exit
search
25 жовтня 2016

Діяльність НАЗК у контексті виконання контролюючих повноважень

Аналіз діяльності НАЗК у контексті виконання ним обов’язків продемонстрував наявність проблем з матеріально-технічним забезпеченням, що проявилось у порушеннях строків опублікування на веб-сайті НАЗК даних та доступом до окремих з них.

1) Зокрема, станом на 23 жовтня 2016 року на веб-сайті НАЗК не було опубліковано звіти за:

I квартал – десяти політичних партій: «Блок Петра Порошенка «Солідарність», «Важливий кожен», «Відродження», «Воля», «Всеукраїнське Об’єднання «Відродження Україна», «Громадський рух «Народний контроль», «Громадянська позиція», «Демальянс», «Партія миру та розквіту», «Партія простих людей Сергія Капліна»;

II квартал – п’яти політичних партій: «Відродження», «Інтернет партія України», «Нові обличчя», «Нове життя», «Третя сила».

Станом на 6 листопада 2016 року всі звіти партій розміщено на веб-сайті НАЗК.

2) Висновки за результатами аналізу фінансових звітів за I та II квартал складено 26 вересня 2016 року і затверджено рішенням НАЗК від 30 вересня 2016 року.

Виходячи з визначеного Законом двомісячного терміну, за результатами такого аналізу висновки мали б підготувати та затвердити за I квартал – до 29 вересня 2016 року, а за II квартал – до 10 жовтня 2016 року.

НАЗК фактично порушило строк в один день для затвердження висновків за I квартал.

3) Висновки мали б бути оприлюднені на офіційному веб-сайті НАЗК не пізніш як на 5-й день з дня затвердження

висновку за результатами аналізу звіту.

4 жовтня 2016 року НАЗК помістило новину на сайті про аналіз 395 звітів політичних партій за I та II квартал, однак на сайті їх не опублікувало.

Висновки з’явились на сайті вже після 4 жовтня 2016 року.

Наразі очевидними є проблеми з технічною підтримкою сайту. Станом на 6 листопада 2016 року є недоступними для перегляду висновки щодо таких політичних партій: «Партія гармонійного розвитку», «Рідний дім» (за II квартал).

4) Дослідження висновків НАЗК, які були підготовлені за результатами аналізу фінансових звітів партій про майно, доходи, витрати та зобов’язання фінансового характеру показало таке.

За I квартал НАЗК підготувало 195 висновків (відповідно до поданих звітів за I квартал), з них:

- своєчасно подали звіт – 144 політичні партії (74%); несвоєчасно – 51 політична партія (26%);

- відповідність оформлення Звіту, включених до нього звітних даних вимогам законодавства, чинного на момент подання Звіту – 148 політичних партій (76%); невідповідність оформлення Звіту, включених до нього звітних даних вимогам законодавства, чинного на момент подання Звіту – 47 політичних партій (24%);

- повнота відображеної у Звіті інформації, що не відповідає статті 17 Закону «Про політичні партії в Україні» – 7 політичних партій (4%); неповнота відображеної у Звіті інформації, що не відповідає статті 17 Закону «Про політичні партії в Україні» – 188 політичних партій (96%);

- достовірність відображеної у Звіті інформації – 189 політичних партій (97%); недостовірність відображеної у Звіті інформації – 6 політичних партій (3%).

За II квартал НАЗК підготувало 200 висновків (відповідно до поданих звітів за II квартал), з них:

- своєчасно подали звіт – 183 політичні партії (93%); несвоєчасно – 13 політичних партій (7%);

- відповідність оформлення Звіту, включених до нього звітних даних вимогам законодавства, чинного на момент подання Звіту – 148 (76%); невідповідність оформлення Звіту, включених до нього звітних даних вимогам законодавства, чинного на момент подання Звіту – 48 (24%);

- повнота відображеної у Звіті інформації, що не відповідає статті 17 Закону «Про політичні партії в Україні» – 7 (4%); неповнота відображеної у Звіті інформації, що не відповідає статті 17 Закону «Про політичні партії в Україні» – 189 (96%);

- достовірність відображеної у Звіті інформації – 193 (98%); недостовірність відображеної у Звіті інформації – 3 (2%).

Дослідження висновків НАЗК за результатами аналізу звітів за I та II квартали засвідчило наявність порушень політичних партій при оформленні звітів про майно, доходи, витрати та зобов’язання фінансового характеру.

Наразі  жодного з керівників політичних партій не притягнуто до відповідальності за порушення встановленого порядку або строків подання звітів політичних партій, подання завідомо недостовірних відомостей у звітах політичних партій, порушення порядку надання або отримання внесків, порушення порядку надання або отримання державного фінансування статутної діяльності політичних партій, встановлені у звітах за I та II квартали.

