exit
search
26 жовтня 2016

Громадськість закликає владу зупинити намагання підірвати конституційне судочинство

Набрання чинності 30 вересня 2016 року змін до Конституції України щодо реформи судочинства давало надію на появу в тому числі справжнього конституційного судочинства.

Проте реалізацію цих сподівань перекреслює відсутність нового Закону про Конституційний Суд. Більш того, підготовлений владою законопроект тримається в секреті від суспільства.

Ще 8 вересня Рада з питань судової реформи при Президентові України «презентувала» цей законопроект та провела його «експертне обговорення» без оприлюднення тексту самого законопроекту. Водночас у стінах Конституційного Суду нові судді заявили про ігнорування їхньої позиції, монополізацію розробки законопроекту Головою Конституційного Суду Юрієм Бауліним.

Експерти Реанімаційного Пакету Реформ та Центру політико-правових реформ звертають увагу на те, що бездіяльність влади порушує гарантоване Конституцією право громадян на конституційну скаргу. Адже перші конституційні скарги вже надійшли до Конституційного Суду.

Впродовж 20 років існування Конституційного Суду влада втручалася в його діяльність, використовувала цю найвищу інституцію для узурпації влади, навіть повністю блокувала роботу.

У результаті Конституційний Суд став політично залежним, професійно слабким та неефективним. У 2015 році він ухвалив аж сім рішень, кожне з яких коштувало суспільству 8 млн. 432 тис. грн. За 10 місяців 2016 року – вісім  рішень, кожне з яких коштувало суспільству вже 9 млн. 361 тис. грн.

Сьогоднішні дії влади продовжують цю ганебну практику. Відсутність законодавчого врегулювання нових конституційних положень щодо конституційного судочинства, закритий характер їх підготовки свідчать про підрив конституційного судочинства владою та неналежне виконання Конституції Парламентом та Президентом.

У зв’язку з цим Реанімаційний пакет реформ та Центр політико-правових реформ закликає Парламент та Президента:

  • забезпечити відкриту процедуру підготовки нової редакції Закону «Про Конституційний Суд України» та належний діалог з громадянським суспільством;
  • забезпечити реалізацію конституційних змін щодо конституційного судочинства, які набули чинності 30 вересня, зокрема, ухвалити новий Закон «Про Конституційний Суд України» з дотриманням Конституції та Регламенту Верховної Ради України без застосування скороченої процедури;
  • у новому Законі встановити єдиний конкурсний порядок відбору суддів Конституційного Суду, який дасть можливість відібрати правників з високими моральними якостями та визнаним рівнем компетентності у праві.