exit
search
6 грудня 2016

Прес-конференція експертів Центру на тему:"Політичні партії: ми фінансуємо, ми контролюємо" відбулася 6 грудня 2016 року

 

Експерти презентують результати моніторингу реалізації нових правил фінансування політичних партій. Нові правила встановлені Законом «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запобігання і протидії політичній корупції» від 8 жовтня 2015 року та почали реалізовуватися у 2016 році.

Новий обов’язок політичних партій публічно звітувати шляхом подання щоквартальних звітів до НАЗК про свої фінанси та майно починає проваджуватися в життя. Так, «зростає кількість партій, які звітують. Якщо порівняти цифри за І та ІІІ квартали 2016 року, то видно, що більше ніж на 10% політичних партій подали свої звіти про фінанси та майно», зазначає Директор з наукового розвитку Центру Микола Хавронюк.

Попри позитивну статистику, партії поки не виконали або виконували формально деякі вимоги Закону: не приведено статути партій у відповідність до вимог законодавства, не відкрито місцевими осередками партій окремі рахунки тощо. «Проте парламентські партії виконали вимоги законодавства, і всі, окрім «Опозиційного блоку», відкрили окремі рахунки для державного фінансування їхньої статутної діяльності. «Опозиційний блок» взагалі відмовився від державних коштів», зазначає Дмитро Калмиков, експерт Центру.

Експерт Центру Олена Сорока вказує на недоліки форми та якості звітів. Наприклад, політична партія «Народний фронт» стверджує, що не отримала жодної копійки від членських внесків на свою користь ні у І, ні у ІІ, ні у ІІІ кварталах 2016 року. Практично завжди парламентські партії звітують про те, що не отримують членських внесків, а якщо й отримують, то у мізерних обсягах. Зі звітів за ІІІ квартал 2016 року можна зробити висновок, що єдиною парламентською партією, яка отримувала членські внески, є політична партія «Об’єднання «Самопоміч» (240 100 грн.).

Парламентські політичні партії мають складності з витрачанням коштів, які отримали з державного бюджету. Складність витрачання спонукає до нечесного використання державних коштів. Це пов’язано з нечіткістю поняття «статутна діяльність політичних партій». Богдан Бондаренко вказує на доцільність «у 2017 році чітко окреслити позицію держави – на що можуть бути витрачені державні гроші політичними партіями, що їх отримали, з метою розвитку. Також необхідно чітко розподілити контрольно-наглядові повноваження між НАЗК та Рахунковою палатою».

 Юлія Кириченко, керівник проектів з питань конституційного права ЦППР, звертає увагу «на відсутність Громадської ради при НАЗК. Всі офіційні та неофіційні строки створення Громадської ради пройшли. Для розблокування процесу створення Громадської ради не вистачає останнього урядового розпорядження».

Метою нових правил фінансування політичних партій є зменшення впливу олігархічних грошей на державну політику та поступове створення справжніх політичних партій. Сьогодні ми робимо лише перший крок в цьому напрямку.

Результати моніторингу дають підстави стверджувати про необхідність, по-перше, зосередитися на реалізації нового законодавства, по-друге, не допустити ухвалення законів, які спотворюють мету та суть нового законодавства. Перші спроби зазначеного спотворення вже є. Це внесений до Парламенту 24 листопада законопроект про внесення змін до Закону «Про політичні партії» № 5446.