

·         підконтрольність владі комісій з референдуму, які рахують голоси виборців;

·         нерівні можливості для прихильників та опонентів питання референдуму насамперед щодо проведення агітації, що позбавляє громадян можливості свідомого вибору при голосуванні; 

·         можливість винесення на референдум всупереч Конституції  законопроектів, змін до Конституції, нової Конституції без попереднього публічного обговорення їх текстів, автори яких також можуть бути невідомі;

·         прийняття рішення на референдумі незалежно від кількості громадян, що взяли у ньому участь.

Українське громадянське суспільство миттєво прореагувало на появу загрозливого для України Закону:

-         на початку 2013 року було створено коаліцію громадських організацій «За чесний референдум», що об’єднала більше 35 організацій;

-         підготовлено публічне конституційне подання щодо неконституційності Закону повністю, яке подано до Конституційного Суду народними депутатами України нового скликання Парламенту 1 грудня 2014 року;

-         підготовлено нову редакцію Закону «Про всеукраїнський референдум», яку внесено до Парламенту народними депутатами України 23 червня 2015 року.

Венеційська комісія у своєму Висновку від 13-14 червня 2013 року  зазначила, що  вказаний закон шкодить конституційній стабільності і легітимності в Україні. Також Венеційська комісія висловлює готовність надавати органам влади України підтримку у їх зусиллях створити законодавчу базу для проведення референдумів відповідно до стандартів Ради Європи та інших міжнародних стандартів.

            Чому досі діє неконституційний Закон «Про всеукраїнський референдум»? Парламент обраний після Революції Гідності не зміг принаймні скасувати неконституційний Закон. Конституційний Суд України не спромігся розглянути справу протягом 2 років та 9 місяців. 

І сьогодні ми чуємо позицію гаранта додержання  Конституції України - Президента України Петра Порошенка про наміри ініціювати Єврореферендум. Невже Єврореферендум будемо проводити за маніпулятивним механізмом? Євроінтеграція – це насамперед приведення життя та законодавства до європейських стандартів та європейська процедура. А ініціювання референдуму за недемократичної процедурою - це шлях до узурпації влади.

 

Юлія Кириченко, експерт Центру політико-правових реформ, спеціально для ЛІГА.net