З висновків НАЗК незрозуміло, які саме порушення було допущено при заповненні звіту політичними партіями оскільки в них констатується лише факт без уточнення конкретних обставин. Вочевидь, це обумовлено тим, що згідно з п. 1-2 р. III Положення про аналіз Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру, під час проведення аналізу звітів посадова особа самостійного структурного підрозділу апарату НАЗК, до повноважень якої віднесено проведення аналізу звітів політичних партій, заповнює (складає) акт про проведення аналізу звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру.

В Акті зазначаються встановлені під час аналізу звіту факти про наявність або відсутність порушень, вжиті заходи щодо їх перевірки (зокрема, направлення листів, запитів) та підсумовується результат аналізу.

Відповідно до п. 8 р. III цього ж Положення усі виявлені порушення вимог законодавства зазначаються у Висновку з посиланням на відповідну(і) правову(і) норму(и) нормативно-правового акта, яку (які) порушено.

Оскільки щодо Акту про проведення аналізу звіту не передбачено обов’язкової процедури оприлюднення на веб-сайті НАЗК, то про суть самих недоліків поданих партіями звітів ні самі партії, ні громадськість так і не дізнаються.

Положенням передбачено, що окремо у висновку зазначаються виявлені грубі порушення встановлених вимог щодо оформлення звіту та виявлені недостовірні відомості про майно, кошти або витрати політичної партії в розмірі більше двадцяти розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої на 1 січня відповідного календарного року (абз. 2 п. 8 р. III).

У дев’яти викладених на веб-сайті НАЗК висновках за I та II квартали встановлено недостовірність відображеної інформації, проте не розкрито, в чому це проявилось та не наведено фактичних обставин (див., наприклад, висновки за I квартал щодо політичних партій: «Народний парламент», «Нова демократія», «Партія простих людей Сергія Капліна», «Патріот», «Солідарність жінок України» тощо).

У процесі спілкування з представниками політичних партій з’ясовано, що за I та II квартал НАЗК надало акти про аналіз звітів. Одночасно наголошено, що у подальшому ці акти не будуть надаватися політичним партіям для ознайомлення, оскільки такого обов’язку НАЗК не передбачено.

5) Умови пункту 2 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону від 8 жовтня 2015 №731-VIII для отримання державного фінансування статутної діяльності політичних партій виконали 4 парламентські партії.

У III кварталі поточного року на фінансування статутної діяльності політичних партій з державного бюджету виділено 70 823,775 тис. грн. Зокрема, «Народний фронт» отримає 25 136,4 тис. грн., «Партія Блок Петра Порошенка «Солідарність» – 24 771,8 тис. грн., «Об’єднання «Самопоміч» – 12 461,65 тис. грн., «Радикальна Партія Олега Ляшка» – 8 453,925 тис. грн.

Відповідно до частин п’ятої та шостої статті 17-5 Закону «Про політичні партії в Україні» НАЗК забезпечує щоквартальне перерахування коштів, виділених з державного бюджету на фінансування статутної діяльності політичних партій. Кошти надходять на початку кожного кварталу на окремі рахунки відповідних політичних партій, зазначених у статті 173 Закону.

 

У IV кварталі поточного року на фінансування статутної діяльності політичних партій з державного бюджету виділено 70 823,775 тис. грн., тобто ще 25 відсотків загального розміру щорічного державного фінансування для політичної партії, передбаченого пунктом 2 частини першої статті 17-5 Закону «Про політичні партії в Україні» («Народний фронт» отримає 25 млн. 136 тис. 400 грн., «Партія «Блок Петра Порошенка «Солідарність» – 24 млн. 771 тис. 800 грн., «Об’єднання «Самопоміч» – 12 млн. 461 тис. 650 грн., «Радикальна Партія Олега Ляшка» – 8 млн. 453 тис. 925 грн.).

28 жовтня 2016 року НАЗК ухвалило рішення про надання політичній партії «Всеукраїнське об’єднання «Батьківщина» державного фінансування її статутної діяльності у IV кварталі 2016 року у розмірі 25% загального щорічного державного фінансування, що становить 6 млн. 448 тис. 475 грн.

Загалом за два квартали чотирьом парламентським партіям буде роздано 148 096, 025 тис. грн.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 17-5 Закону політичні партії отримують додатково 10% від передбаченої на рік суми у разі, якщо в їх складі не менше 30% представників кожної статі.

Рішенням НАЗК від 11 листопада 2016 року додатково виділено 19 551 615 гривень державного фінансування статутної діяльності політичної партії «Самопоміч». Всі інші п҆҆ять політичних партій не дотримали гендерної рівності.

 

Матеріал підготовлено в рамках проекту «Моніторинг імплементації та проведення інформаційно-просвітницької кампанії щодо нових правил фінансування політичних партій», що реалізується за фінансової підтримки Ради Європи.